Wat deed jij vandaag??? deel 2014
-
- Imker sinds: 1968
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014
De laatste linde honing geoogst, het was zeer warm op de bijenstand de bijen hadden het ook warm ze waren te lui om te steken miss omdat buckfast bijen zijn ?
Ook de bastaard volken waren poeslief ik kon alles afwerken in een T hemd, moest alleen dunne handschoenen aan doen voor de kleverige propolis.
Bij een volk was ik vergeten bij de vorige honing oost 2 honingramen terug te zetten deze ruimte hadden ze vol gebouwd met raathoning
met een plemuurmes heb dit in stukken gesneden dit was een geklieder en zal dit niemand aanbevelen.
Gr. Roel
Ook de bastaard volken waren poeslief ik kon alles afwerken in een T hemd, moest alleen dunne handschoenen aan doen voor de kleverige propolis.
Bij een volk was ik vergeten bij de vorige honing oost 2 honingramen terug te zetten deze ruimte hadden ze vol gebouwd met raathoning
met een plemuurmes heb dit in stukken gesneden dit was een geklieder en zal dit niemand aanbevelen.
Gr. Roel
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Alfa .alfa vulgaris schreef:
Ik denk die Jaap zal wel genieten dat ik zo leuk met de bijenteelt bezig ben als jongeman.
..wacht maar tot je tot 2x toe het plafond van de huisarts op je af ziet komen als hij met een freesje je ooglens vlakslijpt nadat een spaan is vastgegroeid in je ooglens.
Waarom zou ik niet blij zijn wanneer jij leuk met de bijen bezig bent ??? Het gaat mij enkel om het feit dat de buckfast afgeschilderd word als zeer vriendelijk .
Ik ben er altijd al van uitgegaan dat ook deze kunnen steken , en het blijkt zelfs van zeer agressief zelfs , als zij je ogen vastprikken .
Verder word ook ik vele malen per dag gestoken door het vuilbakken ras ..
Jaap v P
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Algemeen bekend dat met erg heet weer de bijen ontzettend 'lief' zijn. Het is dan zo heet dat ze teveel problemen hebben met hun tempratuurhandhaving en het steken dat laten voor wat het is. Bovendien is er vaak een groot deel van het volk ook buiten.
gr.
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Roelof Buckfast zijn veel rustiger dan bastaarden denk ik. Mijn schudzwermen met Buckfast F1 moer hebben nu ongeveer 50 procent Buckfast de overige zijn carnica F1 bijen. Deze gedragen zich rustiger dan alle bijen die ik tot nu toe heb gehad. De koningin blijft soms gewoon eitjes leggen wanneer ik het raam waar ze op zit bekijk.
Wat ik deed vandaag?
4 raampjes klaargemaakt en nieuwe kunstraat ingezet endeze in een spaarkast klaargezet de carnica p moer van Ad Staals moet morgen hierin omdat de zesramer vol zit.
Buckfast schudzwermen gevoerd.
Freek
Wat ik deed vandaag?
4 raampjes klaargemaakt en nieuwe kunstraat ingezet endeze in een spaarkast klaargezet de carnica p moer van Ad Staals moet morgen hierin omdat de zesramer vol zit.
Buckfast schudzwermen gevoerd.
Freek
-
- Imker sinds: 2003
- Bijenras(sen): Mellifera
- Contacteer:
Buiten bak hk voor mijn simplex gemaakt. BK is nog aanwezig. Bodem is ook bijna klaar. Deze week de boel verven. Als de boel droog en wat reukvrij is kunnen ze er wat mij betreft in. Eerst maar zoveel mogelijk bijen laten aanzetten.
Ja, en dan nog wat werkjes tussendoor.
Even bij het zwermpje gekeken en een kopje suikerwater gegeven.
Ja, en dan nog wat werkjes tussendoor.
Even bij het zwermpje gekeken en een kopje suikerwater gegeven.
- alfa vulgaris
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 0
Had je toch nog iets hoger ingeschat Jaap.
Diegene die de foto maakte had geen pak.
Bijtjes hadden toch ook knappe raaatzit zo te zien.
Juiste keus gemaakt met genetisch materiaal uitroeien.
Vanmiddag 6 ramer open...nu had ik een pakje.
Leken wel geafrikaniseerden.....tak tak tak tak tegen de kap.
Moet nu een F1 buckfast werksterbroed in hebben.
Buckfastbijen die met me probeerden te communiceren zijn van F1 naar F2 denk ik zeker met Carnica gekruisd. Dit waren dan dochters van de F3 daar weer van.
Echt benieuwd of zoiets dan weer goed komt.
Dat was m'n bedoeling wel in elk geval.
Diegene die de foto maakte had geen pak.
Bijtjes hadden toch ook knappe raaatzit zo te zien.
Juiste keus gemaakt met genetisch materiaal uitroeien.
Vanmiddag 6 ramer open...nu had ik een pakje.
Leken wel geafrikaniseerden.....tak tak tak tak tegen de kap.
Moet nu een F1 buckfast werksterbroed in hebben.
Buckfastbijen die met me probeerden te communiceren zijn van F1 naar F2 denk ik zeker met Carnica gekruisd. Dit waren dan dochters van de F3 daar weer van.
Echt benieuwd of zoiets dan weer goed komt.
Dat was m'n bedoeling wel in elk geval.
-
- Contacteer:
Hoi allemaal,
Zowel Carnica's als Buckfast zijn vaak zonder kap wel even in te kijken, meestal geen probleem, zeker niet bij een klein volkje. Ook bastaard bijen zijn in zo'n klein volkje vaak zo wel even in te kijken zonder kap.
Met kap werkt gewoon wat prettiger en zelfverzekerder is mijn mening dat dan weer wel, en zit je zelfverzekerd en rustig in je bijtjes worden je bijtjes ook vanzelf rustiger
.
Valt me wel op trouwens dat mijn BF (moeren van Hennie Kroeze) wel heerlijk rustig zijn hoor, en moertjes die door blijven gaan met eitjes leggen bij de inspectie is best leuk om te zien. Maar zijn nu nog kleine volkjes en nu nog 50% Carnica omdat ik 15 juni BF moeren in Carnica schudzwermen heb gezet... Het grootste volkje heeft net een zesramer helemaal vol (ook niet piepklein dus). Ervaringsdeskundige met de ervaring hoe BF bijtjes in omgang/qua steken zijn, ben ik dus naar mijn idee pas een klein beetje aan het eind van volgende maand wanneer ik 100% BF bijen heb en deze ook een 10 ramer bezetten.
Alfa misschien een nieuw F1 moertje bij Hennie aanschaffen voor dat stekerige volk?
Freek
Zowel Carnica's als Buckfast zijn vaak zonder kap wel even in te kijken, meestal geen probleem, zeker niet bij een klein volkje. Ook bastaard bijen zijn in zo'n klein volkje vaak zo wel even in te kijken zonder kap.
Met kap werkt gewoon wat prettiger en zelfverzekerder is mijn mening dat dan weer wel, en zit je zelfverzekerd en rustig in je bijtjes worden je bijtjes ook vanzelf rustiger

Valt me wel op trouwens dat mijn BF (moeren van Hennie Kroeze) wel heerlijk rustig zijn hoor, en moertjes die door blijven gaan met eitjes leggen bij de inspectie is best leuk om te zien. Maar zijn nu nog kleine volkjes en nu nog 50% Carnica omdat ik 15 juni BF moeren in Carnica schudzwermen heb gezet... Het grootste volkje heeft net een zesramer helemaal vol (ook niet piepklein dus). Ervaringsdeskundige met de ervaring hoe BF bijtjes in omgang/qua steken zijn, ben ik dus naar mijn idee pas een klein beetje aan het eind van volgende maand wanneer ik 100% BF bijen heb en deze ook een 10 ramer bezetten.
Alfa misschien een nieuw F1 moertje bij Hennie aanschaffen voor dat stekerige volk?
Freek
-
Freek, ga je die zesramer inwinteren of verenig je ze?
Using Tapatalk
-
- Contacteer:
Hallo Hans,
Die bijenvolkjes voer ik met een jampot en zo groeien dit jaar nog wel naar 1 BK spaarkast verwacht ik, 8 - 10 ramen indien 8 dan 2 sluitblokken en daarop winter ik ze in. Ze zijn gesproeid met oxaalzuur bij het maken van de schudzwermen dus hebben ze weinig varroa mijten. Hopelijk volgend jaar lekker knallen met deze volkjes.
Freek
Die bijenvolkjes voer ik met een jampot en zo groeien dit jaar nog wel naar 1 BK spaarkast verwacht ik, 8 - 10 ramen indien 8 dan 2 sluitblokken en daarop winter ik ze in. Ze zijn gesproeid met oxaalzuur bij het maken van de schudzwermen dus hebben ze weinig varroa mijten. Hopelijk volgend jaar lekker knallen met deze volkjes.
Freek
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Gisteren had ik een andere ervaring, volgens mij net door het warme weer: groot volk doorgelopen, een honingkamer weggehaald en de andere zolang onderop gezet daarbij liepen zowel de imker als de bijen heet en dat leverde heel wat steken op in mijn bezwete armen. Toch maar even de kap op gezet, die ik nog nauwelijks gebruikt had dit jaar, maar ook daarvan vonden ze de ingang. Blij toen de kast weer dicht was. Vanmorgen twee vergelijkbare volken vroeg in de ochtend op de zelfde manier heringericht: niets aan de hand, terwijl toch praktisch alle bijen nog binnen waren.