Verenigen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Verenigen

Bericht door A.A. Staals »

sailor1957 schreef:Hallo medeimkers,,
Kan ik in deze tijd een klein moerloos volk samenvoegen met een ander volk en zo ja, wat is de beste manier?

Hartelijke groet,
Jos
Hoe ik dat doe. Als ik (zeker) weet dat het moerloos is klop ik ze gewoon af. b.v. een volk met eierleggende werkbij ter plekke afkloppen niet op enige afstand. Op te ruimen koninginnen kweek kastjes gewoon afkloppen vliegen wel ergens bij.
Voorwaarde is wel dat de ontvangende volken een leggende koningin hebben met gesloten broed.

ad staals
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

hansjochem schreef:Tymovar?
Geen idee. Probeer het uit dan weet je het voor altijd.
Zou wel voor dat je de twee verenigd van tevoren Tymovar geven.
Wat ingewikkeld. :!: een krantje is toch gemakkelijker. :think:
!Hans.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Hans, ik ga beide proberen. Ik heb een schudzwermpje gemaakt van een hollandse bijenvolk, 4 ramen, en daar met wat uitlopend broed een zwarte koningin (Chimay) in laten lopen. Dat was 3 weken geleden. Ze is nu aan de leg. Volgende week de oude bijen laten afvliegen. Echter, ik kom hier niet de winter mee door denk ik. Dus ik wil het verenigen met een ander volk. Ik had zo gedacht dat andere volk te laten afvliegen, nadat de koningin in dat andere volk eruit is gehaald zodat ik alleen jonge bijen heb , en dan te verenigen met een krant. Wellicht gebruik ik ook tymovar voor beiden. Lijkt je dit een goed plan? Of kan het simpeler of zekerder. Ik denk nl dat ik geen tijd meer hen om het op eigen kracht winterklaar te makeb
Using Tapatalk
Biodlarn
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bericht door Biodlarn »

Als je het kleine volkje wilt versterken met een aantal ramen met jonge bijen dat kun je ook een topaflegger maken en die samenvoegen met het kleine volkje.
Je neemt een aantal ramen met brias die je afschud. Je zet ze in een lege kist die je direct boven het moerenrooster plaatst. Binnen enkele uren heb je de ramen met broed vol zitten met jonge bijen en kun je de kist afnemen en met een krant ertussen boven het te versterken volk zetten.

Ik voeg ook wel volken samen met alleen veel rook in beide kisten. Maar alleen als het gaat om bijv. afleggers die mislukt zijn en waar het resterende volk zonder moer bovenop de buurman gaan. Gaat een beetje zoemen maar na 10 minuten keert de rust weer terug.

Groet, Han
mschreurs
Imker sinds: 2013 / 2014
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door mschreurs »

Hans van der Post. schreef:Als je het heel goed wil doen: volk met moer boven.
En blijf er een week van af!! :!: :!:
Mocht de dracht over zijn zet dan gelijk met het verenigen een voerbak op waar je elke avond een halve jampot suikerwater 1 op 1 geeft.
Zo kan het helemaal niet mis gaan
Dag Hans...
Kun je dit verder uitleggen.... wat is de gedachte daar achter.
Ik had juist het idee dat je het volk met moer beter met rust kunt laten i.p.v. opsluiten met een krant.
Met moer onder... dan kunnen die bijen hun normale leven lijden, en de moerloze boven de krant zal juist graag naar de moer toe willen.
Wat is er dan beter aan om met moer boven op te zetten ?

Martijn
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Heb het zo geleerd: de enige moer op de plek met minste verstoring, dat is rustig boven en vandaar de wereld veroveren, en niet onder met een invasie van boven af.....
gr,
m
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Als moerloze bijen door de krant heen zijn en lopen dan door het moergoede volk naar richting het vlieggat zou de kans op "vreemde" (moergoede bijen + moer) erg groot is.
Want moerloze bijen gaan niet zo gauw naar boven waar de moer zit er vind dan een geleidijker menging plaats.
Ook ik heb dit geleerd + de uitleg komt mij erg logisch voor.
Verder heb ik zelf ook andersom gedaan (moer onder moerloze boven) dit ging ook.
Maar ik ga altijd voor 100% daarom geef ik altijd aan - moerloze onder en de moer boven -. :be2:
!Hans.
Plaats reactie