Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Dlanor
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Dlanor »

Er is kennelijk iemand in jouw buurt die snel van zijn bijen af wil.Wat weg is hoef je ook niet in te winteren.Hoop dat je ze onderdak kan geven en dat er niet nog meer komen.Groet Dlanor.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Erik . Ik heb nog wel wat ruimte over maar het is mijn bedoeling dat ik wat af ga bouwen en op deze manier komt daar niets van terecht :think: :think:

Dianor schrijft ; Er is kennelijk iemand in jouw buurt die snel van zijn bijen af wil.Wat weg is hoef je ook niet in te winteren .

Dat is maar ten dele waar , de helft van de volken blijft wel in de kast achter om in te winteren .

Jaap v P
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door Erik Konijn »

Ja Jaap Ik dacht ook leuk 1 volkje in mijn tuin.Daarna een bijenstalletje gebouwd daar konden er 5 in .Ik zei bij mijn eigen niet meer dan 10 volken beetje reserve kan geen kwaad en( ik kom net kijken in het imkervak). Nu zit ik al weer op 16 volken. (heb er onderhand 10 zwermen geschept en 2 kon ik niet bij omdat ze in een spouw waren gekropen) Maar een hoop samenvoegen denk ik zal de oplossing wezen. :think: Materiaal is ook op dus we moeten wel. Jammer dat er geen heide naast de deur ligt want dan had ik super grote volken gemaakt. :D
Ook gaat de discussie koninginnen knippen of dat inbreuk geeft op de normale fysieke voorkomen van het insect(volgens het bijenblad) Jammer dan, maar het voorkomt een hoop ergenis. wat denk je van alle zwermen die in spouwen gaan zitten en waar je niet bij komt. Voorkomen is beter dan genezen.
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door petro »

Laatste HK afgehaald,ik hou het voor gezien.Er word wel gehaald maar dat is voor hun zelf.
Vindt het niet erg om honing te oogsten maar nu was het wel heel veel.Kan me gelukkig weer bezig houden met de bijen zelf.De eerste behandeling hebben ze alle gehad,dus nog twee te gaan. :dance:
Petro
peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door peter-koi »

Net voor de tweede keer behandeld met hive clean,nog een keer over negen dagen.

Groet Peter.
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

Mijn bijenvolken nagekeken en tot mijn verbazing zit er heel veel nectar en honing in de broedkamers.
Ook viel mij op dat er nog veel broed aanwezig is in de volken zowel gesloten als open broed.
Er wordt heel veel oranje tot rood stuifmeel binnen gebracht iemand een idee waar dat van kan zijn?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

FerryB schreef:Er wordt heel veel oranje tot rood stuifmeel binnen gebracht iemand een idee waar dat van kan zijn?
Vanmorgen kwamen de bijen met oranje/rood stuifmeel naar binnen ook de rug is helemaal gekleurd en de lade is ook gekleurd want ze poetsen
zich weer schoon.
Hier in de buurt staat een veld met pompoenen als het stil in de omgeving is hoor je de bijen zoemen soms zitten ze met 3 of 4 bijen in een bloemkelk.
Leuk om te zien.

Gr. Roel
FerryB
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Contacteer:

Bericht door FerryB »

roelof1945 schreef:
FerryB schreef:Er wordt heel veel oranje tot rood stuifmeel binnen gebracht iemand een idee waar dat van kan zijn?
Vanmorgen kwamen de bijen met oranje/rood stuifmeel naar binnen ook de rug is helemaal gekleurd en de lade is ook gekleurd want ze poetsen
zich weer schoon.
Hier in de buurt staat een veld met pompoenen als het stil in de omgeving is hoor je de bijen zoemen soms zitten ze met 3 of 4 bijen in een bloemkelk.
Leuk om te zien.

Gr. Roel
Mogelijk is dat hetzelfde veld als waar mijn bijen op vliegen ligt tussen Nico en de bijentuin in?
Maar geven die van dat rode stuifmeel dan?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
roelof1945
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Contacteer:

Bericht door roelof1945 »

Ferry,
De omgeving waar mijn bijen op de pompoen vliegen ligt aan de Elburgerweg, dus niet bij Nico in de buurt.
Ze komen net als bij balsemien helemaal onder het stuifmeel binnen en de kleur is donker oranje.
Als de luchtvochtigheid goed is kan er een flinke honingoogst vanaf komen.

Gr.Roel
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Bevruchte Buckfast koningin lijn B70 uit kieler geoogst. Vond in de zesramer waar hij in moest al een F2 koningin, die zat al op de 15e dag :oops: door alle drukte aan de nieuwe bijenhal niet gemerkt... :oops: na inhangen eitjes.
F2 om zeep geholpen, uur gewacht en bevruchte koningin ingehangen in gebruikt nicot kooitje afgesloten met apifonda, dat voor de bovenste helft is afgeschermd met een krantje *tlk van mij, ik hou ervan om de bijen leesvoer te geven en de koningin kan achter het krantje kruipen voor wat rust wat helpt bij invoeren naar mijn idee*.
Honing afgenomen van de Carnica op een na toen was het donker die moet later, auto zakt haast door de veren :D is meer dan ik dacht.

Freek
Gesloten