shoppen bijverschillende leveranciers

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

shoppen bijverschillende leveranciers

Bericht door semar »

beste colega's,

even een tipje, je hebt tegenwoordig verschillende webwinkels met verschillende producten.
heb vorig jaar vaak gewindowshopt naar miniplussen mensen wat een variateit,
ik ben uitgekomen bij het minplus van poolse makelij bij imkershop.nl , het nadeel van de meeste miniplus vind ik dat de randen uit losse delen bestaan,
en mijn ervaring met verven van kuststof dat de randen op elkaar plakken en makkelijkbeschadigen.
dit Poolse model is uit een stuk en heeft hardplastic verstekte randen, met het extra handigheidje dat je 2 moertjes in een kastje kunt laten bevruchten,
beide met een eigen opening en een scheidingsboard, moet wel zeggen dat de bijgeleverde raampjes echt k..t met dt zijn.

De raampjes heb ik bij holtermann gekocht (onddanks ik niet van plastic hou) met de bonus dat je ze 2 aan elkaar kunt kopelen en dan passen ze in een dadant-blatt honingkamer,
daar ik met dadant werk heb ik een aantal besteld en geprobeerd.

mensen het ei van columbus, ik vind miniplus voor alleen bevruchtig wat groot, 1/2 miniplus is ideaal, je oogst een moer en trek het tussenschot eruit en schuif de raampjes tegen elkaar, wat wil je als imker nog meer!

dus jongens en meisjes kijk en vergelijk voor je koopt de tijd dat je alleen kon kiezen uit het bijenhuis en van dam is al lang voorbij,
kijkrond en doe je voordeel :wink:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
het bewuste kastje
het bewuste kastje
miniplus-kastje-easy-kunststof-rand.jpg (15.44 KiB) 5491 keer bekeken
kastje in gebruik
kastje in gebruik
in gebruik met pas ingevoerde oude reservemoer
in gebruik met pas ingevoerde oude reservemoer
raampjes los
raampjes los
gekopeld
gekopeld
Laatst gewijzigd door semar op do 07 aug 2014, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Re: shoppen bijverschillende leveranciers

Bericht door ndj »

semar schreef: dus jongens en meisjes kijk en vergelijk voor je koopt de tijd dat je alleen kon kiezen uit het bijenhuis en van dam is al lang voorbij,
kijkrond en doe je voordeel :wink:

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Kom ik daar de naam van Dam tegen. Toch nog steeds een begrip?
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

wel voor de oude dinosaurussen onder ons
(zoals ik)

toen hád je maar 2 bekende leveranciers in nederland,
niemand had een computer en internet was alleen bij de nasa in gebruik!

Semar(Dominique)

ja,ja je wordt opuder papa

:lol:
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Ik heb ook zo'n pools Mini-Plus kastje (merk Lyson) in gebruik (naast een aantal van de 'gewone' ApiNord kastjes), maar ik ben er niet meer zo enthousiast over als ik eerst was.

Voordelen:
  • Harde kunststof randen die niet snel zullen beschadigen
  • Wanden zijn gewoon massief en isoleren dus beter
  • Geleverd met verschillende accessoires om het vlieggat af te sluiten of te voorzien van een vliegplankje - veel beter dan die waardeloze bodem van de normale M+
  • Gedeelde ruimte, 3 raampjes M+ is inderdaad een mooie hoeveelheid als je ze toch niet allemaal gaat inwinteren.
  • Voerbakken zijn al voor je gelakt aan de binnenkant (bij ApiNord moet je dat zelf doen).
maar de nadelen wegen in mijn optiek zwaarder:
  • De meegeleverde raampjes zijn te lang (in horizontale richting), waardoor ze de bijenruimte niet respecteren - er zit maar 2 mm tussen de wanden, dat wordt in no-time vastgekit.
  • De broedkamertjes zijn NIET compatible met de gewone Mini-Plus, ze zijn zo'n 8mm hoger. Gebruik je dus zoals semar officiële raampjes, dan kun je de broedkamertjes niet stapelen - de bijenruimte is dan veel te groot. En die meegeleverde raampjes waren dus eigenlijk niet zo goed...
  • Bodemventilatie is maar zeer beperkt in vergelijking met de normale M+. Ik had daardoor in deze poolse kast veel meer dode bijtjes na het harmoniseren dan in de gewone M+ (waar ik ook 3 raampjes in had hangen met zelfgemaakte sluitblokken, vrijwel geen dode bijtjes). Ook was daardoor het suikerdeeg van de ingevoerde moertjes uitgedroogd (de moertjes liepen dus nog in het nicotkluisje), terwijl in alle gewone M+ de moertjes waren bevrijd.
Ik vind het zonde dat ze net een andere raammaat hebben gekozen (dus ook niet meer bruikbaar als half-dadant), en dat de raampjes zo slecht zijn. Zo ben je uiteindelijk meer geld kwijt voor iets wat niet compatible is.

Overigens is mijn ervaring dat het heel erg meevalt met de beschadiging van de randen van de officiële Mini-Plus kastjes. Het EPS is vrij hard (net zo hard als een goede Segeberger) en beschadigt met de beitel ook nauwelijks/niet.

Beide uitvoeringen hebben dus nadelen, ik kies nu voor een gecombineerde oplossing:
  • Deksel, Raampjes en broedkamertjes van ApiNord
  • Kunststof 2L voerbak in een leeg broedkamertje (van dit type)
  • Zelfgemaakte hardhouten bodem (met vliegplank, afsluitbaar vlieggat en varroalade)
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bericht door ndj »

semar schreef:wel voor de oude dinosaurussen onder ons
(zoals ik)

toen hád je maar 2 bekende leveranciers in nederland,
niemand had een computer en internet was alleen bij de nasa in gebruik!

Semar(Dominique)

ja,ja je wordt opuder papa

:lol:
Geweldige kerel, die van Dam. Ik heb heel wat prettige uurtjes met de man doorgebracht. ( We wonen in het zelfde dorp) .

Ik heb nog een oude van Dam slinger. Ik ben nog opzoek naar de smid die het heeft gemaakt.

(Dit allemaal off topic).
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Ook de nodige spullen bij van Dam weggehaald in het verleden (jaren '80) ben opgegroeid in Friesland.
Was een mooie zaak.
Gebruik nog steeds een Dathe Pijp, raampjesgreep en kap uit die tijd, alhoewel die kap uit elkaar begint te vallen.
Welnu met Carnica en Buckfast bijen is het niet zo'n ramp een wat kapotte kap :D .
Zijn zoon besloot echter anders. Zou ie nu wel eens spijt van kunnen hebben nu het imkeren weer meer in de mode is.
Er zijn nu inderdaad vele online aanbieders.

Freek
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

Ewout schreef:
maar de nadelen wegen in mijn optiek zwaarder:
  • De meegeleverde raampjes zijn te lang (in horizontale richting), waardoor ze de bijenruimte niet respecteren - er zit maar 2 mm tussen de wanden, dat wordt in no-time vastgekit.
  • De broedkamertjes zijn NIET compatible met de gewone Mini-Plus, ze zijn zo'n 8mm hoger. Gebruik je dus zoals semar officiële raampjes, dan kun je de broedkamertjes niet stapelen - de bijenruimte is dan veel te groot. En die meegeleverde raampjes waren dus eigenlijk niet zo goed...
  • Bodemventilatie is maar zeer beperkt in vergelijking met de normale M+. Ik had daardoor in deze poolse kast veel meer dode bijtjes na het harmoniseren dan in de gewone M+ (waar ik ook 3 raampjes in had hangen met zelfgemaakte sluitblokken, vrijwel geen dode bijtjes). Ook was daardoor het suikerdeeg van de ingevoerde moertjes uitgedroogd (de moertjes liepen dus nog in het nicotkluisje), terwijl in alle gewone M+ de moertjes waren bevrijd.
Ewout,
-ben met je eens dat die bijgeleverde raampjes direct de vuilnisbak in moeten.
-ik weet niet of er een hoogte verschil is, ik heb er net een lege rand onder gezet, dus dat merken we vanzelf(laat het julie weten)
-ventilatie is volgens mij goed mischien minder bijen meegeven (bij mijhebben ze 2 kofiebekertjes gehad per helft (niet een dode bij).
- ik doe de moeren niet in kluisjes, ik gebruik het teeltvolk om de vokjes samen te stellen (dus ze verwachten een jonge moer),
koningin erin en daar de 2 bekertjes vochtige bijen direckt erboven op.
- ik laat ze (door hoe ik ze maak) maar een paar uur harmoniseren.
vul het kastje dat gaat dan achterop de fiets naar mijn andere stand en tegen de avond de stopen vervangen door vliegplankje.
sterk zijn de kastjes dus zeker.
-door de constructie van de voerbakjes kun je makkelijkvoerdeeg in het "bijengedeelte"van de voerbakjes proppen,
da's genoeg voor een week of zo.

je begrijpt waarom ze voor mij aantrekkelijk zijn (ik werk met dadant),
dus ik kan de gekopelde raampjes natuurlijk gewoon in een dadant honingbak hangen.
een evt te grote bijenruimte tussen de randen is mij nog niet opgevallen ga zeker kijken hoe dat in de praktijk uitpakt.
zal een reserve (oude)moer in dit kastje overwinteren ik laat jullie weten wat ik uitvind :wink:

Vooralsnog ben ik er wel blij mee,

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps de bodem van de normale m+ heeft me tot nu toe tegengehouden (wat een raar ding)
om m+ eerder te proberen,
voorheen met de junior beute gewerkt.

-
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

semar schreef: -ik weet niet of er een hoogte verschil is, ik heb er net een lege rand onder gezet, dus dat merken we vanzelf(laat het julie weten)
De hoogte van een ApiNord broedkamertje 167mm (raampje is 159mm = 8mm vertikale ruimte tussen de raampjes), die van Lyson 176mm (= 17mm vertikale ruimte met ApiNord raampjes). De raampjes van Lyson zijn 167mm.
Dlanor
Contacteer:

Bericht door Dlanor »

Kijk rond en doe je voordeel schreef Semar.Daar ben ik het mee eens, kijk eens naar het prijsverschil van Thymovar een product wat veel gebruikt wordt.Shoppen loont!Groet Dlanor
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Waar is dat volgens jou het goedkoopst Dlanor?
Using Tapatalk
Plaats reactie