Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Jaap v.Popering »

Primus schreef:. Geef is een paar woordjes uitleg Jaap!
Denk even aan het micro klimaat hier in Nederland , In de lente lopen wij hier in Zeeland vanwege het koude zeewater een eind achter ,en dat halen wij in de herfst weer in . Bovendien hebben wij hier inderdaad andere drachtbronnen .

Afbeelding

De laatste weken is er ( gelukkig ) nadat het wat geregend heeft wat dracht . Gisteren liep de nectar bij het kantelen zo uit de raten . En wat de zwermen betreft zoals Petro al schrijft gaat in de regel tot eind augustus door .

Jaap v P
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Wat is dat oaarse Jaap? Lamsoor?
Using Tapatalk
Jaap v.Popering
Contacteer:

Dat zijn ; Liatris ( lampenpoetser ) Levert wit stuifmeel en nectar .

Lamsoor groeit buitendijks .

Jaap v P
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door Primus »

Jaap v.Popering schreef:
Primus schreef:. Geef is een paar woordjes uitleg Jaap!
Denk even aan het micro klimaat hier in Nederland , In de lente lopen wij hier in Zeeland vanwege het koude zeewater een eind achter ,en dat halen wij in de herfst weer in . Bovendien hebben wij hier inderdaad andere drachtbronnen .

Afbeelding

De laatste weken is er ( gelukkig ) nadat het wat geregend heeft wat dracht . Gisteren liep de nectar bij het kantelen zo uit de raten . En wat de zwermen betreft zoals Petro al schrijft gaat in de regel tot eind augustus door .

Jaap v P
Dat verklaart alles jaap, want zijn blijkbaar andere biotopen en klimaat dan normaal hier in België of Noord-brabant.
Het verwonderd mij trouwens dat dit niet bij veel ervaren imkers is opgevallen. Maar zo'n late drachten zou ik hier ook wel willen kan niet anders dan goed zijn voor de bijen.
MVG CP
Jaap v.Popering
Contacteer:

Primus schreef: Dat verklaart alles jaap,
MVG CP
Nou Nou ... er is nog iets meer . Ik heb voor een bepaald onderzoek nog even op een rijtje gezet wat op dit moment nog in bloei staat binnen het vliegbereik

Luzerneklaver
Nigella damascena
Coreopsis tintoria
Convolvulus
Liatris
Cynoglossum
Dracocephalum
Lamsoor in afbloei __ en Zeeaster begint net .

En op dit moment zijn ook de groenbemesters ; Bladrammenas en Gele mosterd ook weer in het beginstadium van de bloei .

Jaap v P
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Jaap,

Grappig inderdaad dat het er allemaal zo anders is, Zeeland is een ander stukje NL, heb er een paar keer gevaren met de kajuitzeilboot, erg leuk.

Wat ik deed vandaag:

Lege nicot kooitje van in eigen tuin bevruchte B70 buckfast moer uit zesramer verwijderd, de moer is uitgelopen nou maar afwachten.
Carnica moer Ad Staals begroet, paar weken terug overgehuisd naar 10 ramer, die 10 ramer raakt al flink gevuld.
Nog een B70 moer gehaald bij Hennie Kroese staat nog een lekker warme 18 mm betonplex zesramer te nixen want waarom morgen niet nog een dikke schudzwerm maken :D en die in die zesramer laten overwinteren :be2: .

Freek
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Using Tapatalk
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Had nog een 18 mm betonplex 6 raams kastje staan te niksen tezamen met wat frisse leeggeslingerde ramen en een raam honing, dus een schudzwerm gemaakt en met oxaalzuur besproeid tegen varroa, Buckfast B70 moertje ingehangen van Hennie. Kastje is zo dikwandig dat ik er rustig het volkje in durf te overwinteren, geheel staat nu lekker rustig te harmoniseren in de gang en krijgt om de twaalf uur een spuitje water.
Had nog een raatstukje eitjes nodig voor een kieler die geen dop had aangetrokken na het verwijderen van het Buckfast B70 moertje. Moest daarvoor in mijn grootste Buckfast schudzwerm zijn. Kwam tot de conclusie dat die overliep in de zesramer. Dus die maar rustig overgehuisd naar een tienraams kast bij die gelegenheid de moer begroet. Leeggeslingerde ramen bijgehangen aan weerszijden vlieggat verkleind met gras omdat ik niks anders bij me had :oops: . Mag me met een 10 raams Buckfast volk toch eindelijk ook wel eens Buckfast imker noemen denk ik :D.

Freek
Jaap v.Popering
Contacteer:

Voor de 25 en laatste keer :o :doh:

Afbeelding
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Mooie foto Jaap!

Wat ik deed/doe vandaag:
Thymovar op de Carnica bijen leggen na gisteren de laatste honing te hebben afgenomen, morgen de voerbak erop en paar kg voeren zodat ze veilig mijn vakantie door komen. De Buckfast hoeven geen Thymovar omdat zij schudzwermen zijn welke bij maken met oxaaloplossing zijn gesproeid. Gisteren gemaakte schudzwerm met Buckfast B70 moertje beetje water geven met plantenspuit vanavond in het donker mag ie naar buiten.
Een zesraams buckfast volkje waar ik een week terug een raam uitlopend broed had ingehangen even bekeken, en het moertje begroet die vliegt lekker en groeit lekker.
B70 buckfast volkje waar ik vijf dagen terug de tuin bevruchte moer in heb gehangen, haalt ook stuifmeel lijkt goed, hopelijk is het moertje aan de leg.
Kielertje in achtertuin trekt dopje op ingehangen raatstukje nou maar met mijn poten van de kielers afblijven gisteren de voerbakken vol apifonda gedaan dus die verhongeren niet in mijn vakantie.
Vanmiddag alle ramen honing slingeren hoop ik.
Filmpje gemaakt van mijn mooiste Buckfast (waren Carnica bijen met moertje van Hennie, gemaakt 15 juni dus is nu bijna twee maanden later wel helemaal Buckfast denk ik) die staat toevallig naast de Carnica van Ad Staals :D. Beide fantastische volken, beloofd wat voor 2015.
https://www.facebook.com/photo.php?v=70 ... 3666741143
Uiteindelijk alle ramen honing geslingerd en die bakken naar de bijen gebracht om schoon te laten maken flinke torens geworden en ze waren knap pissig toen ze de bakken terug kregen, hopen dat het goed gaat...
Als laatste na reparatie van een achterlicht van de auto de schudzwerm in het maanlicht op de stand geplaatst met het verkeerde 6 ramer dak dat niet past :evil: opgelost met bakstenen erop zodat ie niet verschuifd, morgenochtend even het goede dakje plaatsen.

Freek
Gesloten