Mijn bijen vliegen vanuit de kasten onder de bomen naar een weiland waar regelmatig schapen en koeien in staan. Tussen de kasten en het weiland zit een meter of 5 met lage bramenstruiken. Ik heb nog nooit een reactie van een koe gezien, ook niet als ik in de kasten bezig ben. Dat lijkt dus allemaal wel goed te gaan.buzzer schreef:Drie jaar geleden een zwerm van een weidepaaltje verwijderd. Volgens getuigen waren de paarden, toen de zwerm overvloog, redelijk in paniek en gingen in de uiterste hoek van het weiland staan. Ver weg van de bijen. Toen we bezig waren de bijen te scheppen kwamen ze redelijk in de buurt maar waren wel alert op vliegende bijen gezien hun gedrag. Gezond (paarden)verstand won het van hun nieuwsgierigheid en ze bleven redelijk op afstand. Ik heb een aantal kasten staan op korte afstand van een schapenweitje en eigenlijk nooit wat gemerkt van onrust. Tevens is er op een afstand van 100 meter een kleine manege en nog nooit problemen bemerkt, dus ik denk dat de beestjes het zelf wel uitzoeken en elkaar uit de weg blijven. Jack R., onze hond heeft vorige week zijn tweede leermoment gehad en weet nu dat hij weg moet blijven bij de kasten en bij onraad naar binnen moet vluchten........(door het vliegengordijn). Van deze tweede steek had hij meer last dan de eerste keer dus en goede les!
O ja..... zo'n boerenvierwielbrommer is een Quad...
Mogelijk claims na bijenincident (aug 2014)
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Mogelijk claims na bijenincident (aug 2014)
-
- Imker sinds: 2003
- Bijenras(sen): Mellifera
- Contacteer:
Re: Mogelijk claims na bijenincident (aug 2014)
Ik meen dat Schotman in zijn bijenbijbel heeft staan, dat bijen de lucht van paarden en honden niet bepaald aantrekkelijk vinden en makkelijker gaan steken.