Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

Goede dak op schudzwerm geplaatst.
Kwam tevens tot conclusie dat ik zo'n 40 kg Linde honing geoogst heb en dat met slechte bijen.
Als alles goed gaat heb ik volgend jaar 5 goede volken.
Kom tot de conclusie dat het maar niet meer goede bijenvolken moeten worden, dik kans dat deze volgend jaar samen meer dan 100 kg halen kan zelfs zo gek gaan dat een kast 100 kg haalt (zie verhaal van Alex) en dat wordt me wat veel.

Freek
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Freek schreef:dik kans dat deze volgend jaar samen meer dan 100 kg halen kan zelfs zo gek gaan dat een kast 100 kg haalt (zie verhaal van Alex) en dat wordt me wat veel.Freek
Volgens mij ben je al een beetje aan het dagdromen :D :D
Je weet het he, nooit de huid verkopen voor de beer geschoten is. :D :D
En dan nog een ding: nooit wegdoen wat je hebt, en goed voldoet, tot je zeker weet dat het minstens gelijkwaardig of
beter is. :dance:
En wat ook nog van toepassing kan zijn: het is niet allemaal goud wat er blinkt.
Zo nu weer genoeg spreekwoorden.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hennie,

Allemaal helemaal waar.
Maar denk dat het best wel eens aardig rap kan gaan als die volken goed blijven en goed overwinteren, want nieuwe volken op zich doen het vaak al beter dan bestaande.
Bedoel alleen maar te zeggen, had afgelopen weekend best wel aardig werk van het slingeren van die honing moet het een beetje in de gaten houden dat het niet te gek wordt en weekenden met slingeren doorbreng en niet meer weet waar ik de honing moet laten :shock:.
Heb de Schier carnica's volken ingedamd tot 4 stuks die winter ik op en daarnaast winter ik de Carnica van Ad Staals op en de buckfast volken en volkjes. De Carnica van Ad en de buckfast zijn nieuw, en met de Schiercarnica had ik met nieuwe volken ook altijd al het meeste succes dus ik denk dat het wel leuk uit gaat pakken met die nieuwe volken.

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Even bij de zaterdag gemaakte schudzwerm geweest, die bleek al te vliegen door zijn 1 cm grote vlieggat :D.
Was geen roverij o.i.d. gewoon rustig vliegen en stertselende bijen. :D
Voorzichtig even gekeken, zitten na verwijderen dekplank geschat denk ik zo'n 4 ramen bijen in dat is mooi!
Nicot kooitje even voorzichtig omhoog gehaalt daar liep de koningin nog in rond, en er zat nog zowat al het deeg in, de bijen waren wel bezig het weg te knagen maar schoot niet op.
Maar heel veel deeg weggehaald, en een heel dun laagje laten zitten, zodat de koningin snel kunnen bevrijden, wat mij betreft mag ze vandaag nog beginnen met eitjes leggen :D.
Enfin onderhand ervaringsdeskundige met schudzwermen weet nu hoeveel bijen ik erin moet hebben voor een goed resultaat.
Over 2 dagen maar voorzichtig kijken of het kooitje leeg is en dat dan weghalen en dan verder afblijven.
Als ie lukt kan ie eerst rustig gevoerd worden en daarna begin september langzaam invoeren lijkt mij, blijft mooi in die 18 mm betonplex 6 ramer zitten en gaat zo overwinteren.

Freek
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Even in mijn kielers gekeken die ik 16 dagen terug eitjes had gegeven.
In de "buckfast" Kieler (carnica bijen met buckfast F1 eitjes) is de dop uitgelopen en er loopt een fris fruitig slank jong moertje rond.
In de "carnica" Kieler (Carnica bijen met carnica F0 eitjes) is de dop nog niet uitgelopen, maar om een of andere rare reden zitten er ook niet heel veel bijen meer in deze kieler even afwachten hopelijk loopt de dop toch nog uit.
Afwachten maar.
Hopelijk na mijn vakantie leggende moertjes in de kielers.

Freek
peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door peter-koi »

Hallo
Carnica bijen met Buckfast eitjes,gaat dat goed ?
Net voor de derde keer behandeld met hive clean.

Groet Peter.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Peter,

Yep die broeden ze prima uit, net als een kip die je eende eieren geeft :lol:.
Wat je wel kunt krijgen is dat de Carnica bijen het toch niet leuk blijken te vinden zo'n gele buckfast moer en dat ze besluiten wisselcellen aan te zetten.
Je krijgt dan, als je de wisselcellen niet tijdig wegbreekt een "stille moer wissel".
Je dient wekelijks te blijven controlleren op wisselcellen tot die buckfast bijtjes in de meerderheid zijn, zeg maar zo'n 6 weken...

Freek
peter-koi
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door peter-koi »

O ,weer wat geleerd.
Op de cursus werd gezegd dat het eigenlijk niet samen ging ,van daar mijn vraag.

Groet Peter.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Peter-Koi schreef
Op de cursus werd gezegd dat het eigenlijk niet samen ging ,van daar mijn vraag.
Zit een kern van waarheid in, weet ook niet wat voor cursus het was, kan me ook voorstellen dat ze bij een beginners cursus dit niet direct laten doen (m.a.w. dat de prioriteit van de cursus was: leer eerst de basis dan kun je je in elk geval goed redden met bijen na de cursus). Het zat in elk geval dertig jaar geleden ook niet in mijn beginners cursus :D .
En een F1 Buckfast koninging voer je natuurlijk makkelijker in een schudzwerm met Buckfastbijen, je hebt dan geen wisselcellen enz.
Je moet ook niet een Buckfast F1 moer in een groot carnica volk waar een moer in zat die vol aan de leg was willen invoeren dat gaat niet. Maar in een schudzwerm heb je weer een goeie kans dat het wel lukt.
Als je wat meer ervaring hebt met bijen is ombouwen naar een ander ras wel te doen, bijv middels een schudzwerm of inhangen van F1 eitjes wel te doen zodat er een F2 volk ontstaat, dat je dan daarna weer door inhangen van F0/P eitjes naar F1 kunt krijgen (dus 2 stappen, niet in een keer naar F1)

Freek
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bericht door ndj »

Ik heb m'n nieuwe kast laten groeien.

Afbeelding
Gesloten