Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Freek »

Denk dat er nou een hoop onnodige verwarring is waar niemand wat mee opschiet. Uitleg:
Telers larven eendagslarven over.
Wil je niet overlarven en heb je maar een goede moer nodig hang dan eitjes over in een hopeloos moerloze kast dat is wat ik nu feitelijk gedaan heb. De daaruit ontstane moer mag je wat mij betreft best redcelmoeren noemen maar ze heeft de nadelen ervan niet omdat ze net zo lang, eigenlijk zelfs een halve tot een dag langer dan die van de teler in de koninginnegelei heeft gedobberd en daar is het mij om te doen ze heeft vanaf de geboorte in de koninginnegelei gelegen. Er was hier op dit forum ene Astrid stoers die altijd met een bierblikje een cirkel raat met eitjes uitsnee en overzette in een hopeloos moerloos volk werkt gewoon simpel maar goed.
Freek
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Freek schreef: Er was hier op dit forum ene Astrid stoers die altijd met een bierblikje een cirkel raat met eitjes uitsnee en overzette in een hopeloos moerloos volk werkt gewoon simpel maar goed.
Freek
In een hopeloos moerloos volk is een minder goed idee, omdat er gewoon geen voedster bijen zijn.
Meestal gaat het toch wel goed, omdat ze schijnbaar wel redelijk snel voedersappen kunnen produceren, maar het is altijd beter om veel voedster bijen uit een moergoed volk hiervoor te lenen. (schudzwermpje?)
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Lees even mee ;Koninginnegelei wordt door de honingbijen geproduceerd. Het is in principe voedsel voor bijenlarven. Zij krijgen dit voedsel door voedsterbijen toegediend. Voedsterbijen zijn werkbijen van 6 tot 14 dagen oud, die in die periode via klieren in het in de kop, de zogenaamde: "voedersapklieren", het larvenvoedsel afscheiden. De werksterlarven krijgen koninginnegelei tot de derde dag van hun leven. Hierna moeten zij het met een minder voedzame voedsel doen. Koninginnelarven daarentegen blijven ook na de derde dag koninginnegelei als voedsel toegediend krijgen

En lees ook het vervolg ; http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hennie duidelijk punt van die voedsters. Jaap als dat zo is dan maakt het niet uit, maar toch wil een moer van een eitje of heel jonge larf volgens mij vaak dikker zijn dan een waarbij uitgegaan wordt van een 3 daags larf.

Freek
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Freek schreef:Jaap i.d.d. Want dat zijn moertjes van eitjes en dat zijn goede want die zijn van jongs af aan als larve verwent met koninginnegelei. Moertjes van 3dagen oude larven krijgen de koninklijke behandeling met koninginnegelei pas vanaf dag 3.
Aalster je maar breek je na 9 dagen alles uit en hang je dan eitjes in dan krijg je weliswaar een redcelmoeren maar niet eentje met de nadelen ervan omdat ie vanaf het eerste moment koninginnegelei heeft gehad. Aalster je en breek je niet na 9 dagen maar laat je na 13 dagen de eerste uitlopen heb je een moer van een 3 dagen oude larve met de nadelen daarvan
Freek
Freek
Moeren van drie dagen oude larven lopen op de 10de dag uit: koningin ontwikkelingsduur 16 dagen. Drie dagen ei + drie dagen larf , dan zijn zes dagen van de 16 om.
Vaak lopen de eerste moeren de 12de dag uit zijn dus aangezet op eendaags larven.

ad staals
Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese »

Jaap v.Popering schreef:Voedsterbijen zijn werkbijen van 6 tot 14 dagen oud, die in die periode via klieren in het in de kop, de zogenaamde: "voedersapklieren", het larvenvoedsel afscheiden.
Een volk kan hopeloos zijn, en alle broed kan totaal uitgelopen zijn, maar je kunt dan toch nog jonge bijen hebben van 6-14 dagen oud.
Maar toch heb ik ervaren dat als ik zo'n volk een lat aanbied met 15 larven(wat ik ook aan een moergoed volk geef) de bijen soms maar 2 a3 doppen aannemen en verder uitbouwen. Dan heb ik het over aangeblazen 1e dags dopjes. Om die reden neem ik nooit geen hopeloos moerloze volken. Wel hang ik er een raam open broed in om te controleren of er geen jK inloopt, of ze dus werkelijk hopeloos zijn.
Ongetwijfeld zullen andere imkers andere ervaringen hebben?
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Vandaag resultaat bekeken van 3 dagen mierenzuurbehandeling van een onlangs aangeschaft onbehandeld volk. Toont duidelijk belang aan van een goede 3gangen behandeling.

Afbeelding
Using Tapatalk
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Kroese schreef:[ 1e dags dopjes. Om die reden neem ik nooit geen hopeloos moerloze volken.?
Hennie

Ik neem ook nooit een hopeloos moerloos volk omdat het gevaar bestaat dat er mijten in de koninginnen cellen zullen kruipen .

Jaap v P
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Goede tip Jaap. Bedankt
Using Tapatalk
Embraced
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door Embraced »

Jaap v.Popering schreef: Hennie

Ik neem ook nooit een hopeloos moerloos volk omdat het gevaar bestaat dat er mijten in de koninginnen cellen zullen kruipen .

Jaap v P
?? Ehm, bestaat die kans dan niet bij "gewone" koninginnen cellen?? Bij zwermen of stille moerwisseling enzo?
:music-rockout:
Embraced
Gesloten