Het RIVM kan het.
Ze maken ook ieder jaar een openbaar rapport van de steekproeven die ze hebben gedaan.
Daar moet je wel even op wachten.
De apparatuur om dit te doen is duur en vergt specifieke kennis goed te bedienen en resultaten te analyseren.
Dat doe je niet even met een Geiger Mueller buis.
Rapport 2011:
http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ne&ns_nc=1
Op pagina 2 staat een e-mail....valt te proberen?
Op pagina 3 staat wat ze ervan denken.
m.b.t. heidehoning kan dat met klem "hier en daar" misschien anders zijn.
Ik heb plaatjes gezien van 2011 dat de wolken met de meeste Cesium vervuiling om ons land trokken.
Is dat ook zo? Inmiddels zouden alle Cesium niveaus 28 jaar na Chernobyl zodanig zijn verlaagt dat alle Nederlandse heidehoning weer binnen de afgesproken limiet valt.
Ik heb zelf nog nooit bijen op de heide gehad omdat ik er nog niet toe ben.
Als ik heidehoning ga winnen ga ik het zeker laten meten voor ik ga eten en e.v.t. distribueren.
ALs de puurheid van de heidehoning en de Cesium activiteit van heidehoning uit gebieden zou worden gedeeld dan zou er een nieuw landschap in kaart kunnen worden gebracht van de vervuiling en weten welke gebieden voor consumptie een risiko vormen. Na 2011 ben ik onzeker en dat wil ik wegnemen. Als je eenmaal een meting hebt van een heidegebied dan weet je voor de komende 300 jaar wel ongeveer hoe het risico zal vervallen.
Ad S. zijn bijdrage bevestigde : de rest van de honing eet ik zorgeloos.
Ik baal er zo van want ik vind het zoooo lekker en het is ook supergezond volgensmij.
Strabrechtse heide? nee dank je.