Transportkistje voor EWK's met uitvlieg mogelijkheid
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Transportkistje voor EWK's met uitvlieg mogelijkheid
Probeersel.
Beide kante vliegen er drie uit.
ad staals
Beide kante vliegen er drie uit.
ad staals
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Transportkistje voor EWK's met uitvlieg mogelijkheid
Dag Ad,
ik houd wel van primaire kleurtjes. Lekker fleurig. Maar zijn het niet wat veel vlieggaten, 3 stuks, zo dicht bij elkaar? Hoop dat je moeren niet vervliegen zo.
ik houd wel van primaire kleurtjes. Lekker fleurig. Maar zijn het niet wat veel vlieggaten, 3 stuks, zo dicht bij elkaar? Hoop dat je moeren niet vervliegen zo.
JP
-
- Contacteer:
Jelte PieterJelte Pieter Dijkstra schreef:Dag Ad,
Die koninginnen moeten toch wel stekeblind zijn als ze op de verkeerde plek binnen gaan.

ad staals
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Is dat rode vlak geen probleem? Bijen zien toch geen rood?
-
- Contacteer:
Het is dus voor die koningin anders dan het vlieggat er naast.Santtu Pikkarainen schreef:Is dat rode vlak geen probleem? Bijen zien toch geen rood?
ad staals
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
bijen zien rood als zwart.Santtu Pikkarainen schreef:Is dat rode vlak geen probleem? Bijen zien toch geen rood?
mooi prakties en portable kastje.
ik neem aan voor de eiland bevruchting?
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Contacteer:
Daar zou het voor kunnen dienen. Aanleiding voor het (laten) maken was de hoeveelheid werk die de beheerder van een bevruchtingsstation heeft met het plaatsen in de schuthuisjes en het weer uithalen. en het zou ook een besparing kunnen zijn op de schuthuisjes.semar schreef:
mooi prakties en portable kastje.
ik neem aan voor de eiland bevruchting?
Semar(Dominique)
ad staals
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi Ad,
Je zult met dit model een iets hoger vervliegingspercentage hebben denk ik. Of dat veel zal zijn hangt waarschijnlijk af van de kleuren die je gebruikt en het type bij dat er in gaat. Met Carnica schijnen we op dat vlak goed te zitten.
Maar ik zie ook wel eens dat bijen die voor een kastje rondhangen soms wat vervelend kunnen doen tegen een terugkomende moer uit een ander kastje. Dit zou een probleem kunnen zijn bij dit type kastjes.
Hoe doe je het trouwens met ventilatie in de bodem?
groeten,
Tieme
Je zult met dit model een iets hoger vervliegingspercentage hebben denk ik. Of dat veel zal zijn hangt waarschijnlijk af van de kleuren die je gebruikt en het type bij dat er in gaat. Met Carnica schijnen we op dat vlak goed te zitten.

Maar ik zie ook wel eens dat bijen die voor een kastje rondhangen soms wat vervelend kunnen doen tegen een terugkomende moer uit een ander kastje. Dit zou een probleem kunnen zijn bij dit type kastjes.
groeten,
Tieme
-
- Contacteer:
Zo. Vervliegen, ik denk dat dat wel meevalt. De kleur geloof ik ook niet zo belangrijk. Witte Kieler/Kirchainer bevruchtingskastjes langs elkaar gaat ook goed afstand is dan nauwelijks meer.Tieme schreef:Hi Ad,
Je zult met dit model een iets hoger vervliegingspercentage hebben denk ik. Of dat veel zal zijn hangt waarschijnlijk af van de kleuren die je gebruikt en het type bij dat er in gaat. Met Carnica schijnen we op dat vlak goed te zitten.![]()
Tieme
De twee linker kastjes zijn net aan de leg. De andere vier is de koningin nog aanwezig en zullen spoedig ook aan de leg gaan, als ze het al niet zijn.
ad staals
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Hi Ad,
Denk je dat ze dit op het eiland zien zitten? Misschien nog uitklapbare pootjes eronder zodat ze boven het gras uit komen? Verder lijkt me het een prima werkbaar systeem. Het scheelt de beheerders in ieder geval een paar handelingen/het bijhouden van schutshuisjes. Als je de "Vorbau" schijf ook aan de buitenkant doet is dat ook een stuk makkelijker voor ze. Die op de ewk's kun je dan gewoon op het grote gat open laten staan....
Groeten,
Tieme
Denk je dat ze dit op het eiland zien zitten? Misschien nog uitklapbare pootjes eronder zodat ze boven het gras uit komen? Verder lijkt me het een prima werkbaar systeem. Het scheelt de beheerders in ieder geval een paar handelingen/het bijhouden van schutshuisjes. Als je de "Vorbau" schijf ook aan de buitenkant doet is dat ook een stuk makkelijker voor ze. Die op de ewk's kun je dan gewoon op het grote gat open laten staan....
Groeten,
Tieme