Pak de varroa-tsunami aan!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: Pak de varroa-tsunami aan!

Bericht door Ewout »

Jaap v.Popering schreef:Ik denk dat Mari v Iersel in de winterperiode enkel mijten telt en de vliegplank bekijkt en dan een oordeel velt.
Dan denk ik dat je de artikeltjes niet gelezen hebt ;)
Mari van Iersel is coordinator selectie van de Duurzame bij en hij doet meer dan enkel naar de vliegplank kijken. In het artikeltje staat dan ook een grafiekje van het broedoppervlak.
Behalve de mijtval, meet ik ook elke 3 weken de grootte van het broednest.
broed20132014.png
broed20132014.png (28.45 KiB) 2982 keer bekeken
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Ewout schreef: Dan denk ik dat je de artikeltjes niet gelezen hebt ;)
Ik ken Mari v Iersel en zijn manier van schrijven al vanaf de tijd dat hij in het blad van de N.C.B. schreef :think: :think:

Ik mis dan ook de gegevens vanaf oktober tot half februari en dat over meerdere jaren .

Jaap v P
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Ewout schreef: Mari van Iersel is coordinator selectie van de Duurzame bij en hij doet meer dan enkel naar de vliegplank kijken. In het artikeltje staat dan ook een grafiekje van het broedoppervlak.
Zijn doel is dan ook anders dan van de gemiddelde imker. De resultaten van mijt vermeerdering in zijn volken zal dan ook anders zijn dan bij iemand die "met de ogen dicht" op bepaalde momenten alles bestrijd ongeacht het aantal mijten dat valt van nature.

ad staals
Santtu Pikkarainen
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Santtu Pikkarainen »

Woensdagavond heb ik mierenzuur op een volk gezet, die hadden al een eerdere mierenzuurbehandeling gehad. Vandaag heb ik op de varroalade gekeken. Dat was schrikken!!! Tientallen, misschien wel honderd mijten gevallen! De mierenzuur doet duidelijk zijn werk, maar de besmetting van dit volk lijkt behoorlijk groot! Zoveel heb ik nog nooit gehad.

Mijn schuurdakvolk, dat 2 ramen broed uit het volk met de besmetting heeft gekregen ga ik dit weekend ook een mierenzuurbehandeling geven. Dit is van origine een schudzwerm, die bij het opzetten met oxaal behandeld is.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hoi Santtu,

Yep door het overhangen van broed van een volk naar een met oxaalzuur gesproeide schudzwerm kun je die schudzwerm aan een varroa probleem helpen.
Ik heb bij de buckfast (allen schudzwermen bij de opzet) nooit broed van andere volken ingezet, wel tussen die schudzwermen onderling uitgewisseld.
Die schudzwermen zijn dus schoon gebleven: Een van de schudzwermen zit in een tien raams kast met schuifla, die schufla daar lag na een hiveclean behandeling een mijt op :D, bij de andere volken zijn dat veel meer. De in augustus gemaakte en met oxaal gesproeide schudzwerm behandel ik uiteraard niet ook niet met hiveclean daar kunnen nog bijna geen mijten in zitten.
Welnu het is afwachten natuurlijk hoe het geheel overwinterd.
Nu nog mierenzuur is wel een belasting voor je winter bijtjes, ik bedoel het broed gaat een knauw krijgen en dat worden nou net je winter bijtes. Mierenzuur kan denk ik beter in eind juli begin augustus. De Hiveclean -fles zou een alternatief kunnen zijn die sloopt geen broed. Ik gebruik die fles nu ook en de mijten vallen. Je weet natuurlijk nooit helemaal 100% wat het beste is, maar bij het honingmagazijn houden ze 300 buckfastvolken en hebben ze goede ervaringen met de hiveclean ze willen zelfs niet eens meer anders. Verder is nu na mijn bijen mijn boot aan de oxaalzuur, weer vlekjes in het hout trekken goed weg met een oxaalzuur oplossing van 10% van 35 graden, straks weer opnieuw lakken en dan is het weer mooi. Je kunt meer met oxaalzuur dan varroa mijten bestrijden :lol: .

Freek
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Gisteren schrok ik me rot toen ik bij een volk de varroalade eruit haalde. Heel erg veel mijten, zoveel heb ik nog nooit in een volk gehad! De mierenzuurbehandeling is ook voor dit volk afgelopen. Gezien het aantal mijten dat gevallen is heeft de mierenzuur zeker nut gehad. Nu wordt het denk ik afwachten, van de winter oxaalzuur geven en hopen dat ze goed de winter door komen.
Was het vroeger in het jaar geweest dan was ik dit http://buckfastimker.wordpress.com/varr ... te-volken/ gaan doen of had ik ze op hele schone raat gezet met een oxaalzuurbehandeling
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Santtu,ik zou als ik jou was eerst kleine hoeveelheden suikerwater 1:1 voeren,om te proberen de koningin nog even aan te zetten tot veel eieren leggen.
Bij zo n late behandeling(te late),zal er ook veel in het broed gezeten hebben en dat kunnen verzwakte winterbijen worden.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Alex Mönch schreef:Santtu,ik zou als ik jou was eerst kleine hoeveelheden suikerwater 1:1 voeren,om te proberen de koningin nog even aan te zetten tot veel eieren leggen.
Bij zo n late behandeling,zal er ook veel in het broed gezeten hebben en dat kunnen verzwakte winterbijen worden.
Hoe lang moet ik dat volhouden, want ik ben ook aan het inwinteren?
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Bericht door Alex Mönch »

Gewoon kijken hoeveel broed er nog aangezet wordt...hoe meer,hoe beter....ik zou het een week doen en dan kijken of ze nog veel gelegd heeft.
Dan beginnen met voeren voor de winter.
Santtu Pikkarainen
Contacteer:

Alex Mönch schreef:Gewoon kijken hoeveel broed er nog aangezet wordt...hoe meer,hoe beter....ik zou het een week doen en dan kijken of ze nog veel gelegd heeft.
Dan beginnen met voeren voor de winter.
Dank je, dit ga ik doen.
Plaats reactie