Hoi Santtu,
Yep door het overhangen van broed van een volk naar een met oxaalzuur gesproeide schudzwerm kun je die schudzwerm aan een varroa probleem helpen.
Ik heb bij de buckfast (allen schudzwermen bij de opzet) nooit broed van andere volken ingezet, wel tussen die schudzwermen onderling uitgewisseld.
Die schudzwermen zijn dus schoon gebleven: Een van de schudzwermen zit in een tien raams kast met schuifla, die schufla daar lag na een hiveclean behandeling een mijt op

, bij de andere volken zijn dat veel meer. De in augustus gemaakte en met oxaal gesproeide schudzwerm behandel ik uiteraard niet ook niet met hiveclean daar kunnen nog bijna geen mijten in zitten.
Welnu het is afwachten natuurlijk hoe het geheel overwinterd.
Nu nog mierenzuur is wel een belasting voor je winter bijtjes, ik bedoel het broed gaat een knauw krijgen en dat worden nou net je winter bijtes. Mierenzuur kan denk ik beter in eind juli begin augustus. De Hiveclean -fles zou een alternatief kunnen zijn die sloopt geen broed. Ik gebruik die fles nu ook en de mijten vallen. Je weet natuurlijk nooit helemaal 100% wat het beste is, maar bij het honingmagazijn houden ze 300 buckfastvolken en hebben ze goede ervaringen met de hiveclean ze willen zelfs niet eens meer anders. Verder is nu na mijn bijen mijn boot aan de oxaalzuur, weer vlekjes in het hout trekken goed weg met een oxaalzuur oplossing van 10% van 35 graden, straks weer opnieuw lakken en dan is het weer mooi. Je kunt meer met oxaalzuur dan varroa mijten bestrijden

.
Freek