Groenbemester

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Erik Konijn
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Groenbemester

Bericht door Erik Konijn »

Vlak bij 2 a 3 Ha Eruca sativa in bloei. Dat het nog lang mooi weer mag blijven. De zon heeft hier de hele dag geschenen en gistermiddag ook. Komt genoeg stuifmeel binnen. Ziet er allemaal goed uit. Hier worden we blij van.
Bijlagen
Veld1
Veld1
nemat1.jpg
Veld 2
Veld 2
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Groenbemester

Bericht door bee-tree »

Mooi boerenlandschap bij jou in Limmen. En dan ook nog een flinke lap Eruca in bloei. Het lijkt op Bladramenas.
Beide behorend tot de Kruisbloemenfamilie. Ik had nog nooit van Eruca sativa gehoord.
Jij noemt het groenbemester Erik. Waarom zit er sativa in de naam ? Dat betekent toch dat het een voedergewas is.

Bladramenas heeft naast groenbemester en erosiebestrijder ook als functie, aardappelaaltjes bestrijden met
mosterdzuur uit de wortels. Heeft Eruca dat ook ? Met deze planten wordt de 'hoofddracht' van 2015 van de boer voorbereid ,
de aardappelteelt. welke agrarische gewassen worden in Limmen en omgeving geteeld ? Mss zie ik het verkeerd wat Eruca betreft. Zj.
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Heel lang geleden is deze door de landbouw getest op zijn mogelijkheid voor een alternatief gewas , en dan voor zijn oliehoudend zaad .

Jaap v P
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Erik en Jaap, de hele morgen speelde het word Eruca door m'n hoofd. Kwam dat door 'n Erika van vroeger of
door Erica tetralix, de Dopheide ? Aan beide(n?) heb ik goede herinneringen. Maar om 11 uur schoot me te binnen
dat op onze afdelingsvergaderingen met de Koolzaadreiscommissie in de zeventiger jaren een gespannen sfeer
heerste op het moment dat de standplaatsen voor de bijenvolken op het Koolzaad werden TOEGEWEZEN.
De snuggeren dachten : "Als ik maar niet bij die boer kom te staan met dat oude ras dat 50 % Erucazuur bevat.
Daar worden de bijen zo narrig van net als bij Mosterd".

Tussen 1954 en 1974 hebben Canadese onderzoekers door kruisingen het Erucazuurgehalte flink weten te verlagen.
Momenteel bevatten de nieuwe rassen minder dan 2 %. Erucazuur maakte de koolzaadolie ongeschikt om in veevoer
te verwerken, laat staan in voedsel voor mensen. Tegenwoordig staat koolzaadolie in de schappen van veel winkels
als een olie die rijk is aan onverzadigd vetzuur en linoleen, enz. en nauwelijks erucazuur bevat, Vooral in Duitsland
wordt hij veel gekocht voor in de keuken. :be11: :be11: :be11:

P.S.Hoe zit het momenteel met het gewas Eruca ? Is dat óók 'n kruising met een laag erucazuurgehalte ?
Is mosterdzuur hetzelfde als erucazuur ?
Plaats reactie