Vandaag een 2de hands elektrische radiaalslinger opgehaald bij het Honingmagazijn in Epe.
Er kunnen 18 Dadant honingkamer raampjes in 1 keer mee geslingerd worden
Korf voor 4 dadant broedramen,maar die zal ik wel nooit gebruiken.
De tijd van me helemaal lam draaien en veel tijd kwijt zijn met steeds maar raampjes keren, is voorbij
Ben er super blij mee.
De voor mij ideale manier gevonden om wintervoer klaar te maken, dacht ik: in 10 liter emmers met deksel (bij iedere friture of restaurant dat frites serveert hebben ze die in overvloed) doe ik 4 liter water, dan 6 kilo suiker erbij en een minuutje roeren met het menghulpstuk op de boormachine. voor gebruik nogmaals heel even oproeren en dan met een trechter over 6 anderhalve liter frisdrankflessen met brede hals verdelen en in een melkrekje mee naar de bijen. Zo is iedere fles precies 1 kilo droge stof en kun je gemakkelijk bij houden hoeveel je voert. Natuurlijk blijft het belangrijk naderhand te kijken hoeveel de bijen hebben opgenomen en waar het te weinig is bij te voeren.
Dat ging een hele tijd uitstekend, tot gisteren, toen hebben (mijn?) bijen de mengruimte ontdekt en ik kan jullie vertellen dat ze dat doorvertellen!
Poetsen, poetsen poetsen met veel water, maar ook vandaag nog is er erg veel vliegverkeer.
Hele slimme manier van voeren.
Doppen op de flessen en er kan niks lekken.
Gaat veiliger dan met een emmer en een gieter en je weet precies hoeveel je voert.
Iedereen zit in te winteren.
Ik zie trouwens best nog wel eens een dar scharrelen niet alle volken hebben de darren geslacht.
Even een schudzwerm maken met een moer die toch over is en nog ergens in een kieler of zoiets ligt, kan ik me nog een beetje voorstellen alhoewel dat ook al wel heel laat is nu denk ik, Maar een zwerm...