Wat leerde ik vandaag?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
alfa vulgaris
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Wat leerde ik vandaag?

Bericht door alfa vulgaris »

Om maar een beetje dramatisch te beginnen.

Ik had een gewaardeerde koningin in een drieramer nog.
Die dacht ik even op de definitieve plek te parkeren en proberen up te graden naar een overwinterbaar iets met F1 bijen erbij ipv F4.
Meerdere factoren waren link mbt. roverij en natuurlijk kregen we een extra uitlokking door mijn falen.
2 kilo voer (goede honing ook nog :( ) in 2 uurtjes naar de buren.
Drieramer leeg.

Koningin lijkt gered plannen in de war geschopt..nieuwe plannen.

Ik had al zoiets die bijen komen vandaag terug nadat ze gister vrij abrubt stopten met roven toen het op was natuurlijk

Oh nee..
vanochtend zonnetje breekt door. Ja hoor daar waren ze weer.
Nog steeds om die kast sneupen en nu gloeiende bloeiende bij de andere volken ("b" was leuke typfout)

Eerst hoopte ik dat het zou stoppen..volken van verschillende maat bleken zich te kunnen verdedigen maar die trutten bleven me lastigvallen in de tuin. Ik scheld op die bijen en weet tegen wie ik het heb natuurlijk.

NU KOMT HET:

ingeving? intelect? intuïtie? het was echt iets..maar goed.
Ik zette een bloeiende plant op de plek van de kast die ze leeggeroofd hadden..

Raad maar...ik weet dat je het antwoord waarschijnlijk al weet....haha ik zeg niet wat er gebeurde...ben benieuwd.

Mocht het me ooit weer overkomen en het komt weer in me op dan ga ik het onmiddelijk weer proberen :D

asjeblieft!
Alfa
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Wat leerde ik vandaag?

Bericht door bee-tree »

Hallo Alfa, inmiddels hebben 60 mensen jouw enerverend beschreven belevenis gelezen.
Waarom moet ik de eerste zijn ? Zijn die 60 faalangstig ? Bang om 'n bok te schieten ? Zo moeilijk is jouw vraag toch niet.

Ik beloof je antwoord te geven op het moment dat jij antwoord hebt gegeven op mijn vraag in het topic
'Waar vliegen de bijen momenteel op ? van Tinus Kolsters. Dus, hoe heet de plant waarop de bijen verliefd zijn op de hei ? Zj.

P.S. Zijn jouw bijen nog steeds verliefd op de Zwarte nachtschade tussen de mais ? Ik heb die plant niet kunnen
ontdekken in een groot perceel op 1 km bij m'n volken vandaan. De bodem tussen de 3 a 4 meter hoge maisplanten
met elk 2 reusachtig dikke maiskolven, was gitzwart. Mais neemt te veel licht weg of er is een onkruidverdelger gebruikt.
alfa vulgaris

Wat denk je...

Het lijkt erop dat hierdoor het roven stopt of zowieso sterk verminderd.

Zonet kwamen ze weer natuurlijk en dan staat er ineens een oregano plantje met 5 bloemetjes op de plek waar ze gisteren 2 kilo pikten (die héél) goed worden bezocht en daarna zijn ze ontmoedigd lijkt wel en verdwijnen :D
alfa vulgaris

wow...3 a 4 meter hoge maisplanten.
Ja onze regio heeft niet veel water gehad dit jaar en het was wel warm.

De zwarte nachtschade komt hier in sommige bodemsorten zowieso snel veel voor als je de grond gaat omwoelen.
Het orakel (I-net) beweerd dat ze maar 50 cm worden. Als ze goede bodem te pakken hebben kunnen ze ook wel een meter worden.

De plantjes onder het mais waren lichtgroen.
De planten die vol op de zon staan lijken ook meer chloroform-B te bevatten.
Ik stond er nog van te kijken wat de bijen van die miezerig kleine bloempjes haalden,maar ja het is veel en ze kunnen daar fantastisch uit de wind werken.
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Alfa,waarom heb je niet even gewacht ? Ik had gedacht, hij heeft de 'plant van de nacht' naar 't rovershol gebracht;
dus 'n pot met Zwarte Nachtschade op de plek van het beroofde volkje gezet.

Gister sprak ik op de jaarmarkt in Wedde met een landbouwer over Solanum nigrum, de wetenschappelijke naam voor
Zwarte nachtschade.
Hij noemt het een lastig onkruid omdat het zaad pas heel laat kiemt. Zo ontsnapt deze plant
aan de onkruidbestrijding die vlak vóór het zaaien van mais plaatsvindt.
Vooral de landbouwer die te vroeg mais zaait om mais een langere groeiperiode te geven, krijgt te maken
met ondergroei van Zwarte nachtschade in de loop van de zomer.
Zoals jij al gezegd hebt Alfa, op plekken waar de mais het hoogste wordt, is minder licht en daardoor
maakt de Nachtschade daar minder bladgroen en heeft daardoor lichtgroene bladeren. Zj.

P.S. Bladgroen is Chlorphyll .... en niet Chloroform zoals jij schrijft. Chloroform is dodelijk. Schrijffoutje ?
Ten overvloede ? Chloros is Grieks voor groen. Phyll is blad. Een verbastering van phyll zijn onze woorden folio en vel en folder enz.
Plaats reactie