De krant!
Een van de mooiste en makkelijkste methoden van verenigen. En yep neem een ouderwetse courant, geen glossy of tablet

, die gewoon flink bedrukt is. Het wil trouwens al minder goed met de huidige tabloit krantjes de courant was vroeger ten minste echt lekker groot en dan paste een vel mooi dubbel tussen twee kastdelen

.
En ik denk i.d.d. dat het niet geheel vrij is van gif dat dan weer wel.
Maar die stukjes krantenpapier gaan de kast uit dus er blijft niks van achter in de kast.
Je moet wel je varroa lade legen.
Kan me niet voorstellen dat wanneer je de rommel op de varroa lade opruimt dat het schade kan doen aan een bijenvolk.
Wat wel slim is, is om wat regels in acht te nemen.
Koop je een volk met het doel die met een ander te verenigen laat hem dan eerst een week op je stand staan zodat hij min of meer hetzelfde ruikt als de andere. Indien nodig (slecht weer, volken met weinig voer) voer de volken allebei een beetje alvorens ze op elkaar te zetten met het krantje er tussen.
Ik heb altijd beetje het idee dat het krantje kan voorkomen dat het helemaal mis gaat (dat beide moeren worden afgestoken) of dit zo is weet ik niet.
De volken zoeken zelf uit welke moer ze willen houden.
Wil je dat niet, dan moet je de niet gewenste moer van tevoren verwijderen.
Enige dat ik zelf nooit doe is volken met een moer die ik absoluut niet kwijt wil (F0/P moeren ) verenigen met andere volken het risico dat bij dit verenigen de F0 / P verongelukt is me te groot, zulke volken versterk ik zelf door zoveel uitlopend broed bij te hangen dat ze het nog net goed warm kunnen houden, meestal komt dat neer op een maximaal twee ramen uitlopend broed bijhangen.
Freek