Imkerkleding reinigen
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Imkerkleding reinigen
Silver soda is die soda die je in de supermarkt kunt kopen.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Off topicbee-tree schreef:Frank heeft gelijk. Nu het GEN "beducht zijn voor de Bruine beer" door kruisingen weggeselecteerd is bij rassen
als Buckfast en Carnica , voelen de bijen zich minder gauw bedreigd. Ze zijn minder defensief geworden, zetten
hun stekels niet meer zo gauw op, zijn zachtaardiger geworden.![]()
![]()
![]()
[....................]
Leuke opmerkingen iets klopt er niet. Onze hedendaagse bijen kunnen wel degelijke zwart en wit onderscheiden.
De BF bij heeft zijn oorsprong de Italiaanse bij ligustica is van nature zachtaarig.
De Carnica komt uit bergdalen waar ze van ook van nature zachtaardig zijn.
Maar het zal wel komen dat de beren niet meer in Europa voor komen.

!Hans.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Hans, heet de Ligusticabij niet officieel Apis mellifica Ligustica?
En de Carnica officieel Apis mellifica Carnica ?
Het zijn twee van de vele gekweekte rassen ofwel 'veredelde' typen.
Omdat Italië en Oostenrijk dichter bij de oorsprongsgebieden van onze 'beschaving' liggen,
zijn de Italiaanse bij en de Krainerbij al eeuwen geleden
gedomesticeerd oftewel getemd oftewel tot landbouwhuisdier ontwikkeld door kruisingen en selectie.
Wij als Bataven verzamelden toen nog honing in de wildernis. Pas met de komst van de Romeinen en na hun val met de komst van
de monniken, namen kennis en kunde in de lage landen aan de Noordzee toe.
Monnik Mendel ontdekte de erfelijkheidswetten; kloosterling Broeder Adam ontwikkelde de Buckfastbij.
De honingbij had, behalve met de Bruine beer als grootste vijand, ook te maken met de Holenbeer,
die helaas is uitgestorven. In Spanje vinden we fossielen van 'm. De Bruine beer is weliswaar in Europa teruggedrongen,
maar de GENEN in de bijen die zorgen voor defensief gedrag tegen alles wat bruin is of er op lijkt, zijn blijven bestaan .
Pas sinds 'n eeuw proberen we die er uit te kruisen. Zj.
P.S. Bij de woorden 'edel dier' en 'veredelen moet je niet denken aan edele metalen maar aan de adel.
Het paard wordt 'n edel dier genoemd omdat het in de Riddertijd vrijwel alleen door adelijke personen werd bereden;
het voetvolk ging te voet. Ander voorbeeld : Edele metalen kon vroeger alleen de adel zich veroorloven. 'Wordt vervolgd ?
Het zijn twee van de vele gekweekte rassen ofwel 'veredelde' typen.
Omdat Italië en Oostenrijk dichter bij de oorsprongsgebieden van onze 'beschaving' liggen,
zijn de Italiaanse bij en de Krainerbij al eeuwen geleden
gedomesticeerd oftewel getemd oftewel tot landbouwhuisdier ontwikkeld door kruisingen en selectie.
Wij als Bataven verzamelden toen nog honing in de wildernis. Pas met de komst van de Romeinen en na hun val met de komst van
de monniken, namen kennis en kunde in de lage landen aan de Noordzee toe.
Monnik Mendel ontdekte de erfelijkheidswetten; kloosterling Broeder Adam ontwikkelde de Buckfastbij.
De honingbij had, behalve met de Bruine beer als grootste vijand, ook te maken met de Holenbeer,
die helaas is uitgestorven. In Spanje vinden we fossielen van 'm. De Bruine beer is weliswaar in Europa teruggedrongen,
maar de GENEN in de bijen die zorgen voor defensief gedrag tegen alles wat bruin is of er op lijkt, zijn blijven bestaan .
Pas sinds 'n eeuw proberen we die er uit te kruisen. Zj.
P.S. Bij de woorden 'edel dier' en 'veredelen moet je niet denken aan edele metalen maar aan de adel.
Het paard wordt 'n edel dier genoemd omdat het in de Riddertijd vrijwel alleen door adelijke personen werd bereden;
het voetvolk ging te voet. Ander voorbeeld : Edele metalen kon vroeger alleen de adel zich veroorloven. 'Wordt vervolgd ?
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Bee-tree ben je nu echt van mening dat je dit schrijft voor een middelbare scholier? 

!Hans.
Nee. ik ben Hans wel niet maar de naam is officieel Apis Mellifera Ligustica resp. Apis Mellifera Carnica.bee-tree schreef:Hans, heet de Ligusticabij niet officieel Apis mellifica Ligustica?
De naam Mellifica is misschien wel juister, maar Mellifera is de afspraak en daar moet u het mee doen.

Groeten, Willem 

-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bee-tree, wanneer ik een post van jou lees hoef ik niet eens naar de gebruikersnaam te kijken. Je hebt echt een unieke manier van schrijven..
Ik heb wit toch altijd meer geassocieerd met maagdelijkheid en reinheid, witte bruidsjurken en uniformen van mensen die hygiënisch dienen te werken zoals artsen en ander medisch personeel, bakkers, koks en anderen die voedsel hanteren en mensen in laboratoria…
Indicator van zindelijkheid is in mijn beleving als moeder toch echt een kind met een luierloze droge broek die netjes vraagt of ze naar de wc mag gaan.
Reinheid zou volgens mij een beter passend woord zijn wat voor minder spontane anders dan door jou bedoelde associaties zou zorgen.
Zindelijkheid doet meer denken aan een status in een fase waarin jonge wezens leren hun natuurlijke behoeftes te controleren. Ik moest in elk geval direct denken aan mijn kleine meid die trots zelf de wc weet te gebruiken.bee-tree schreef: Dat medisch personeel zich meestal in 't wit kleedt,
is begrijpelijk. Het wit is een indicator van zindelijkheid.
Ik heb wit toch altijd meer geassocieerd met maagdelijkheid en reinheid, witte bruidsjurken en uniformen van mensen die hygiënisch dienen te werken zoals artsen en ander medisch personeel, bakkers, koks en anderen die voedsel hanteren en mensen in laboratoria…
Indicator van zindelijkheid is in mijn beleving als moeder toch echt een kind met een luierloze droge broek die netjes vraagt of ze naar de wc mag gaan.
Reinheid zou volgens mij een beter passend woord zijn wat voor minder spontane anders dan door jou bedoelde associaties zou zorgen.

Embraced
-
- Contacteer:
Je hebt gelijk Willem. Elders heb ook ik al eens uitgelegd waarom het mellifera moet zijn en niet mellifica. Dus ik wistwillem schreef:Nee. ik ben Hans wel niet maar de naam is officieel Apis Mellifera Ligustica resp. Apis Mellifera Carnica.bee-tree schreef:Hans, heet de Ligusticabij niet officieel Apis mellifica Ligustica?
De naam Mellifica is misschien wel juister, maar Mellifera is de afspraak en daar moet u het mee doen.
het wel, maar heb te snel uit de hand geschreven. Wij hanteren de naam die Linnaeus als eerste wetenschapper aan de honingbij heeft gegeven. Afspraak binnen de naamgevingscommissies is, dat beestjes en plantjes de naam krijgen die het eerst gegeven is.
"Daar moeten we het mee doen" zoals Willem reeds gezegd heeft.
Linnaeus zegt dus met mellifera eigenlijk dat de bij honing draagt van bloem naar 'nest' . Thans weten we dat het nectar is wat de vliegbijen vervoeren en dat de huisbijen er vervolgens honing van maken in de boomholte of schoorsteenpijp of spouwmuur of korf of kast enz.
Pas dan zou je kunnen spreken over Apis melliFICA . (Effe tussendoor, weten jullie dat jaren geleden een wedstrijd Benfica - Iuventus Milaan stil is gelegd toen een zwerm bijen dwars over het veld met bezwete voetballers de tribune in vloog ? {F.C. Benefica betekent vertaald "Voetbal Club Goed gedaan" of op z'n Grunnigs " Voutbal Club Goud doan mie jongs")
Vaak zeg ik tegen m'n bijtjes "Goud fixt mie wichter" dus "Goed gedaan meiden". Vandaar misschien dat fica méér vóór in
de mond ligt dan fera. Zjef

-
- Contacteer:
Lieve Embraced, gefeliciteerd met de vordering die je dochtertje gemaakt heeft. Elke dag leert ze
er wat bij waar je trots op kunt zijn.
Ik kan me voorstellen dat jonge moeders en vaders bij het woord zindelijk vooral en voornamelijk denken
aan de luiers, maar het woordenboek van Koenen-Endepols 22ste druk uit 1948 noemt als eerste betekenis:
PROPER EN NET EN SCHOON. En als voorbeeld staat er : een zindelijke huisvrouw. En nog twee andere voorbeelden :
Een zindelijke bediening. En : Zindelijk werken. Dus ik mag zeggen: imkers en medici en levensmiddelenbereiders
en horecapersoneel behoren zindelijk te werken en kunnen dat onder meer tonen met smetteloos witte kleding.
Witte bruidskleding was oorspronkelijk het symbool van maagdelijkheid en dienstbaarheid zowel voor man als vrouw.
Als tweede betekenis van zindelijk staat in het woordenboek: zich niet meer bevuilend met zijn natuurlijke behoefte . Als voorbeeld : een kind kan soms pas laat zindelijk zijn .
Hygiénisch betekent gezondheid bevorderend. Hygea is de mythologische Griekse godin van de gezondheid. Zjef.
P.S. Embraced , ik zie jouw schrijfstijl als een compliment aan ons beiden,
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om ook de forumleden die uitvoerige beschrijvingen van de
kasttypen maken in het topic "Winkelen in imkersmaterialen via internet' te complimenteren. Ik moet straks de juiste titel opzoeken van 't topic.
er wat bij waar je trots op kunt zijn.
Ik kan me voorstellen dat jonge moeders en vaders bij het woord zindelijk vooral en voornamelijk denken
aan de luiers, maar het woordenboek van Koenen-Endepols 22ste druk uit 1948 noemt als eerste betekenis:
PROPER EN NET EN SCHOON. En als voorbeeld staat er : een zindelijke huisvrouw. En nog twee andere voorbeelden :
Een zindelijke bediening. En : Zindelijk werken. Dus ik mag zeggen: imkers en medici en levensmiddelenbereiders
en horecapersoneel behoren zindelijk te werken en kunnen dat onder meer tonen met smetteloos witte kleding.
Witte bruidskleding was oorspronkelijk het symbool van maagdelijkheid en dienstbaarheid zowel voor man als vrouw.
Als tweede betekenis van zindelijk staat in het woordenboek: zich niet meer bevuilend met zijn natuurlijke behoefte . Als voorbeeld : een kind kan soms pas laat zindelijk zijn .
Hygiénisch betekent gezondheid bevorderend. Hygea is de mythologische Griekse godin van de gezondheid. Zjef.

P.S. Embraced , ik zie jouw schrijfstijl als een compliment aan ons beiden,
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om ook de forumleden die uitvoerige beschrijvingen van de
kasttypen maken in het topic "Winkelen in imkersmaterialen via internet' te complimenteren. Ik moet straks de juiste titel opzoeken van 't topic.
-
- Contacteer:
De titel van het topic is "Shoppen bij verschillende leverancies' van Semar op 7 augustus aangevangen in de
rubriek 'Materialen en Methoden'. Zj.
rubriek 'Materialen en Methoden'. Zj.
-
- Contacteer:
Beste Hans , mijn IQ is te laag om jouw vraag goed te begrijpen ? Ik kan ze op meer manieren verstaan ? Kun je je vraagHans van der Post. schreef:Bee-tree ben je nu echt van mening dat je dit schrijft voor een middelbare scholier?
toelichten ?
Aan jou draag ik het volgende blogje op en hoop dat jij het be-oordeelt voor welke doelgroep het geschikt is.
Vraag :Waarom schrikt lichte schone imkerskleding de bijen niet af ?
Antwoord: We lijken daarin op een witte wolk.
Is de witte overall bedekt met blauwe verfresten na het schilderen van 'n bijenkast,
dan lijken we zelfs op een halfbewolkte lucht. 'We zijn dan lucht voor de bijen; ze zien ons niet meer staan',
tenzij ............. tenzij je een driftig type bent. Wij behoren in het tempo van overdrijvende wolken te werken
als we in en tussen de bijen bezig zijn.
Met onderzoek is aangetoond dat wit en blauw en geelgeverfde kasten onze bijen het beste bevallen.
Blauwbonte en geelbonte kasten zijn ook goed.
Dus kleed je in een blauwbonte imkersoutfit. Dus klieder maar tijdens het verven van kasten.
Jij hebt dan voor je "zindelijke wederhelft' of gasten een grandioos argument om reacties te pareren zoals
"wat ben je 'n sukkel,'n sloddervos, 'n knoeier, 'n kliederaar".

P.S. Misschien ten overvloede: 'n imkerspak met blauwe vlekken op een witte ondergrond noemen we een blauwbont pak.
Denk aan de benamingen : Roodbonte koeien en zwartbonte koeien.