De stelen gaan ook wel maar blijven niet door branden.
Mijn overburen hebben een rij lavendel van 6 meter waar driftig "gesnoeid" mag worden.
Voor mij nooit meer tabak of allerlei kruidenmegsels.

Tip: het is nu de tijd om lavendel te snoeien

Moderator: Hans van der Post.
Ilke, jij beschrijf de methode die ik het vaakst tegenkom bij het googlen voor "how to light a bee smoker", zoals:vsterring schreef:heb ik ook geprobeert... maar dat ging niet zo lekker... propje uit, nog een propje, as verstikte het vuurtje... rook weg...Ilke schreef:Propje papier, even aansteken dat het goed vlamt, in de pot van de blaasbalg laten vallen, tabak er op, flink blazen en klaar is kees
Ter aanvulling van bovenstaande heb ik een RVS theezeefje (Xenos 99 eurocent) gekocht, rondom losgeknipt en bol naar boven op de bodem van het losse berokerbinnendeel gedrukt.Samuel Murray schreef:Ilke, jij beschrijf de methode die ik het vaakst tegenkom bij het googlen voor "how to light a bee smoker", zoals:vsterring schreef:heb ik ook geprobeert... maar dat ging niet zo lekker... propje uit, nog een propje, as verstikte het vuurtje... rook weg...Ilke schreef:Propje papier, even aansteken dat het goed vlamt, in de pot van de blaasbalg laten vallen, tabak er op, flink blazen en klaar is kees
http://www.littlehouseonthebighill.com/ ... ?detail=19
Heb ik ook een jaar lang geprobeerd, maar hoewel het me soms lukte, ging het vaker mis en was ik vaak 20 minuten bezig met de beroker begonnen voordat ik aan de bijen kon (soms vier á vijf keer opnieuw begonnen voordat het werkte). Éen probleem met dat methode is dat ik me vingers verbrand wanneer ik de brandstof bij de vlam probeer doen.
Tegenwoordig gebruik ik een methode die ik bij een collega imker heb geleerd: doen éérst de bijentabak in de beroker (losjes, niet vast stampen), en steek dan twee bijvriendelijke aanmaakblokjes aan en wag totdat ze 1/4 tot 1/3 zijn afgebrand (duurt zo'n 20 seconden). Blaas dan de aanmaakblokjes uit (ze begon daarna meteen te roken), en doen de aanmaakblokjes in de beroker, boven op de bijentabak. Maak de beroker dicht en geef het een flink op-en-neer schud (zodat de aanmaakblokjes midden-in de tabak terecht komen). Dan wat blazen en soms ook nog een schud of twee.
Waar wandel jij dat je die hooglanders en koniks tegenkomt?Rob van Dipten schreef:En mocht je al wandelend door het veld koeienvlaai of paardenmoppen tegenkomen, altijd mee naar huis nemen. Drogen en het brandt voortreffelijk. Bij voorkeur de wilde grazers zoals Konikpaarden of schotse hooglanders, die eten veel kruiden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten