Bijen op afstand houden
Moderator: Hans van der Post.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Bijen op afstand houden
Onze bijen staan op een volkstuin complex. Ze zijn omringd door schuttingen aan 3 kanten en de vliegkant gaat 'into the wild'. Doorgaans heeft niemand er last van (tenzij er toch onverhoopt een zwermpje uitvliegt).
Nu komt er weleens bezoek op de tuin, en er is 1 man, die steevast wordt 'lastig gevallen' door bijen als hij langskomt. We vermoeden dat het door z'n aftershave komt, dit gebeurt verder niemand! Hij gaat zitten en binnen enkele minuten vliegen er bijen om hem heen.
Hoe zorgen we ervoor dat de bijtjes uit z'n buurt blijven? Is bijvoorbeeld Fabi Spray (wat ik overigens nooit in m'n kasten zou willen) geschikt om de bijen weg te jagen? Of moet dat echt ergens op gespoten worden? Zijn er andere (niet schadelijke) middelen die gemakkelijk & snel de bijen op afstand houden? Alle tips zijn welkom!
Nu komt er weleens bezoek op de tuin, en er is 1 man, die steevast wordt 'lastig gevallen' door bijen als hij langskomt. We vermoeden dat het door z'n aftershave komt, dit gebeurt verder niemand! Hij gaat zitten en binnen enkele minuten vliegen er bijen om hem heen.
Hoe zorgen we ervoor dat de bijtjes uit z'n buurt blijven? Is bijvoorbeeld Fabi Spray (wat ik overigens nooit in m'n kasten zou willen) geschikt om de bijen weg te jagen? Of moet dat echt ergens op gespoten worden? Zijn er andere (niet schadelijke) middelen die gemakkelijk & snel de bijen op afstand houden? Alle tips zijn welkom!
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: Bijen op afstand houden
Ik heb ooit bijenvolken op een tuin gehad waar ook een kapper zijn tuin had en heb deze vanwege de overlast gewoon moeten verwijderen . Ik zou vragen of hij wanneer hij naar zijn tuin gaat daar rekening mee wil houden . Fabi Spray zal wel wat helpen om deze te verdrijven maar zal geen volledige oplossing zijn . Overigens moet je dat ook nooit in je volken gebruiken , ik weet van iemand welke dat een keer bij warm weer gedaan heeft , en de andere morgen was zijn volk compleet dood .
Jaap v P
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Ik heb vandaag mogen helpen bij een maandelijkse voorlichting ochtend op de bijenhal van mijn vereniging. Daar staan ook een aantal volken, netjes achter een 2m50 hoog hek met plexiglas ramen er in en een afdakje voor de toeschouwers in geval van regen.
Ik ben daar reeds meerdere keren geweest en nog nooit lastig gevallen door een van de dames. Vandaag voor het eerst meegemaakt dat er 1 meisje werd gestoken en wat later was er een andere dame die erop gebrand leek om in het haar van een andere dame te gaan zitten. In beide gevallen overigens een wolk van parfum om de mensen heen, bij het meisje had de moeder een lekker geurtje opgedaan en de kleine meid moest het ontgelden door een bij die in haar haren bleef zitten. De andere dame die er dan wel zonder steken is afgekomen had ook een prettige lucht van een flesje om zich heen hangen.
Ik zou inderdaad zeggen dat het de aftershave van de persoon is en hem eerst maar eens aanraden deze niet te gebruiken op dagen dat hij naar de tuin wilt gaan. Mocht hij dan toch nog lastig gevallen worden, dan kan men altijd nog naar andere oplossingen zoeken.
Ik ben daar reeds meerdere keren geweest en nog nooit lastig gevallen door een van de dames. Vandaag voor het eerst meegemaakt dat er 1 meisje werd gestoken en wat later was er een andere dame die erop gebrand leek om in het haar van een andere dame te gaan zitten. In beide gevallen overigens een wolk van parfum om de mensen heen, bij het meisje had de moeder een lekker geurtje opgedaan en de kleine meid moest het ontgelden door een bij die in haar haren bleef zitten. De andere dame die er dan wel zonder steken is afgekomen had ook een prettige lucht van een flesje om zich heen hangen.
Ik zou inderdaad zeggen dat het de aftershave van de persoon is en hem eerst maar eens aanraden deze niet te gebruiken op dagen dat hij naar de tuin wilt gaan. Mocht hij dan toch nog lastig gevallen worden, dan kan men altijd nog naar andere oplossingen zoeken.

Embraced
-
- Contacteer:
Ook kleding welke gewassen is met bepaalde wasmiddelen waar ( een luchtje aan zit ) wasverzachter parfum . kan een reactie van de bijen opleveren . En Paardenzweet is ook een van de bekende middelen welke je moet vermijden .
Jaap v P
Jaap v P
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Toen mijn bijen nog op een volkstuinscomplex stonden werd mijn buurman ook regelmatig gestoken als hij koffie zat te drinken. Op een gegeven moment had ik een zwerm en is hij door die zwerm wel 15 keer in zijn hoofd gestoken (zwermen steken toch niet?). Andere mensen op de tuin heb ik nooit horen klagen over steken.
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
op een volkstuin kan ook een zweetluchtje de oorzaak zijn.
bijen houden daar niet van.
Zelf wordt ik regelmatig door de meiden aan dit feit herrinerd,
als ik zit uit te puffen )naast de kasten,
zijn de meisjes wat chagerijnig door slecht weer bv, willen ze me dat weleens laten voelen.
(dat wij vers zweet niet ruiken wil niet zeggen dat de dames dat niet doen!)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
bijen houden daar niet van.
Zelf wordt ik regelmatig door de meiden aan dit feit herrinerd,
als ik zit uit te puffen )naast de kasten,
zijn de meisjes wat chagerijnig door slecht weer bv, willen ze me dat weleens laten voelen.
(dat wij vers zweet niet ruiken wil niet zeggen dat de dames dat niet doen!)
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Heel rustige leuke bijen gaan houden, buckfast, carnica, geselecteerde zwarte bij zou kunnen helpen maar overschakelen lukt je niet van vandaag op morgen.
Ik heb nu nog 4 wat stekerige schier carnica kasten die zijn wat stekerig, rest is allemaal carnica wangeroge (Ad Staals) of Buckfast van Hennie Kroese en die dieren zijn heel rustig en leuk.
Freek
Ik heb nu nog 4 wat stekerige schier carnica kasten die zijn wat stekerig, rest is allemaal carnica wangeroge (Ad Staals) of Buckfast van Hennie Kroese en die dieren zijn heel rustig en leuk.
Freek
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Freek, dit heeft niets met bijenras te maken. Bescherming is vaak niet eens nodig bij mijn bijen, hoewel er natuurlijk ook weleens een slechter volk tussen de bastaards zit. Dit zijn bijen waar je normaal gesproken op dezelfde plek niet eens van merkt dat ze er zijn!
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Ewout,
Dan ligt het in elk geval niet aan de bijtjes, maar aan iets aan die man wat ze niet bevalt.
Freek
Dan ligt het in elk geval niet aan de bijtjes, maar aan iets aan die man wat ze niet bevalt.
Freek
-
- Contacteer:
ÉÉn keer heb ik het megemaakt dat ik een volk aan het inspecteren was zoals ik gewend ben zonder bescherming en er een Heer in net pak bij mij is komen kijken . Mijn neusvleugels trilden van de lucht , en hij is gelijk ( voordat ik hen kon waarschuwen ) aangevallen door de bijen welke een minuut daarvoor nog erg rustig waren .
Jaap v P
Jaap v P