Bijen op afstand houden
Moderator: Hans van der Post.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Bijen op afstand houden
Maakt het echt uit of een luchtje een steek veroorzaakt? Zien jullie jezelf al alle medetuinders regels voorschrijven? Ik denk dat het niet gaat werken. Je zult er voor moeten zorgen dat de bijen niet door de andere gebruikers gestoord worden (en andersom). Dit zal alleen gaan met voldoende afstand, goede hagen / muren en vriendelijke bijen. Een argeloze passant die fijn is geparfumeerd moet toch niet om die reden aangevallen kunnen worden?
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Tieme, als die man een argeloos aan de tuin voorbij loopt, gebeurt er niets. Ook de medetuinders kunnen parfum op doen zoveel ze willen. Het gaat dus om iemand die IN de tuin gaat zitten, op een paar meter van de stand (met daartussen schuttingen en een tuinhuisje).
Mijn vraag ging over het rustig maken, danwel op afstand houden van de bijen. Ik snap dat ik die man kan vragen geen aftershave op te doen als hij langskomt (zal ik doen), maar er komt wel vaker bezoek. Dan is het fijn als ik een middeltje achter de hand heb om de bijen op afstand te houden.
Meer in de categorie van: "Hier, doe maar wat ... op je polsen, dan vallen ze je niet meer lastig" (vul maar in: DEET, citronella, etc.). Of: even wat Fabi Spray op de stoel en in de lucht.
Dus bij deze nogmaals, alle tips zijn welkom!
Mijn vraag ging over het rustig maken, danwel op afstand houden van de bijen. Ik snap dat ik die man kan vragen geen aftershave op te doen als hij langskomt (zal ik doen), maar er komt wel vaker bezoek. Dan is het fijn als ik een middeltje achter de hand heb om de bijen op afstand te houden.
Meer in de categorie van: "Hier, doe maar wat ... op je polsen, dan vallen ze je niet meer lastig" (vul maar in: DEET, citronella, etc.). Of: even wat Fabi Spray op de stoel en in de lucht.
Dus bij deze nogmaals, alle tips zijn welkom!

-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Ik denk dat de bijen op afstand houden het best letterlijk genomen kan worden. Mijn bijen staan op 100 meter van een volkstuinen complex. Dicht genoeg bij om alle voordelen van zo'n gevarieerd aanbod aan nectar te benutten en ver genoeg weg om op de tuin geen last te veroorzaken.
Groet, Frank.
Groet, Frank.
- Willem de Jong
- Contacteer:
Het zelfde heb ik jaren geleden meegemaakt toen mijn bijen nog op een volkstuin stonden. Mijn buurman droeg als hij in zijn tuin aan het werk was een smerig stinkend petje. Je kunt het raden, altijd raak. Op mijn voorstel een nieuw petje voor hem te kopen werd hij kwaad. De bijen moesten weg volgens hem. Maar intussen gaat de tam-tam en zelfs in het dorp werd ik er over aangesproken dat mijn bijen de buurman staken. Dit was niet prettig werken. Ik heb toen al mijn spaarkast systemen verkocht, de tuin van de hand gedaan en elders met 12 raams Dadant en Langstroth opnieuw begonnen op een afgesloten plaats waar niemand komt. Nu al vele jaren met veel plezier.
http://www.bijendans.nl
http://www.bijendans.nl