Pak de varroa-tsunami aan!
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Re: Pak de varroa-tsunami aan!
Yep Santtu,
Hopelijk gaat die moer weer eitjes leggen m.b.v. telkens een beetje voeren ...
Freek
Hopelijk gaat die moer weer eitjes leggen m.b.v. telkens een beetje voeren ...
Freek
-
- Imker sinds: 2012
- Bijenras(sen): niks
- Contacteer:
Morgen ga ik mijn bijen van de heide halen (8 kasten vol met honing)
Wat is nu het beste middel om mee te behandelen, of kan ik wachten tot december voor de oxaalzuurbehandeling. Vorig jaar heb ik Mierenzuur gebruikt maar heb daar slechte ervaringen mee. Er zit nog veel broed in de volken dus misschien thymovar? iemand daar ervaringen mee?
Wat is nu het beste middel om mee te behandelen, of kan ik wachten tot december voor de oxaalzuurbehandeling. Vorig jaar heb ik Mierenzuur gebruikt maar heb daar slechte ervaringen mee. Er zit nog veel broed in de volken dus misschien thymovar? iemand daar ervaringen mee?
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Als ik zie hoeveel mijten mijn volken hadden: zeer zeker behamdelen! Ik heb wel mierenzuur gebruikt.
-
- Contacteer:
is het niet te laat? IVM het weer
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
85% mierenzuur heeft (veel meer dan 60%) ook bij lagere temperaturen nog een goede verdamping. Zeker met de huidige voorspellingen - het blijft nog zeker een week rond de 20 graden slingeren - lijkt mij dat niet te laat.
-
- Contacteer:
Op welke manier kan ik dat dan het beste toepassen? En werkt het ook als er nog broed in de kasten zit?Ewout schreef:85% mierenzuur heeft (veel meer dan 60%) ook bij lagere temperaturen nog een goede verdamping. Zeker met de huidige voorspellingen - het blijft nog zeker een week rond de 20 graden slingeren - lijkt mij dat niet te laat.
-
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Johan, ik heb goede ervaringen met Liebig dispensers. Maar het belangrijkste lijkt me nu om snel te beginnen. Desnoods gewoon met een sponsdoekje. Het is nog zeker een weekje prima weer en de varroadruk is dit jaar hevig. Mierenzuur werkt ook met broed. Groet, Frank.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Sterker nog, mierenzuur is alleen effectief in volken met broed, omdat anders te temperatuur in de kast niet hoog genoeg is.frank27 schreef:Mierenzuur werkt ook met broed.
Het werkt inderdaad ook in het broed zelf.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ewout .
Wanneer dit in het broed zou werken zou je met een korte behandel methode van enkele dagen voldoende hebben . Alle methodes zijn gebaseerd op een langere tijdsduur dan ( de tijd van gesloten darrenbroed ) 15 dagen , en zullen dus niet in gesloten broed zelf werken.
Jaap v P
Wanneer dit in het broed zou werken zou je met een korte behandel methode van enkele dagen voldoende hebben . Alle methodes zijn gebaseerd op een langere tijdsduur dan ( de tijd van gesloten darrenbroed ) 15 dagen , en zullen dus niet in gesloten broed zelf werken.
Jaap v P
- FrancA
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
Jaap, van mierenzuur is algemeen bekend dat het ook Varroa doodt in gesloten broed.Jaap v.Popering schreef:Ewout .
Jaap v P
Dat meerdere dagen behandelen met mierenzuur is wellicht nodig om het mierenzuur beter in het broed door te laten dringen?
Begrijp ik goed dat jij niet gelooft dat mierenzuur in gesloten broed doordringt?
Zo ja, waar baseer jij dat geloof dan op? Heb jij dat zelf onderzocht?