Lavendelolie tegen varroa
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Lavendelolie tegen varroa
Heeft iemand hier ervaring met lavendel zoals de bd-imkers dat doen? Gezien de grote graad van besmetting zit ik er sterk aan te denken in november een lavendelbehandeling te geven en dan rond kerst nog oxaalzuur
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Re: Pak de varroa-tsunami aan!
Weet je zeker dat lavendeldruppelen specifiek een BD imker methode is? Ik vind namelijk veel informatie over lavendel behandeling van ongeveer 10 jaar geleden, maar niets eruit schept de indruk dat het gaat om "natuurlijke" imkeren.Santtu Pikkarainen schreef:Heeft iemand hier ervaring met lavendel zoals de bd-imkers dat doen?
Bijvoorbeeld:
http://www.ekobijkers.nl/uit-de-praktijk
http://edepot.wur.nl/141500
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
In deze studie is de effectiviteit van lavendel (76.4 / 83.8 / 76.6%) gemiddeld iets lager dan Thymovar (79.4 / 81.8 / 78.4):
Varroacidal efficacies of essential oils extracted from Lavandula officinalis, Foeniculum vulgare, and Laurus nobilis in naturally infested honeybee (Apis mellifera L.) colonies
Methode van toepassing in deze test:
Varroacidal efficacies of essential oils extracted from Lavandula officinalis, Foeniculum vulgare, and Laurus nobilis in naturally infested honeybee (Apis mellifera L.) colonies
Methode van toepassing in deze test:
(1cm3 = 1ml)Lavandula officinalis, Foeniculum vulgare, and Laurus nobilis essential oils were diluted with sunflower oil to obtain a 25% homogeneous mixture of each. Impregnated onto the 5 × 5 cm felts (a texture made of compressed matted animal fibers) was 10 cm3 of each essential oil (7.5 cm3 sunflower oil + 2.5 cm3 essential oil). Each felt was covered with plastic nets to prevent bees from coming into direct contact with and eating the felt, and afterwards they were covered with zipper bags and put into a freezer to prevent evaporation before application.
[...]
The chosen colonies were treated with essential oil-impregnated felts on days 1, 14, and 28 (once every 2 weeks, totaling 3 applications).
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Oh, het zijn de ekobijkers. Misschien gebruiken de bd-imkers het ook wel, maar ik had het dus bij de ekobijkers gelezenSamuel Murray schreef:Weet je zeker dat lavendeldruppelen specifiek een BD imker methode is? Ik vind namelijk veel informatie over lavendel behandeling van ongeveer 10 jaar geleden, maar niets eruit schept de indruk dat het gaat om "natuurlijke" imkeren.Santtu Pikkarainen schreef:Heeft iemand hier ervaring met lavendel zoals de bd-imkers dat doen?
Bijvoorbeeld:
http://www.ekobijkers.nl/uit-de-praktijk
http://edepot.wur.nl/141500
- Samuel Murray
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 6
- Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
- Contacteer:
Op de sites waar ik over lavendel verdamping las, gebruikte ze 40 druppelen (dus 2 ml) per filtje.Ewout schreef:Impregnated onto the 5 × 5 cm felts ... was 10 cm3 of each essential oil (7.5 cm3 sunflower oil + 2.5 cm3 essential oil).
Ik vraag me ook of Lavandula hybra (Lavandin) beter voor varroabestrijding zou zijn dan Lavandula officinalis of Lavandula angustifolia, vanwege de hoger kamfergehalte in de Lavandin.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Re: Lavendelolie tegen varroa
De onderzoekers gebruikten dus iets meer: 2,5ml ( 50 druppels?)