filmpje zesramer met baard vorming

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

filmpje zesramer met baard vorming

Bericht door Alex Mönch »

Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: filmpje zesramer met baard vorming

Bericht door Freek »

Alex,

Zulke dikke zesramers gaan bij mij in een 10 raams broedbak, met paar uitgebouwde leeggeslingerde raten erbij zodat ze niet meer hoeven te bouwen, suiker erin klaar. Die Buckfast volken groeien i.d.d. nog steeds!
Succes met overhuizen?

Freek
Alex Mönch
Contacteer:

Deze is volledig ingewinterd.
In het voorjaar zie ik wel wat ik ermee doe....mischien wel verkoop.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

nog een broed of honingbakje erop?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Alex, mooie rustige, van gezondheid blakende, bijen. Er komen maar enkele op het kunstlicht (?) af.
Je hebt het filmpje tegen middernacht gemaakt, "toch".
Kan het zijn dat bijen zich volzuigen op het moment dat ze aan baardvorming gaan mee doen,
waardoor ze zich rustig houden ?
Alex, jij zegt dat het volk winterklaar is. Hoeveel kilo voer heeft jouw zesramer dan ? 10 kilo.
In zes ramen passen 12 kilo of zie ik dat verkeerd ?
Bijen zitten niet graag op grotendeels verzegelde plekken van de raten. Is dat de reden dat ze liever buiten zitten ?

Vandaag wordt het de derde warme nazomerdag. Tot wel 26 graden kan het worden. Op een luwe zonnige plek nog warmer.
Staat de zesramer in de volle zon ? Heeft het kastje bodemventilatie ? Hoe groot is de vliegspleet ?
Heb je de deksel op een kier staan ? Slepen de bijen overdag nog nectar binnen ?

Ik denk dat jij zelf wel het beste weet hoe je met 't volk om moet gaan. Ik ben gewoon even nieuwsgierig naar de
omstandigheden . Je hebt de camera zoveel mogelijk stil op je mooie bijen gericht om ons de gelegenheid
te geven te genieten van hun uiterlijk en gedrag en rustig gezoem. Ik heb nog even m'n neus op de laptop
gedrukt om te kijken of de koningin het óók te benauwd vindt in het kastje. :b10: :b10: :b10: Zj.
Alex Mönch
Contacteer:

bee-tree en Semar,
Op de zesramer een honingkamertje.....deze zit vol met verzegeld voer.....in de broedkamer de buitenste ramen vol met verzegeld voer.
Middelste ramen nog brias....ze zullen nog wel wat gebruiken voordat ze in winterrust gaan,maar hebben meer dan genoeg.
Hoeveel ik totaal gevoerd heb houdt ik nooit bij.....ik kijk hoeveel ze hebben verzegeld.
Het honingkamertje er tijdens de linde opgezet omdat in het broedgedeelte veel ruimte verloren ging aan opgeslagen nectar.
Ben begonnen met voeren begin augustus,was op 5 september klaar.
Er komt nog steeds nectar binnen,maar ze gebruiken ook nog veel voor het open broed...komen ook bakken stuifmeel binnen.
De baard vorming treed op doordat alle vliegbijen binnen zijn en het er dan wel erg veel zijn voor dit kastje.
Overdag als ze volop vliegen geen last...ze krijgen wat late middag zon.Bodem ventilatie altijd open(bij al mijn volken)
Vliegspleet volledig open.
Als het straks kouder wordt zal er geen baard vorming meer zijn.

Had mijn iphone met een elastiek aan een fles allesreiniger vast gemaakt,zodat die mooi still vlak voor de baard kon hangen....het kunstlicht is van de iphone :D
Plaats reactie