Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Alex Mönch
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Contacteer:

Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014

Bericht door Alex Mönch »

F1 is soms iets minder zwermtraag,maar moet met voldoende ruimte wel lukken.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Freek, dat het broednest inzakt in het najaar is voor het behoud van de soort natuurlijk een zegen. Idem wanneer het weer niet mee zit. Als je dan even niet oplet zijn de BF dan snel door de voorraden heen terwijl zowel de carnica als de zwarte bij in de spaarstand gaat- tenzij je bij blijft voeren. Maar bijvoeren in een periode dat er niet voldoende stuifmeel binnenkomt is ook niet erg aanbevelingswaardig. Dan krijg je "suikerbijen" met een korte levensduur en bevattelijk voor ziekten.
Using Tapatalk
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

Laten we die oude vreemde benamingen (carnica, buckfast) voorgoed begraven en het voortaan houden op zuiver Nederlandse woorden : puddingbijen en suikerbijen :D
Ik ga verder niet op de misverstanden die hierachter schuil gaan reageren.
hansjochem

marc schreef:Laten we die oude vreemde benamingen (carnica, buckfast) voorgoed begraven en het voortaan houden op zuiver Nederlandse woorden : puddingbijen en suikerbijen :D
Ik ga verder niet op de misverstanden die hierachter schuil gaan reageren.
?
Using Tapatalk
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hansjochem,

Ik vind het broednest bij die schiercarnica toch echt teveel verkleinen in het najaar, hele volk zakt gewoon in en is ineens vrij veel ruimte in de kast.
Bij het volk van Ad Staals (Wangerooge carnica) is dit minder heb ik het idee, daar zit alles ten minste nog bezet.
De buckfast broeden naar wat ik zie weer fanatieker dan de Wangerooge carnica, die volken groeien.
Dat zal inderdaad ook voer kosten. Maar dat halen ze nu ook op (ze vliegen als gekken). Met minder mooi weer weet ik eerlijk gezegd niet wat er gebeurt, best kans dat je gelijk hebt dat je dan moet voeren in het naseizoen, zal wel zien.
Ik heb met Schier carnica in de zomer trouwens ook wel meegemaakt bij slechte dracht dat ze zich "doodbroeden" (teveel broed aanzetten) omdat die in de zomer veel broed aanzetten en dan gevoerd moeten worden.

Freek
petro
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Contacteer:

Bericht door petro »

Vandaag moer van Hennie ingevoerd,eerst opgehaald bij Dominique (Semar) in Amsterdam West.
Ik heb nu vier volken staan; Moer kleindochter van moer uit Duitsland (Dominique)
Moer herkomst geheel kwijt! :oops: (in ieder geval een na-na-nakomeling van een moer van Dominique.)
Moer van kweek Ferry Bantjes (Senior)
Moer van laatste kweek van Hennie Kroese.(via Dominioque)
Petro
hansjochem

Freek schreef: Ik stuur liever een volle kast bijen de winter in dan een half lege (bij de Schier carnica is dit ondanks verenigen het geval, broednest zakt gewoon in als een plump pudding).
Freek
Ik heb inderdaad horen zeggen dat er zelfs onderzoeken zijn uitgevoerd die uitwijzen dat ondanks verenigen in het najaar, de volkssterkte waarmee de winter wordt ingegaan min of meet constant is.

Rare dames, die bijen...
Using Tapatalk
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Hansjochem,

Wat wel weer het geval is met betreffende carnica is dat ie wel goed vliegt dat dan weer wel. Maar vind het zo raar, een halflege kast, terwijl die BF dat niet doen. Anderszijds groeen CA in het voorjaar weer als een raket dan schijnen de BF weer trager te zijn, maar denk dat die ook groter overwinteren dan CA dus in het voorjaar ook al wat groter zijn en minder hoeven groeien. Afwachten maar.

Freek
ndj
Imker sinds: 2003
Bijenras(sen): Mellifera
Contacteer:

Bericht door ndj »

Gisteren het verkleinblokje van de vliegspleet weg gehaald. ( Voor een betere ventilatie). Ik realliseerde me vanmorgen, dat de vliegspleet wel heel hoog is.
Daar ik ook kippen heb, zullen er ook muizen zijn.
Ik maak vandaag "iets" om voor de vliegspleet te zetten. In dat "iets" zit een stukje oud moerrooster.
Freek
Contacteer:

Bericht door Freek »

Bij de bijtjes gekeken.
Het volk met "P moer" van Ferry Bantjes dat Ferry en ik afgelopen dinsdag in een 10 raams kast hebben geplaatst en die prinsheerlijk op de passagierstoel van de auto van Lelystad naar Harderwijk is gereisd haalt goed stuifmeel, denk daarom dat de moer ook goed over gekomen is ondanks de loszittende ramen niet geplet is (klapgevaar moer dood tussen 2 ramen geklapt bij nemen hobbel daarom gereden alsof ik over eieren moest rijden :D ).
Verder gezien dat de carnica met buckfast f2 moer ook stuifmeel haalt, hopelijk is die ook goed, ziet er in elk geval aan de buitenkant goed uit.
Verder zuigen ze allemaal als gekken de suikeroplossing op die ik elke avond breng. Volk van Ferry en een ander volk liggen een ronde achter en moeten nu nog iets meer suiker opzuigen vanwege feit dat ze een dekplank zonder voergat hadden maar ze hebben nu een goede en een volle bak is eergisteren geplaatst, ze zijn druk bezig de bak leeg te zuigen dus ze halen de achterstand wel in. :D
Lijkt goed te komen.
Wat me ook opvalt is dat mijn dikste buckfast volk met F1 moertje van Hennie Kroese vliegt als een gek, is niet het grootste volk op mijn stand want hij zit in een 10 raams kast waar ie eigenlijk niet best meer in past, maar hij vliegt drukker dan de 20 ramers die er ook staan. Enorme haaldrift ook veel stuifmeel halen, ongekend.

Freek
Laatst gewijzigd door Freek op za 20 sep 2014, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten