Waar vliegen de bijen nu op.
Moderator: maartenkleijne
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Re: Waar vliegen de bijen nu op.
Toen ik zonet het topic "Drukte bij de kast" las, zag ik in het profiel van 'n geacht forumlid dat hij A. mellifera bijen heeft.
Toen ontdekte ik de fout in de laatste regel van het eerste couplet van m'n bovenstaand rapgedicht. Het moet niet A.mellifica zijn
maar A.mellifera. Bijen maken weliswaar honing, maar Linneaus heeft met melli waarschijnlijk zoetigheid bedoeld,
waardoor hij met fera in de betekenis van vervoerend of dragend, terecht de naam "zoetigheid vervoerende" bij heeft gegeven
aan de honingbij, dus Apis mellifera.
Misschien is er een taal waarin gesproken wordt van "Zoete bij" in plaats van honingbij. Zj.
Toen ontdekte ik de fout in de laatste regel van het eerste couplet van m'n bovenstaand rapgedicht. Het moet niet A.mellifica zijn
maar A.mellifera. Bijen maken weliswaar honing, maar Linneaus heeft met melli waarschijnlijk zoetigheid bedoeld,
waardoor hij met fera in de betekenis van vervoerend of dragend, terecht de naam "zoetigheid vervoerende" bij heeft gegeven
aan de honingbij, dus Apis mellifera.
Misschien is er een taal waarin gesproken wordt van "Zoete bij" in plaats van honingbij. Zj.
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Van de teunisbloem dikke gele klompenstuifmeel?hansjochem schreef:Ah bee-tree. Dat is t, de Teunisbloem. Zag ze vandaag inderdaad enorme hoeveelheden dikke gele klompen naar binnen slepen.

ad staals
-
- Imker sinds: 2009
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): Bastaard
- Contacteer:
En nog steeds vliegen ze op de vuilboom, nu al meer dan vier maanden onafgebroken, hoewel de meeste besjes al pikzwart zijn komen er ook voortdurend weer nieuwe bloemetjes.
Verder is de Sedum nu op zijn best, de klimop volop in bloei en ook de springbalsemien wordt nog volop bezocht.
Verder is de Sedum nu op zijn best, de klimop volop in bloei en ook de springbalsemien wordt nog volop bezocht.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ja de grote vraag ; Waar hebben zij deze week op gevlogen , en op welke afstand hebben zij wat gevonden 

- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ik denk zeeaster op 4km afstand 

-
- Contacteer:
Nee hoorEwout schreef:Ik denk zeeaster op 4km afstand

Jaap v P
-
- Contacteer:
Ik zag ook bijen met hetzelfde knalgele stuifmeel maar gedeeltelijk sliertvormig waardoor het op klompjes lijktA.A. Staals schreef:Van de teunisbloem dikke gele klompenstuifmeel?hansjochem schreef:Ah bee-tree. Dat is t, de Teunisbloem. Zag ze vandaag inderdaad enorme hoeveelheden dikke gele klompen naar binnen slepen.![]()
ad staals
met franje aan de hakken. Dat type is meer bekend van Teunisbloem . Het ziet er draderig uit.
Er zijn meerdere soorten Teunisbloem en meerdere typen bijen. Bijen vrschillen van elkaar in bedrevenheid en
gelegenheid om vorm te geven aan de pollenklompen.
Bij de Teunisbloemfamilie zijn de stuifmeelkorrels met elkaar verbonden door
heel dunne draadjes. Daartussen zit meer lucht en zijn de klompjes dikker en luchtiger. Ze zijn moeilijker
aan te drukken tot een compact bolletje. Tijdens het vliegen over grotere afstand gaat wat van de samenhang verloren
waardoor sliertjes stuifmeel ontstaan. Staan de Teunisbloemen dichterbij de kasten. dan ontstaan de sliertjes niet zo gauw. Zj.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Nee b-3 het stuifmeel is al slierterig - draderig.bee-tree schreef: [..................] Bij de Teunisbloemfamilie zijn de stuifmeelkorrels met elkaar verbonden door
heel dunne draadjes. Daartussen zit meer lucht en zijn de klompjes dikker en luchtiger. Ze zijn moeilijker
aan te drukken tot een compact bolletje. Tijdens het vliegen over grotere afstand gaat wat van de samenhang verloren
waardoor sliertjes stuifmeel ontstaan. Staan de Teunisbloemen dichterbij de kasten. dan ontstaan de sliertjes niet zo gauw. Zj.
Probeer het maar uit of kijk vroeg in de ochtend met een lucifers stokje!
Na 11 uur is het stuifmeel OP en de bloem verwelkt.

Als ik jou vergrote foto bekijk lijkt en het in vergelijking met mijn volken, het overgrote stuifmeel van de klimop afkomstig isJaap v.Popering schreef:Ja de grote vraag ; Waar hebben zij deze week op gevlogen , en op welke afstand hebben zij wat gevonden
!Hans.
-
- Contacteer:
Hans dit volk staat op 100 meter van twee hectare bladrammenas en 800 meter verder drie hectare gele mosterd .
Jaap v P
Jaap v P
-
- Contacteer:
Ja Hans en nee Hans, ja het is al draderig in de bloem, daar had ik het nog niet over gehad De bijen proberen het in de korfjes
te krijgen. Ondanks het gehaspel en getouwtrek lukt het de meeste bijen niet er de bekende bobbelige bolvorm
aan te geven. Degenen die het wel lukt zijn de geduldige en|of vasthoudende en|of handige typen.
Bijen verschillen individueel van elkaar. net als mensen.( Effe tussendoor; op anthropofiseren rust helaas bij velen een taboe)
Alleen wie te weinig tijd besteedt aan observeren, maar wel veel tijd besteedt aan het lezen van de summiere oftewel bondige
oftewel onvolledige bijenboeken, maakt te weinig kennis met de individuële verschillen tussen onze geliefde bijtjes.
Ook het INDIVIDUELE verschil in vliegtempo is de meesten van ons onbekend. In de vakliteratuur wordt er niet over gesproken.
Wat dacht je. Zal een jonge bij even snel uit de voeten kunnen als een oud sloofje ? Hebben die twee nog dezelfde
spierkracht ? En wat denk je; zal zo'n snellere jonge meid niet met een extra rafeliger stuifmeelvrachtje thuis komen
dan de voorzichtiger vliegende dame op leeftijd ? De bijen met niet-gerafelde en daardoor klompgelijkende pakketjes,
zijn waarschijnlijk de oudere bijen
Hans, doe even een proefje. Kneed het stuifmeel van "Teun" even en blaas er dan tegen aan terwijl je het vasthoudt.
Op die manier doe je ongeveer de aërodynamische krachten na, die uitgeoefend worden op
'n luchtig stuifmeelpakketje, op het moment dat een bij zich met de snelheid van gemiddeld 60 kilometer per uur
naar de kast haast. Zou je daar niet duizelig , sorry, rafelig van kunnen worden !! Wordt vervolgd ? Zjef
P.S. Ik moet me haasten om aanwezig te kunnen zijn bij de eerste proefvaart via de Eems van de Quantum of the Seas,
het grootste Cruiseschip dat tot nu toe door de Meyerwerft in 't Duitse Papenburg is gebouwd. 350 meter lang, 41 meter breed,
voor 4500 passagiers. Een monsterlijk ogend gevaarte waarvoor het plant- en dierleven in de Eems is opgeofferd
maar wel zorgt voor enorme werkgelegenheid in het "maakland" aan de overkant van de grens. Al 6 generaties lang
bouwt de familie Meyer er sinds 1795 vrachtschepen van allerlei soort.
te krijgen. Ondanks het gehaspel en getouwtrek lukt het de meeste bijen niet er de bekende bobbelige bolvorm
aan te geven. Degenen die het wel lukt zijn de geduldige en|of vasthoudende en|of handige typen.
Bijen verschillen individueel van elkaar. net als mensen.( Effe tussendoor; op anthropofiseren rust helaas bij velen een taboe)
Alleen wie te weinig tijd besteedt aan observeren, maar wel veel tijd besteedt aan het lezen van de summiere oftewel bondige
oftewel onvolledige bijenboeken, maakt te weinig kennis met de individuële verschillen tussen onze geliefde bijtjes.
Ook het INDIVIDUELE verschil in vliegtempo is de meesten van ons onbekend. In de vakliteratuur wordt er niet over gesproken.
Wat dacht je. Zal een jonge bij even snel uit de voeten kunnen als een oud sloofje ? Hebben die twee nog dezelfde
spierkracht ? En wat denk je; zal zo'n snellere jonge meid niet met een extra rafeliger stuifmeelvrachtje thuis komen
dan de voorzichtiger vliegende dame op leeftijd ? De bijen met niet-gerafelde en daardoor klompgelijkende pakketjes,
zijn waarschijnlijk de oudere bijen
Hans, doe even een proefje. Kneed het stuifmeel van "Teun" even en blaas er dan tegen aan terwijl je het vasthoudt.
Op die manier doe je ongeveer de aërodynamische krachten na, die uitgeoefend worden op
'n luchtig stuifmeelpakketje, op het moment dat een bij zich met de snelheid van gemiddeld 60 kilometer per uur
naar de kast haast. Zou je daar niet duizelig , sorry, rafelig van kunnen worden !! Wordt vervolgd ? Zjef

P.S. Ik moet me haasten om aanwezig te kunnen zijn bij de eerste proefvaart via de Eems van de Quantum of the Seas,
het grootste Cruiseschip dat tot nu toe door de Meyerwerft in 't Duitse Papenburg is gebouwd. 350 meter lang, 41 meter breed,
voor 4500 passagiers. Een monsterlijk ogend gevaarte waarvoor het plant- en dierleven in de Eems is opgeofferd
maar wel zorgt voor enorme werkgelegenheid in het "maakland" aan de overkant van de grens. Al 6 generaties lang
bouwt de familie Meyer er sinds 1795 vrachtschepen van allerlei soort.