Hallo,
Ik heb nog een paar oude ramen waar nog een klein beetje gesloten broed in zit. Wat doe ik daarmee? De ramen zitten niet meer in een kast en de larven die erin zitten zullen inmiddels wel dood zijn.
Kan ik die ramen volgend jaar weer gebruiken?
Wie kan mij adviseren?
gr
Peter
oude ramen met broed
Moderator: Hans van der Post.
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Re: oude ramen met broed
Om welke reden haal je om deze tijd ramen met broed uit een volk om af te laten sterven ??
Jaap v P
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Antwoord op de eerste vraag: met ontzegelvork poppen eruit trekken. Als raat nog goed is, kun je die wel weer gebruiken, zelf kies ik al snel voor opsmelten en nieuwe kunstraat gebruiken.
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Simpel, daar is geen reden voor, maar soms heb je wat over. Deze heb ik gevonden in een ouder kastje wat ik dit jaar niet heb gebruikt. Ik heb geen idee hoe ik er aan kom, maar wil graag weten of ik de ramen volgend jaar weer kan gebruiken?Jaap v.Popering schreef:Om welke reden haal je om deze tijd ramen met broed uit een volk om af te laten sterven ??
Jaap v P
Is de kans op ziektes etc groter als ik die oude ramen volgend jaar weer in een volk hang? Ruimen de bijen volgend jaar de oude broedcellen op? Ik hebben flauw idee.
Het gaat om een heel klein beetje oud broed. het heeft nog geen opp van 10 x 10 cm.
Wat zou er gebeuren als ik dat deel uitsnijd en het raam volgend jaar er weer in hang? Wordt het dan zelf weer netjes dicht gebouwd?
gr
Peter
-
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): Eifelbijen.
- Contacteer:
Je weet niet goed wat er met dit raam gebeurd is en waarom het gesloten broed dood is??
Omsmelten !! Om een besmetting volgend jaar van een goed volk te voorkomen.
Als je geen wassmelter hebt, zou ik het hele raam uitsnijden en weggooien om hygiënische redenen.
Groet, Frank.
Omsmelten !! Om een besmetting volgend jaar van een goed volk te voorkomen.
Als je geen wassmelter hebt, zou ik het hele raam uitsnijden en weggooien om hygiënische redenen.
Groet, Frank.
-
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Het raam zelf kan je prima gebruiken. Maar aangezien er al een onbekende periode gesloten en gestorven broed in zit zou ik absoluut niet de raat laten zitten. Uitsmelten en ontsmetten om besmetting van onbekend aanwezige schadelijke organismen te voorkomen!

Embraced
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
volledig mee eens.Embraced schreef:Het raam zelf kan je prima gebruiken. Maar aangezien er al een onbekende periode gesloten en gestorven broed in zit zou ik absoluut niet de raat laten zitten. Uitsmelten en ontsmetten om besmetting van onbekend aanwezige schadelijke organismen te voorkomen!
hier gaat zekerheid voor waarschijnlijkheid op.
groet, jacques