Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Els Kleijnendorst
Contacteer:

Re: Reactie bijenhouden Brazilië : stuifmeelwinning.

Bericht door Els Kleijnendorst »

Duidelijke foto's Arno (en Bertus natuurlijk), een foto zegt toch meer dan 1000 woorden.
JP, was ook van plan om die kant en klare plaatjes te gebruiken, aan zelfgeboorde gaatjes zitten toch meestal bramen waarvan de vleugels kunnen beschadigen (als ik ze tenminste boor).
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Goedemorgen Els,

Aan de kant waar je de braam ziet, een tweede plankje of iets dergelijks doet, dan heb je geen braam. Als je een kennis heb die een kolomboor heeft die maakt er 50 op een ochtend.

Het is nu heel wat duidelijker geworden met de foto's. t'ziet er goed uit. Naar ik vernomen heb komt er nog wat. Ga maar vast kijken bij de Gamma wat PVC 12cm of 15cm doorsnee buis kost,met wat boggies en lijm.

Bertus
apiario
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Bericht door apiario »

Vliegende Spijkers in strooilicht

Ja, Els zo zie je maar die JP. houd de boel wel gaande.Ik las hier in de plaatselijke krant dat hij van goede huize komt.

Maar gisteravond zag ik hier vanaf de dijk dat boven Deft toch iets gaande was Ik meende spijkers, schroeven ,en stukken gereedschap,te zien schitteren in het strooilicht boven de stad,deze vlogen huizen hoog door de lucht, er moet daar iets gaande zijn! Zou dat dan toch dat Stuifmeelvrouwtje zijn? JP graag je visie hier op, jij zit al langer op dit forum.....
Maar goed alle gekheid op een stokkie. Ik heb de laatse foto,s van de Stuifmeelval. Ze zijn wat laat maar door de zware regenval konden ze niet eerder verstuurd worden. Bekijk ze goed en ik zou zegge maak er iets moois van.

Afbeelding

Afbeelding

De uitloopbuisjes voor de darren(zie foto)zijn van doorzichtig materiaal,het geeft een grotere aantrekkingskracht op de darren waardoor ze gemakkelijk naar buiten kunnen

Bertus
Apiario-Florin-Brasil
Contacteer:

Bericht door Apiario-Florin-Brasil »

Onderwerp: Stuifmeel-sorteerder

Hierbij enkele fotos van onze stuifmeelsorteerder. Er zijn vele versies op de markt. Soms betaalbaar, soms onbetaalbaar. Wij hebben gekozen voor de meest simpele vorm. Hup, naar de Braziliaanse Gamma, haal wat buizen, bochten en doppen en knutsel een stuifmeelsorteerder in elkaar. De kosten zijn zeer beperkt. Het duurste onderdeel is de haardroger. Een beetje (buur)vrouw heeft een haardroger, dus dat lenen is geen enkel probleem.
Afbeelding

Hoe werkt het geval

Zet de haardroger aan. De zware korrels vallen in de eerste emmer, de minder zware korrels in de tweede emmer, de stofdelen waaien via de eind-uitlaat er uit. Door het stuifmeel meerdere malen via deze ware ‘windturbine’ te laten waaien krijg je mooi schoon stuifmeel. Rest nog handmatig nalopen op vuildeeltjes die zijn achtergebleven in het ‘schone’ stuifmeel. De juiste stand van de haardroger is een kwestie van experimenteren.

Afbeelding

Dan nog iets. Kwak niet alle stuifmeel in een keer in de pijp. Dat werkt niet. Steeds kleine beetjes. In de pijp heb ik een huis-tuin-keuken-trechtertje gestopt. (blauwe ding op de foto). Dit om de inlaat te verkleinen, zodoende wordt het stuifmeel beter aangezogen.

Afbeelding

Vinding werkt perfect!

Succes aldaar in Holland,(pa zet jij de fotos er effe tussen)

Arno Honing.
Plaats reactie