Ik schrijf u vanuit Bamyan, in de centrale hooglanden van Afghanistan. Ik ben hier bezig met een project om arme vrouwen aan een inkomen te brengen via honingproductie.
Veel bijenprojecten zijn hier eerder gefaald door het strenge klimaat en andere factoren. Ik hoop volgend jaar een klein koninginnenteelt centrumpje op te zetten zodat ik langzaamaan de genetische 'stock' in het gebied kan verbeteren.
Op dit moment zijn bijna alle bijen in Afghanistan Italiaanse mellifera bijen (of vuilnisbakkenras

Tijdens mijn zoektocht online krijg ik de indruk dat het kaukasische ras niet erg populair is in Nederland. Heeft iemand wellicht een idee waar ik koninginnen van dit ras zou kunnen verkrijgen en wie er actief is met dit ras binnen of buiten Nederland?
Heeft iemand wellicht ook ervaring advies/aanbevelingen over trainingcursussen hierin? Ik ben niet vaak in Nederland, maar wel gedurende de maand Januari en wellicht het begin van januari. Ik begrijp dat dit niet het seizoen is voor koninginnenteelt maar als een ervaren teler dit leest die intresse heeft om een ontwikkelingsproject verder te helpen, zou ik graag met hem/haar in contact komen.
Alvast hartelijk dank!