Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanistan

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Kaukasische bijen voor ontwikkelingsproject in Afghanist

Bericht door semar »

hansjochem schreef:Semar, de zwarte bij -ik heb het al vaker genoemd-is niet onze straatbij. De zwarte bij, zoals ik heb genoemd, komt ook oorspronkelijk voor in Letland en in de Alpen. Lees t artikel waar ik naar gerefereerd heb maar eens en kijk naar t verspreidingsgebied.
hansjochem, het is me bekend maar voormij is de zwarte bij op enkele kleine enclaves na uitgestorven
en opgegaan in onze straatbij.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Dank je wel Maarten! nu begrijp ik waarom de caucasica hier geen vaste voet heeft gekregen!
Citaat Imkerpedia: De caucasica is zeer gevoelig voor nosema, en heeft daarom moeite met het overwinteren in koelere klimaten.

Citaat Milou G:Tijdens mijn zoektocht online krijg ik de indruk dat het kaukasische ras niet erg populair is in Nederland. Heeft iemand wellicht een idee waar ik koninginnen van dit ras zou kunnen verkrijgen en wie er actief is met dit ras binnen of buiten Nederland?

Milou G Eigenlijk zou je eerst de beste volken uit de omgeving bij elkaar moeten brengen en daaruit het nieuwe materiaal (geselecteerde) gaan gebruiken is veel beter dan weer een nieuw ondersoort van Apis mellifera introduceren. Dit moet je in de toekomst blijven doen anders verwaterd dit geintroduceerde ondersoort!
Succes met het verbeteren van de bijenhouderij in Afganistan
!Hans.
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Semar, het klopt dat de zwarte bij in NL is uitgestorven op enkele enclaves na. In de rest van Europa is deze bij iets algemener en -hoewel bedreigd- zeker nog niet uitgestorven.
Using Tapatalk
hansjochem

Bericht door hansjochem »

Op mijn bijenstand zijn ze nog alive and fanning! :-)
Using Tapatalk
ferry s
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): inlands
Contacteer:

Bericht door ferry s »

Het importeren van de Kaukasische bij ,lijkt me geen goed idee, de meeste koninginnen telers in Turkije en Georgië zitten in het vruchtbare en vochtige gebied vlakbij de Zwarte Zee met een volstrekt ander klimaat. De klimaatomstandigheden van de Centraal Anatolische hoogvlakte komt veel meer over een. Veel eenvoudiger zou echter zijn om te kijken of er in Afghanistan wat betere volken te vinden zijn bijv, in Het gebied rondom Mazar I Sharif. In Tadjikistan zijn er vast ook allerlei bijenprojekten.
De veilgste weg is echter de lokale bij door de jaren heen langzaam te verbeteren.
Dylan Elen
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Contacteer:

Bericht door Dylan Elen »

Ik zou kiezen voor de Oosterse honingbij (Apis cerana). Feit is dat de Westerse honingbij (Apis mellifera) niet inheems is in Afghanistan, de Oosterse wel en dus volledig aangepast aan de leefomstandigheden. Deze heeft trouwens als voordeel dat ze niet behandeld moet worden tegen varroa. Apis mellifera geeft op jaarbasis een hogere honingopbrengst dan Apis cerana, maar imkeren met Apis cerana geeft veel meer rendement als men de investeringskosten bekijkt (waar het volgens mij in dit verhaal toch om draait). Daarbij kan op de duur zelf geselecteerd worden op honingproductie. Voor meer nuttige informatie: http://afghanag.ucdavis.edu/c_livestock ... ICIMOD.pdf

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
Milou G
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 250
Bijenras(sen): Mellifera, bastaard
Contacteer:

Bericht door Milou G »

Hartelijk dank voor al deze uiterst behulpzame antwoorden!

Ik ga zeker wat meer lezen over de Apis mellifera mellifera en anatolia.

Ook heb ik me aangemeld bij de facebook groep en zal mijn vraag daar nog eens herhalen in het Engels.

@ Freek & Jaap v. B. Het liefst zou ik inderdaad met inheemse subspecies werken. Het gaat mij zeker niet om een zuivere stamboom, maar wel om de beste overleving en resultaten die passen bij de lokale omstandigheden.
Naar het schijnt komt hier oorspronkelijk een geheel andere soort voor 'Apis cerena' oftewel de Aziatische/Himalaya honing bij. Ik lees daarover dat het vaak zwermt, minder honing produceert, maar wel resistenter is tegen varroa en strenge winters. Helaas kan ik hier geen leverancier van vinden. Ik ben haar in het wild nog nooit tegengekomen en er zijn ook geen verhalen van mensen die Apis cerena zwermen hebben waargenomen of gevangen.

We hebben nu ongeveer 250 bijenkorven verspreid van de mellifera soort dus daar ga ik proberen mee verder te werken. Helaas is het niet zo dat hier al lang mee is gewerkt in deze provincie; de bijen komen voornamelijk uit Pakistan en andere delen van Afghanistan waar een totaal ander klimaat heerst. De traditie van bijenhouden is hier, zoals zoveel zaken, totaal uitgeroeid in 30 jaar conflict.

Met de huidige bijen moeten we inderdaad 'om de haverklap' bijvoeren en ook komen ziekten te vaak voor en er zijn hier weinig to geen bijenmedicijnen beschikbaar. Met jullie informatie ga ik verder zoeken naar de bij die beter aangepast is aan de omstandigheden hier.

Alsnog hartelijk dank,
Milou
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Milou G schreef:
Met de huidige bijen moeten we inderdaad 'om de haverklap' bijvoeren

Alsnog hartelijk dank,
Milou
Zijn er dan wel voldoende drachtplanten ????

Jaap v P
marc
Contacteer:

Bericht door marc »

De belangrijkste vraag is gesteld...
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door semar »

als ik me niet vergist doet de apis cerena aan abscanding dwz, als het volk te zwaar wordt aangetast door varoa of als er een honger periode komt.
ze het nest verlaat met (in geval van varos) het broed en 'emigreerd' naar betere streeken.
dus eigenlijk een minder gedomsticeerde soort,

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Plaats reactie