Wat deed jij vandaag??? deel 2014
- Erick
- Imker sinds: 2019
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
- Contacteer:
Re: Wat deed jij vandaag??? deel 2014
10 struikjes Rhamnus frangula [vuilboom] geplant in de toekomstige "bloei weide voor bijen"
Met een
zonder vriendelijk groet,
Erick
Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Erick

De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
- Erik Konijn
- Imker sinds: 2012
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
Nu de koudere periodes weer aan gaan breken is het tijd om de versmalling van de vliegopening weer weg te nemen .
dit tegen het mogelijk beschimmelen van de raten waar vooral de kantramen last van kunnen hebben .
Jaap ben je dan niet bang voor muizen invasie?
dit tegen het mogelijk beschimmelen van de raten waar vooral de kantramen last van kunnen hebben .
Jaap ben je dan niet bang voor muizen invasie?
als de vliegopening niet hoger als 9 mm is ,kunnen ze er niet door kruipen naar binnen.
gr Noord
gr Noord
-
- Imker sinds: 1960
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Nee ik ben niet bang voor muizen . Ik controleer 2 x per week mijn volken aan de buitenkant en een enkele keer heb ik wat problemen .
Bij mij zijn de vliegopeningen niet hoger dan 8 mm en de breedte doet er dan niet toe .
Over de voorgeschreven vliegopening halen wij de bijenbijbel er maar weer bij ik citeer ; Met het oog op muizen mag de ingang niet wijder zijn dan een hoogte van 1/2 cm , doch dit geldt alleen voor kasten die buiten overwinteren .einde citaat ..
.Op de bouwtekening van .G.A.R.van Veen ( welke bij het boek behoort ) staat de vliegopening getekend op 7 mm bij een houtdikte ( ook dat is van invloed ) van 16 mm.
Jaap v P
Bij mij zijn de vliegopeningen niet hoger dan 8 mm en de breedte doet er dan niet toe .
Over de voorgeschreven vliegopening halen wij de bijenbijbel er maar weer bij ik citeer ; Met het oog op muizen mag de ingang niet wijder zijn dan een hoogte van 1/2 cm , doch dit geldt alleen voor kasten die buiten overwinteren .einde citaat ..
.Op de bouwtekening van .G.A.R.van Veen ( welke bij het boek behoort ) staat de vliegopening getekend op 7 mm bij een houtdikte ( ook dat is van invloed ) van 16 mm.
Jaap v P
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Aantal volken: 5
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik heb vandaag even bij mijn volken in de zon gezeten.Bijen op me armen,handen,wangen neus en oren.En natuurlijk in mijn haar.
Gezien het hebben van f16's in het voorjaar,blij(heel blij)met mijn Buckfastjes,zeker die van Ferry Bantjes,daar kan je tussen slapen!
Petro
Gezien het hebben van f16's in het voorjaar,blij(heel blij)met mijn Buckfastjes,zeker die van Ferry Bantjes,daar kan je tussen slapen!

Petro
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Ik heb dit jaar zulke geweldige koninginnen gekweekt van die moer waar jij ook een F1 van hebt en hoop dat ze de winter overleeft en ik nog een jaar met haar kan kweken.petro schreef:Ik heb vandaag even bij mijn volken in de zon gezeten.Bijen op me armen,handen,wangen neus en oren.En natuurlijk in mijn haar.
Gezien het hebben van f16's in het voorjaar,blij(heel blij)met mijn Buckfastjes,zeker die van Ferry Bantjes,daar kan je tussen slapen!![]()
Petro
Het is een geselecteerde P0 moer van 12012.
Hier vind je trouwens de officiele pedigree jouw koningin is een dochter van de B30(FB)

http://perso.fundp.ac.be/~jvandyck/homa ... 29.12.html
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Imker sinds: 2010
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Bedankt voor de tip.Jaap v.Popering schreef:Nu de koudere periodes weer aan gaan breken is het tijd om de versmalling van de vliegopening weer weg te nemen .
Jaap v P
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 1973-1974
- Contacteer:
Ik heb even gespiekt van bovenaf(doorzichtige dekplaten) Heel diep tussen de raten wat beweging.
Op de bodemplaten best nog wel mijtenval,doch veel minder na de laatste behandeling.(half oktober)
Tot nog toe lijkt alles nog steeds goed te gaan.
Petro
Op de bodemplaten best nog wel mijtenval,doch veel minder na de laatste behandeling.(half oktober)
Tot nog toe lijkt alles nog steeds goed te gaan.
Petro
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Vandaag eerste sessie uitgevoerd van de oxaalzuurbehandeling. Temperatuur om 8 uur vanochtend 3°C. Ideale temperatuur en dijen perfect op de tros en vlogen bijna niet op. In totaal 11 volken behandeld en alle volken in leven. Morgen de thuisstand nog even en dan ben ik voor 2014 klaar met de bijen. Dan gaan we weer uitkijken naar de reinigingsvlucht.
Groeten....................
Gerard Boswinkel
Gerard Boswinkel
Laatst gewijzigd door Gerard Boswinkel op za 13 dec 2014, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Imker sinds: 1983
- Aantal volken: 8
- Contacteer:
Vandaag eerste sessie uitgevoerd van de oxaalzuurbehandeling. Temperatuur om 8 uur vanochtend 3°C. Ideale temperatuur en dijen perfect op de tros en vlogen bijna niet op. In totaal 11 volken behandeld en alle volken in leven. Morgen de thuisstand nog even en dan ben ik voor 2014 klaar met de bijen. Dan gaan we weer uitkijken naar de reinigingsvlucht.
Gerard Boswinkel
Gerard Boswinkel