zacht weer 18 december 2014
- Erick
- Imker sinds: 2019
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
- Contacteer:
Re: zacht weer 18 december 2014
de Forsythia begint weer te bloeien en de topjes van de Boeren Jasmijn beginnen weer uit te lopen terwijl er nog herstblad aanhangt
Met een
zonder vriendelijk groet,
Erick
Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Erick

De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Ik ben ervan overtuigd dat we nog wel wat koude dagen krijgen. Maar wen er maar aan dat het elk jaar warmer gaat worden. Voor het imkeren nog niet zo slecht!de Forsythia begint weer te bloeien en de topjes van de Boeren Jasmijn beginnen weer uit te lopen terwijl er nog herstblad aanhangt
gr.
JP
-
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Ook hier begint de forsythia al voorzichtig aan te bloeien.
het moet niet gekker worden!
groet, jacques
het moet niet gekker worden!

groet, jacques
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Na de kerst schijnt het kouder te worden. Ik ga aankomend weekend oxaal druppelen als het kouder is.Jelte Pieter Dijkstra schreef:Ik ben ervan overtuigd dat we nog wel wat koude dagen krijgen. Maar wen er maar aan dat het elk jaar warmer gaat worden. Voor het imkeren nog niet zo slecht!de Forsythia begint weer te bloeien en de topjes van de Boeren Jasmijn beginnen weer uit te lopen terwijl er nog herstblad aanhangt
gr.
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Het succes voor het behandelen met oxaalzuur hangt niet af van de heersende temperatuur, maar van de temperatuur die 21 dagen voordien heerste. Eind november, begin december, daalde in Nederland de temperatuur (relatief) stevig. Reden voor mij om aan te nemen dat het broednest toen redelijk (hopelijk geheel) is ingekrompen. Dan is nu de meest geschikte periode om te behandelen.
Hernieuwde broedaanzet heeft tenslotte nog anderhalve week nodig voordat dit gesloten is.
Als zich volgende week een koudeperiode aandient, dan is een oxaalzuurbehandeling op dat moment nog niet effectief, drie weken later wellicht wel.
Hernieuwde broedaanzet heeft tenslotte nog anderhalve week nodig voordat dit gesloten is.
Als zich volgende week een koudeperiode aandient, dan is een oxaalzuurbehandeling op dat moment nog niet effectief, drie weken later wellicht wel.
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
.. maar veronderstellend dat een volk broedloos is, kan je beter bedruppelen wanneer het 3°C is dan wanneer het 9°C is. Het sterftecijfer bij de varroa ligt dan vele malen hoger. bij 9°C is er immers onvoldoende contact tussen de bijen. De heersende temperatuur heeft dus wel degelijk een invloed op het succes van de behandeling.Eddy Geurtsen schreef:Het succes voor het behandelen met oxaalzuur hangt niet af van de heersende temperatuur, maar van de temperatuur die 21 dagen voordien heerste. Eind november, begin december, daalde in Nederland de temperatuur (relatief) stevig. Reden voor mij om aan te nemen dat het broednest toen redelijk (hopelijk geheel) is ingekrompen. Dan is nu de meest geschikte periode om te behandelen.
(de WUR heeft hierover eens gepubliceerd maar ik kan de publicatie niet onmiddelijk vinden.)
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 12
- Contacteer:
Ik had het over een "behandeling met oxaalzuur", niet specifiek druppelen of verdampen. Zelf verdamp ik al jaren, druppelen heb ik nog nooit gedaan.
Ik wilde alleen maar aangeven dat broedloos belangrijker is dan de temperatuur. vr.gr.
Ik wilde alleen maar aangeven dat broedloos belangrijker is dan de temperatuur. vr.gr.
-
- Imker sinds: 1994
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Carnica F 1
- Contacteer:
Bij Temperaturen onder of rond 0 graden is druppelen beter, ze zitten op de tros en verdelen de oplossing zo. Als het echt boven nul is verdampen handeiger omdat ze dan veel losser in de kast zitten, de damp slaat zo neer op de bijen.
Groet, Roel
http://www.ruinerimkers.nl
Groet, Roel
http://www.ruinerimkers.nl
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Contacteer:
Ik ga druppelen, dus heb de koudere periode nodig zodat ze goed op de tros zitten. Als je rekening moet gaan houden met 21 dagen ervoor en 3 weken erna blijft er in Nederland geen enkel goed moment meer over. Onder het mom alles beter dan niets hou ik dus maar "rond kerst bij temperaturen tussen -5 en +5" aan. En dat lukte vorig jaar ook al niet...
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Is het geen Winterjasmijn?ejhgjanssen schreef:de Forsythia begint weer te bloeien en de topjes van de Boeren Jasmijn beginnen weer uit te lopen terwijl er nog herstblad aanhangt
ad staals