De lattenbibliotheek

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

De lattenbibliotheek

Bericht door Bart de Coo »

Gisteren op de Apisticus Tage in Münster een titel toegevoegd aan mijn lattenbibliotheek: Imkern in der Oberträgerbeute van Guido Frölich, die al eens aan het woord kwam over zijn kasten in Bienenkiste, Korb und Einfachbeuten onder redactie van Friedrich Pohl.

Een half jaartje geleden of zo scoorde ik The thinking beekeeper van de Amerikaanse Christy Hemenway. Daarmee staat mijn lattenbibliotheekje op vijf titels. Erg veel groter kan die nauwelijks worden, omdat er met vijf titels wel zo'n beetje alles over gezegd is, denk ik. Ik weet dat Ben Som de Cerff een boek gepubliceerd heeft en dat hij een toegewijd lattenimker is. Zijn boek wil ik sowieso nog een keer op de kop tikken. Ik vermoed dat hij ook iets over de latten zegt.

De lattenimkerij wordt naar mijn smaak een beetje bedorven door ideologie. Zo was er gisteren weer een spreker in Münster die met allerlei zeer bedenkelijke en om tegenspraak smekende redeneringen stond af te geven op kunstraat. Nee, 'Naturbau'!, dat was het alfa en omega, de enige juiste weg! Sodemieter toch op man. Frölich en Crowder (Top-Bar Beekeeping) hebben daar maar een beetje last van, maar de boeken van Hemenway en haar leermeester Phil Chandler (The barefoot beekeeper) veroorzaken om die reden de nodige weerzin bij mij. Het boek van Wyatt Mangum (Top-Bar Hive Beekeeping: Wisdom & Pleasure Combined) staat voorlopig eenzaam aan de top, want nuchter, praktisch, uitvoerig, inspirerend en vrij van ideologie.

Het ziet ernaar uit dat ik met vijf lattenkasten het nieuwe seizoen in ga: eentje is er dood, anders waren het er zes geweest. Ik kan tot op heden nog maar weinig succes rapporteren. Het imkeren gaat prima, maar nu de honing nog. Voor mij is lattenimkeren vooral heel erg mooi en leuk, omdat het zo simpel en goedkoop is. Overigens vertelde iemand mij in Münster dat een lid van de vereniging al weer gestopt was met de latten. Ik hoop dat dat het eerste teken is dat de hype voorbij is. Op dit forum was 'Semar' er ook al eens aangenaam tegen te keer gegaan, wellicht ook uit weerzin over de veel te enthousiaste verhalen. Misschien kunnen we de lattenkast dan eindelijk gewoon serieus gaan nemen, gewoon, als een doodgewone kast waarmee je kunt imkeren, zonder de loodzware last van 'natuurlijke' en soms bijna religieuze principes.

Ik hou u op de hoogte.

Groet,

Bart
Bijlagen
image.jpg
Rob van Dipten
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
Contacteer:

Re: De lattenbibliotheek

Bericht door Rob van Dipten »

Beste Bart,

Zie dat we de zelfde boeken voor de latten wijsheid hebben aangeschaft. Voor mij als beginner, 2015 wordt jaar 2, is het boek van Les Crowder erg fijn door zijn duidelijk tekeningen. Wyatt Magnum vind ik wat rommelig om te lezen.
Bij Phil Chandler lijkt me het idee om de vliegopening in het midden van de kast te plaatsen wel aantrekkelijk, beide zijden naast het broed de honing.
Hemenway ken ik nog niet maar als ik je reactie lees kom ik er met Chandler wel uit.

Zou graag een aparte rubriek lattenkasten op dit forum zien, is daar al eens over gedacht?
dofrajos
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door dofrajos »

Beste Bart,
Ik ben een imker uit eerbeek en mij leek het wel leuk om wat meer van de top bar hive kasten te weten te komen.
Door wat op het internet te snuffelen kwam ik uiteindelijk bij Ben Som de Cerff terecht.
Deze man heeft een boek uitgebracht ( natuurlijk imkeren,een belevenis )wat ik bij hem heb aangeschaft.
Ik heb het boek persoonlijk bij deze man opgehaald en werd dan ook zeer hartelijk door deze man ontvangen ( hiervoor nogmaals mijn dank ),
dan zie je ook hoe of hij het allemaal een beetje doet.
Dit heeft mij veel inspiratie gegeven en ben dan ook druk doende het boek aan het doorspitten.( in mijn kostbare vrije tijd )
Uiteindelijk wil ik dan ook zelf langzamerhand op deze kasten overgaan.
Iedereen die wat te weten wilt komen over deze manier van bijen houden raad ik dit boek dan ook ten zeerste aan.
Het is in het nederlands geschreven en het leest zeer gemakkelijk weg.
Succes met het bijen houden.
Met vriendelijke groet Dofrajos.
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door Bart de Coo »

Jos,

Eerbeek? Dat is op fietsafstand. Kom maar eens langs als je tijd en zin hebt. Misschien dat ik ook nog leuke tips en wenken voor je heb.

Ik raad je alleen voorlopig niet aan om volledig op de latten over te gaan. De honingoogst blijft namelijk wel heel erg achter bij de raampjes. Wat het imkeren betreft maakt het weinig uit. De bijen doen het prima in lattenkast, daar niet van.

Overigens begrijp ik dat Ben een polarisatie waarneemt tussen 'reguliere' imkers en 'natuurlijke' imkers en dat hij die tegenstelling maar schijn vindt. Dit zijn overigens mijn woorden en niet die van hem. Ik ga zeker controleren of ik dat goed begrepen heb en wat Bens argumenten zijn.

Groet,

Bart
dofrajos
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door dofrajos »

Beste Bart,

Bedankt voor de uitnodiging,hier ga ik zeker gebruik van maken.
Mijn naam is Gertie en geen Jos ( die naam ( dofrajos ) is afgeleid van de beginletters van mijn 3 dochters ).
Verder ken ik wel een aan lid bij jullie uit de vereniging uit ellecom.( dit is mijn oom )
Heb ik heel veel van geleerd als kind.
Ik laat wel even weten wanneer of ik een kijkje bij u kom nemen .
Met vriendelijke bijengroeten Gertie
Plaats reactie