mijn varroa methode

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
semar
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door semar »

johan schreef:Ik ben ook zo'n beginnende imker en heb me al wel vaker afgevraagd "met wat zijn we eigenlijk bezig?"
Want uiteindelijk maak je met elke behandeling de varroa sterker en de bijen zwakker. Zo is het de afgelopen 30 jaar al geweest. Dit jaar zullen de winterverliezen weer torenhoog zijn, dat moet nog blijken en de vraag is maar hoelang we dus nog bijen zullen hebben.
Daarom ben ik er van overtuigd dat we zo snel mogelijk naar een situatie moeten waarbij we varroatolerante bijen hebben.

de vraag is maar of de varoa weerstand tegen organische zuuren opbouwd, daar wijst nu niets op.

De snelste manier: iedereen stopt met behandelen.
Zo hou je de meest resistente bijenvolken over. nadeel: je houdt misschien maar 1% van de totale populatie over, wat een ramp is voor de hobby-imker, beroepsimker, bijenproductenliefhebber (honing,...) en de landbouwer die afhankelijk is van bestuiving van zijn gewassen en de consument (wij allemaal) .
in de praktijk onmogelijk dat zou direct tot voedsel schaarste lijden.

Een definitieve oplossing (bestaat er zoiets?) is dus dringend nodig en het wordt dus tijd dat overheden het probleem gaan erkennen. eens dat gebeurt volgt:
1. de uitbouw van een professionele en goed gestructureerde basis
2. voldoende financiering van een professionele groep wetenschappers die het probleem van genetische intolerantie kan aanpakken.
3. de systhematische verspreiding van dat genetisch materiaal via eilandbevruchte koninginnen die verplicht gebruikt moeten worden ter vervanging van de huidige koninginnen.
Verplicht? onder imkers? een soort van apartheid voor bijen? dat lukt je nooit.

En tot die dag moeten we de varroa bestrijden op een uniforme en gelijktijdige, doeltreffende manier. Jonge imkers kunnen hun gezichtsveld wel verruimen, (oudere niet dan?) maar kunnen het ook niet alleen. Hier speelt het aspect vorming een zeer grote factor. zoals hierboven beschreven zijn de verschillen in methode, gebruikte producten en resultaat enorm. Deels kan dit verklaard worden door lokale factoren zoals stuifmeelaanbod, maar dit verklaart niet alles.

het is gemakkelijk om anderen de schuld te geven, maar ik denk dat we als imker ook de hand in eigen boezem moeten durven steken: het zijn immers de imkers die geselecteerd hebben op haaldrift, zwermtraagheid, zachtaardigheid, weinig propoliseren en raamvastheid, waardoor de bijen minder bestand zijn tegen externe belagers.
De varroa kwam hier ook niet zomaar aanwaaien. en nu de bijenvolken bij bosjes sterven, importeren we lustig verder. alweer een groot risico dat we bijenkastkevers en andere ziekteverwekkers naar hier halen.

Het probleem en de oorzaak zijn is dus globalisatie, waren we niet de euopese en de aziatische bijen samen gaan houden was de overstap tussen soorten nooit gebeurd.
vergelijkbaar met de eenorme sterfte van de precolumbiaanse cultuuren door de ziekten die de europesce conquistadores er hadden gebracht.
helaas 'the djinni is out of the bottel'.
Als mensen dieren houden passen ze altijd de eigenschapen aan die voor hun huidige situatie een verbetering zijn/lijken dat geld voor melkvee net zoals als voor honden als ook voor de bij.
.

Ik zie een duurzame oplossing echter niet onmiddelijk komen aanwaaien. Misschien een somber beeld om mee te eindigen, maar de varroa verslaan is gewoon niet realistisch.
waar, het zal tijd kosten om te telen naar resistentie, het droeve daarvan is dat met iedere genetisch vooruitgang, je helaas ook andere eigenschapen verliest, die later weer van een groot belang zou kunnen zijn.
dus een teelt alleen hierop gebaseerd is ook niet een definiteif antwoord.
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

nick, je methode lijkt veel op de celle methode.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

semar schreef:.............. celle methode...........
en hoe werkt dat? ik kan het niet terug vinden in Imkerpedia
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

in basis,

tijdens de koolzaad maak je 'schone' jonge volken en zet die appart op(liefst andere lokatie).

tijdens het seizoen blijf je darreraat snijden uit de productie volken.

eind seizoen (eind heide heide) ruim je de oude volken op.
(kaal in zwermbox) een nacht met oxaalzuur behandelen,
en die kale volken verenig je met de jonge volken op de andere stand.
evt broed plaats je bij elkaar in 1 kast op oude lokatie.
en die schoon je op als het broed is uitgelopen (net als de andere oude volken.)
ieder jaar verse volken, maar het vraag veel materiaal en extra werk en plaats.
Die methode zou je naar je eigen omstandigheden moeten aanpassen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Bericht door Erick »

ok bedankt
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Inderdaad Semar daar lijkt het op. Er is ook een film op youtube waar het hele verhaal wordt uitgelegd.
Kan zijn dat de link van die film in de rubriek Cinematheek staat.
!Hans.
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Hans van der Post. schreef:Inderdaad Semar daar lijkt het op. Er is ook een film op youtube waar het hele verhaal wordt uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=px3agh67_xI

Als ik het goed heb zijn ze terug gekomen op het samenvoegen van de oude volken met de nieuwe.

ad staals
nick
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Contacteer:

Bericht door nick »

hallo .
ja de methode lijkt wel hard op de mijne .
Enkel is dat ik geen oudere volken opruim .
En ik ze op mijn stand niet broedloos heb gemaakt . Dus de behandeling 3 keer gedaan heb achter elkaar .
Heb zelf ook niet veel extra materiaal er voor gebruikt. Heb enkel een 5 tal 6 ramer kastjes waar ik dan mee te werk ga als ik ze zou broedloos maken .Wat ik vorig jaar niet gedaan heb .Heb deze dan ook niet gebuikt gehad.
Maar het klopt wel dat er duidelijk veel van terug te vinden is mijn methode .(wist ik zelf niet :) )
Het enige waar ik nooit mee zal experimenteren is tik tak .(amitraz)
Een beginnende imker hier in de buurt gebruikt het op aanraden van een andere imker .......
Na alles wat ik daar van terug vind. Lijkt het mij een vies product. Het zou kankerverwekkend zijn en in de raad aanwezig blijven .
Voor de rest geen ervaring mee.
mvg
semar
Contacteer:

Bericht door semar »

A.A. Staals schreef:
Hans van der Post. schreef:Inderdaad Semar daar lijkt het op. Er is ook een film op youtube waar het hele verhaal wordt uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=px3agh67_xI

Als ik het goed heb zijn ze terug gekomen op het samenvoegen van de oude volken met de nieuwe.

ad staals
wat mij altijd heeft verwonderd in de uitleg:
men gaat ervan uit dat na de heide de volken geen/nauwelijks broed meer hebben.
da's bij mij niet bepaald het geval.
Stopt de carnica eerder dan de andere rassen Ad?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
A.A. Staals
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Bericht door A.A. Staals »

Vaak hebben heide volken weinig broed. Heidevolken zet je op maar twee bakken bij mij zijn dat bakken van 8 ramen). Als de hei goed geeft blijft er weinig plaats voor broed. Carnica volken stoppen zodra ze winterklaar zijn. Klaar met voeren begin september, binnen de kortste keren geen broed meer. Dat geld volgens mij niet alleen voor carnica volken.

ad staals
Plaats reactie