Volle voerramen leeg maken
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Volle voerramen leeg maken
Ik heb dit jaar verschillende volken die het niet gehaald hebben. Probleem is dat ik nu met héél wat raten zit die nog bomvol verzegeld voer zitten. Heeft iemand ervaring om die leeg te maken zodat ik de was nog kan recupereren in de stoomsmelter? Ik had gedacht om ze leeg te slingeren maar twijfel of dat wel gaat. Als je ze nog vol met honing of suiker probeert te smelten geeft dat een enorme knoeiboel, dus daarom deze vraag! Het is niet de bedoeling dat ik het voer terug ga gebruiken, da's voor de compostbak.
Iemand raad hiermee?
MVG CP
Iemand raad hiermee?
MVG CP
-
- Imker sinds: 1957
- Contacteer:
Re: Volle voerramen leeg maken
Ik heb de voerramen, die overbleven van volken uit de bestuiving, altijd uitgesmolten in deze ton.
Bovenste emmer groot gat in de bodem met daarop rvs gaas. was drijft gewoon op het voer.
ad staals
Bovenste emmer groot gat in de bodem met daarop rvs gaas. was drijft gewoon op het voer.
ad staals
- nick
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
hey cp .Primus schreef:Ik heb dit jaar verschillende volken die het niet gehaald hebben. Probleem is dat ik nu met héél wat raten zit die nog bomvol verzegeld voer zitten. Heeft iemand ervaring om die leeg te maken zodat ik de was nog kan recupereren in de stoomsmelter? Ik had gedacht om ze leeg te slingeren maar twijfel of dat wel gaat. Als je ze nog vol met honing of suiker probeert te smelten geeft dat een enorme knoeiboel, dus daarom deze vraag! Het is niet de bedoeling dat ik het voer terug ga gebruiken, da's voor de compostbak.
Iemand raad hiermee?
MVG CP
Ik weet dat er imkers zijn die het uitslingeren of in een diepvriezer stoppen tegen dat ze afleggers hebben .
Is het zo erg dan bij het uitsmelten die knoeiboel ? Dacht dat het suiker gewoon oploste met het water dat van de damp vrij komt .
Mvg
-
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Had het zelfde probleem vorig jaar, maar met slechts enkele volken. Ramen ontzegelen en in een emmer lauw water onderdompelen. na een tijdje uitschudden (om te kijken of er nog veel suiker is achtergebleven) en desnoods nog eens herhalen. wel een redelijk intensief werkje.
vervolgens de ramen in een stoomwassmelter. Beter nu doen nu het nog geen vliegweer is!
de volle voerramen zijn indien verzegeld perfect bruikbaar voor afleggers later op het jaar (werd hier al aangehaald)...
vervolgens de ramen in een stoomwassmelter. Beter nu doen nu het nog geen vliegweer is!
de volle voerramen zijn indien verzegeld perfect bruikbaar voor afleggers later op het jaar (werd hier al aangehaald)...
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Contacteer:
johan schreef: de volle voerramen zijn indien verzegeld perfect bruikbaar voor afleggers later op het jaar (werd hier al aangehaald)...
Gebruiken jullie dat voer dan van volken die verdwenen zijn? ben daar niet gerust in hoor. Niettegenstaande zijn het allemaal mooi verzegelde ramen en ramen met bijna vol met mooi stuifmeel, eigenlijk wel zonde van al het werk van de bijen om ze om te smelten hé.
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Heb indertijd mijn volle vaak nog niet bebroede ramen bewaard voor de nieuwe volken.
De kasten waar de raten uitkwamen waren in het voorjaar leeg = verdwijnziekte.
In mijn optiek zijn de raten mits ze geen bijenpoep hebben heel goed te gebruiken.
De raten die in het "broednest" hingen waren wel goed voor de opruiming.
De kasten waar de raten uitkwamen waren in het voorjaar leeg = verdwijnziekte.
In mijn optiek zijn de raten mits ze geen bijenpoep hebben heel goed te gebruiken.
De raten die in het "broednest" hingen waren wel goed voor de opruiming.
!Hans.
-
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Onlangs was ik aanwezig op het buckfast imker congres in Gent, waar prof. De Graaf een voordracht gaf.
Hij stelde dat het niet zo erg is een voerraam van een volk dat doodgegaan is, te gebruiken.
De reden waarom het volk gestorven is , is natuurlijk van belang. de voerramen kunnen virussen bevatten, maar er is niet altijd een verband tussen aanwezigheid van virussen op materiaal (ramen, ..) en gezondheid van bijen. het is immers vooral de varroa die dmv het opzuigen van hemolymfe virussen rechtstreeks in een bij binnenbrengt. het is door deze veel directere manier van blootstelling + verzwakking van de bij dat virussen de overhand zullen gaan nemen en bijen (volken) sterven.
Het belangrijkste is dus de varroa onder controle te houden.
Hij stelde dat het niet zo erg is een voerraam van een volk dat doodgegaan is, te gebruiken.
De reden waarom het volk gestorven is , is natuurlijk van belang. de voerramen kunnen virussen bevatten, maar er is niet altijd een verband tussen aanwezigheid van virussen op materiaal (ramen, ..) en gezondheid van bijen. het is immers vooral de varroa die dmv het opzuigen van hemolymfe virussen rechtstreeks in een bij binnenbrengt. het is door deze veel directere manier van blootstelling + verzwakking van de bij dat virussen de overhand zullen gaan nemen en bijen (volken) sterven.
Het belangrijkste is dus de varroa onder controle te houden.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Het smelten van volle voerramen met de stoomwassmelter kost in ieder geval veel energie. De dikke suikerderrie warmt maar langzaam op.
Als het enigszins kan is het goed de ramen eerst te slingeren. Maar waar laat je dan de suikerstroop?
Als het je niet om de was te doen is, kun je er ook voor kiezen de raat uit de raampjes te snijden. Dat gaat een stuk sneller en je kan het voer dan inclusief was in de vuilniszak doen.
Opnieuw aan volken voeren voelt voor mij niet echt goed, maar ik hoor heel vaak dat mensen dat toch doen en schijnbaar levert dat geen problemen op. Maar, hoe weet je dat zeker? Ik zou het in ieder geval niet gauw doen.
Als het enigszins kan is het goed de ramen eerst te slingeren. Maar waar laat je dan de suikerstroop?
Als het je niet om de was te doen is, kun je er ook voor kiezen de raat uit de raampjes te snijden. Dat gaat een stuk sneller en je kan het voer dan inclusief was in de vuilniszak doen.
Opnieuw aan volken voeren voelt voor mij niet echt goed, maar ik hoor heel vaak dat mensen dat toch doen en schijnbaar levert dat geen problemen op. Maar, hoe weet je dat zeker? Ik zou het in ieder geval niet gauw doen.
- Erick
- Imker sinds: 2019
- Aantal volken: 1
- Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
- Contacteer:
Kan men niet gewoon als het verzegeld is de verzegeling weg snijden en gewoon buiten ergens ophangen zodat de bijen alles zelf kunnen verwerken?
Met een
zonder vriendelijk groet,
Erick
Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Erick

De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur
Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
- semar
- Imker sinds: 1975
- Aantal volken: 9
- Bijenras(sen): buckfast
- Contacteer:
je kunt de ramen natuurlijk gewoon slingeren,
de gezeefde suiker in lege jarycans opslaan tot je die nodig hebt bij het maaken van nieuwe volken.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps.of verzegeld teruggeven (veel minder gevaar op roverij),
zeker als het vegers betreft
de gezeefde suiker in lege jarycans opslaan tot je die nodig hebt bij het maaken van nieuwe volken.
Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
ps.of verzegeld teruggeven (veel minder gevaar op roverij),
zeker als het vegers betreft
Laatst gewijzigd door semar op do 12 feb 2015, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.