lokkast plaatsen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
nick
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

lokkast plaatsen

Bericht door nick »

ben al wat aan het zoeken geweest hier op het forum maar krijg toch niet echte gevonden wat ik zoek .
Heb een 2 tal korven liggen in mijn tuinhuis die nog zeer goed zijn maar al wel gebruikt door een vorige imker .Wou deze nu opstellen als lokkasten voor eventuele overtrekkende zwermen of als ik eens toch een zwerm moest missen .Anders liggen ze daar toch maar en worden niet gebruikt . Nu is de vraag . Kan ik deze gewoon vooraan .Boven mijn andere kasten in de bijenstal plaatsen ?Of kan ik dit beter voorzien in de boomgaard aan mijn bijenstal ? Voordeel is als ik ze onder de bijenstal plaats staan ze ook meteen beschut .
Voorbeeld http://epe.bijenhouders.nl/onze-bijenstal
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: lokkast plaatsen

Bericht door m.kolsters. »

Je mag geen bijen lokken , maar als je het voor je eigen bijen doet moet je ze in een boom hangen een paar meter van de grond ( aan een touw )
En eerst met een zachte vlam ( of föhn ) warm stoken voor de geur, maar pas op voor het in brand vliegen van je korf.
Tinus Kolsters
Primus
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Contacteer:

Bericht door Primus »

Niet erg sportief de bijen van je buren lokken. Weet dat als er een zwerm afkomt er al dagen speurbijen gezocht hebben naar mogelijke nestplaatsen tot kilometers in de omgeving als dat dan toevallig jou lokkast is dan zal je buur imker dat zeker niet leuk vinden en nog minder appreciëren.
Ik meen me nog te herinneren dat op de Ambrosiushoeve in Hilvarenbeek waar vroeger wetenschappelijk onderzoek naar bijen gedaan werd dit is uitgetest en dat zwermen afkwamen en zelfs regelrecht zonder zich eert te zetten naar zo'n "Spiekast" vlogen.
Dus toch beter niet doen.

MVG CP
m.kolsters.
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Contacteer:

Bericht door m.kolsters. »

Je kan ze ook nog aan de rechtmatige eigenaar terug geven, er zijn IMKERS die de zwermen laten vliegen.
Heb dit regelmatig mee gemaakt, zelfs nog bij de imker wezen scheppen en mee mogen nemen.
Dat is het nieuwe imkeren, de wet is van vroeger toen de imkers er een bestaan van hadden in honing.
Tinus Kolsters
nick
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Bericht door nick »

Nee is niet mijn bedoeling om de buurman zijn bijen te lokken .Het is mijn bedoeling om gewoon die korven ergens te plaatsen met als enig doel .Omdat ze nu toch maar liggen stof te kweken .En moest er eventueel iemand van de buren zijn bijen er in vliegen .En die komt er om vragen .Krijgt hij deze ook gewoon terug .Zou het zelf leuk vinden dat ik mijn zwerm terug krijg. Als ik deze niet zelf heb geschept.
Mvg
Jaap v.Popering
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Jaap v.Popering »

Je kan ze beter in een kast lokken dan dat zij in een of andere schoorsteen gaan nestelen . :whistle:

Jaap v P
jossmits
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Contacteer:

Bericht door jossmits »

Helemaal mee eens, Jaap.
Ik moet ieder jaar een stuk of 5 zwermen (volken) weghalen achter luiken van vakantiehuisjes. Dan tel ik niet de volken die niet te halen zijn uit bijvoorbeeld een schoorsteen of holle boom.
Ik zet ieder jaar een aantal lokkasten en "vang" er zo toch enkele. Dat bespaart me toch een halve dag gepruts met een volk achter een luik.
In Frankrijk wordt het plaatsen van lokkasten als heel normaal gevonden.

Jos
jjmvaningen
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door jjmvaningen »

m.kolsters. schreef:Je mag geen bijen lokken , maar als je het voor je eigen bijen doet moet je ze in een boom hangen een paar meter van de grond ( aan een touw )
En eerst met een zachte vlam ( of föhn ) warm stoken voor de geur, maar pas op voor het in brand vliegen van je korf.
Het lokken van bijen had te maken met de toentertijd noodzakelijke bijverdienste.
nu niet meer.
Je kan de lege korf ook van binnen insmeren met in spiritus opgeloste propolisresten.
dat trekt eveneens de bijen aan.
Beter een gevangen zwerm van je buurman (die niet oplette!!) dan een voor ieder verloren zwerm. :wink:
Groet, Jacques
Plaats reactie