Roerziekte?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Erick
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Contacteer:

Re: Zijn we vroeg dit jaar?

Bericht door Erick »

imker Marinus schreef:........... Wel dat je vroeg uit bed was Bee-tree!........
of nog niet erin :lol:
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Roerziekte?

Bericht door Freek »

Heb het probleem met de Carnica met de moer van Ad Staals.
Veel bruine plekken op vliegplank en onderlegger.
En veel bijen zitten er helaas niet meer in denk ik, schat van bovenaf gekeken dat er niet meer dan een raam of drie bijen nog in zitten helaas terwijl ie afgelopen najaar een hele spaarkast broedkamer bezette.
Ik denk dus dat er bij deze bijen een flink aantal gesneuveld zijn aan roer. Nog niet eerder zo meegemaakt.
Misschien zitten er onderin meer bijen maar ik wil deze nu niet uit elkaar halen want de carnica's hebben de raten wat aan elkaar vast gebouwd dus als ik er een raam uit haal dan veroorzaak ik daarmee een flinke verstoring meer dan in deze tijd van het jaar toelaatbaar is naar mijn idee.
Het volk is wel laat ingewinterd (eind september) maar het was toen nog wel heel goed weer.
De andere volken doen het beter dan deze. Heb nog wel een ander klein volk in een zesramer met een buckfast moer (schudzwerm van augustus vorig jaar) maar die was eigenlijk ook al niet heel groot toen ik hem inwinterde, dus dan verwacht je ook niet dat ie nu uitpuilt om het maar zo te zeggen.
Geen idee waardoor het komt. Volk is goed behandeld met hive clean tegen varroa in het najaar. In januari oxaal gedruppeld en omdat ie nog iewat veel mijten had nog een keer oxaal verdampt op de onderlegger. Mijten zitten er niet veel meer in maar heel veel bijen zitten er momenteel ook niet in helaas. Pech geval?
Hopelijk "doet" die moer het nog dan zal het volk ook wel weer groeien verwacht ik.

Freek
Gerard Boswinkel
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Bericht door Gerard Boswinkel »

Beste Bee-tree,

Jij schrijft:
Ik ben op zoek naar info over beedung- of bee-shitdiagnose. Nog niets gevonden
Je moet even niet op de Engelse sites kijken. Kijk even naar het maandpraatje dat Guido Eich in 2009 heeft verzorgd. Je kunt die allemaal vinden op deze link:
http://www.bienenlehrpfad.ch/fileadmin/ ... _2009_.pdf

Als je dan op bladzijde 13, 14 en 19 zie je een viertal foto's met voorbeelden. Overigens heeft Guido in 2012 of zo een Masterclass gegeven daar ergens bij jou in de buurt. Hij heeft toen ook vast iets verteld over bijenpoep.

Nu we het toch over maandpraters hebben. We hebben een forumlid die dit jaar een maandpraatje verzorgt :be8: :be9: :clap: . Ik ben benieuwd wat ik van hem leren ga dit jaar :dance: !!

Dan nog even voor Freek. Heb jij al in dat kleine carnicavolkje gekeken. Ik heb nu ook één klein volkje in een zesramer zitten. Vanmiddag even gauw gekeken. Het blijkt dat dit volkje aan het begin van het jaar al met broeden is begonnen. Onder die ramen waar nog wat gesloten broed in zat lag een hele laag dode bijen. Deze bijen zijn bij het broed gebleven en vervolgens 'van het voer' geraakt. Het andere deel van de bijen is bij de moer gebleven en hebben het overleefd. Moer is er nog want die heb ik zien lopen. Het volkje zit nu op ongeveer drie raampjes. Wel even een vol verzegeld raam naast de drie bezette ramen gehangen om te voorkomen dat ze alsnog verhongeren. Zou dit bij jou ook gebeurd kunnen zijn?

Groeten...............
Gerard
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

Gerard, bedankt dat je Guido Eich uit Zwitserland met z'n mooi verzorgde
i-sites onder onze aandacht brengt. De drie vertoonde ontlastingstypes,
bij Roer en Nosemose en Amoebenziekte, heeft hij mooi in beeld gebracht.
Ik heb tot nu toe geen van de drie darmproblemen bij m'n volken geconstateerd,
maar wat nu nog niet is, kan nog komen, want de winter is nog niet voorbij.
Ik hoop dat m'n fotograaf eerstdaags langs komt om een foto te maken van
de platen, een rij van 35 meter, die haaks op de rij kasten staat, sinds vrijdag 13 februari ;
niet de grote wasdag maar grote ontlastingsdag. Per vierkante decimeter van de platen
zijn 8 à 10 uitwerpselen te zien die wijzen op 'n gezonde darm.
:!: \ o \ :!: o
:!: o :!: \ ~
P.S. Ik heb slechts één repeteerschot, sorry, repeteerscheut, sorry, repeteerscheet o o o o
gezien, dus één bij had last van nosemasporen. Zjef
bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Bericht door bee-tree »

bee-tree schreef:Gerard, bedankt dat je Guido Eich uit Zwitserland met z'n mooi verzorgde
i-sites onder onze aandacht brengt. De drie vertoonde ontlastingstypes,
bij Roer en Nosemose en Amoebenziekte, heeft hij mooi in beeld gebracht.
Ik heb tot nu toe geen van de drie darmproblemen bij m'n volken geconstateerd,
maar wat nu nog niet is, kan nog komen, want de winter is nog niet voorbij.
Ik hoop dat m'n fotograaf eerstdaags langs komt om een foto te maken van
de platen, een rij van 35 meter, die haaks op de rij kasten staat, sinds vrijdag 13 februari ;
niet de grote wasdag maar grote ontlastingsdag. Per vierkante decimeter van de platen
zijn 8 à 10 uitwerpselen te zien die wijzen op 'n gezonde darm.
:!: \ o \ :!: o
:!: o :!: \ ~ Dit figuur is niet op schaal. De puupkes staan
te dicht op elkaar afgebeeld en de worstvormige zijn te dun afgebeeld. Wacht op foto !
P.S. Ik heb slechts één repeteerschot, sorry, repeteerscheut, sorry, repeteerscheet o o o o
gezien, dus één bij had last van nosemasporen. Zjef
Plaats reactie