Vandaag heb ik mijn volken bekenen. 2 volken in goede conditie, al heb ik bij 1 volk nog geengesloten broed gezien. De moer liep wel rond teh stappen, dus dat is nog even afwachten. Mijn derde volk heeft het niet gered. Ik was er al bang voor. Er zaten nog wel wat bijen in, inclusief de moer, maar het waren er maar heel weinig. Varroa heeft dit volk gedecimeerd en ondanks de aanwezigheid van voldoende voer zijn ze daardoor denk ik uiteindelijk van het voer losgeraakt en verhongerd. Ik heb dit volk opgeheven (moer eruit en de rest afgeslagen in de buurt van de andere kasten).
Naast wat schimmel vond ik er ook wel een licht zurig luchtje aan de kast zitten. Is dat nosema? De kastdelen zal ik afvlammen (doe ik altijd), maar wat met de raampjes en raten? Is ijsazijn voldoende? Of is het veiliger de raampjes met raten maar gewoon weg te gooien. Voor het geld van de raampjes ga ik liever geen risico nemen, maar als het eenvoudig op te lossen is, doe ik dat natuurlijk liever. Graag jullie mening hierover.
Overigens kwam het stuifmeel met bakken binnen.