Hallo,
Ik heb een carnica volk die heel slecht uitgewinterd is. Koningin vorig jaar gekocht van Ad Staals maar om een of andere rare reden heeft het volk erg last van roer gekregen terwijl het volk normaal met suiker is ingevoerd. Mogelijk zijn er ook bijen verloren gegaan door te hoge varroa besmettingsgraad van het volk. Heb wel de mijt goed bestreden maar ik vrees te laat in het seizoen. Resultaat er is nu slechts een half raam bijen over die in een drieramer zitten tezamen met de moer. Heb ze overgezet in een drieramer omdat ik denk dat ze de tienraamskast natuurlijk niet meer warm kunnen houden. Apifonda er bovenop. Volkje vliegt enn haalt stuifmeel maar is erg klein (was in najaar een tienramer die propvol bijen zat!). Ik heb nog een ander carnica volk met een raszuivere Schiermoer welke drie jaar oud is en me niet bevalt. Dit volk is wel groter. Kan ik de Schiermoer doden en het kleine volkje ermee verenigen? Ik denk dat het kleine volkje het erg moeilijk gaat krijgen maar wil uiteraard liever niet nog een groot volk verspelen. Of kan ik beter wachten?
Freek
Koningin omwisselen
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Re: Koningin omwisselen
Freek toch. gewoon wachten nog. ff op je tanden bijten en dan mag je los maar dat is heel moeilijk voor jou weet ik
Nu gewoon dicht laten moer wisselen kan nog prima in april zonder toestanden als kranten enzo.

Nu gewoon dicht laten moer wisselen kan nog prima in april zonder toestanden als kranten enzo.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ferry,
Dan wacht ik gewoon tot er weer darren zijn.
Dan kan ik ten minste alle kanten op.
Het Carnica volkje zit denk ik toch redelijk veilig in de drieramer veel beter dan in de tienraams kast die het niet warm kon houden en het grote niet voor die paar bijen te verdedigen vlieggat.
Freek
Dan wacht ik gewoon tot er weer darren zijn.
Dan kan ik ten minste alle kanten op.
Het Carnica volkje zit denk ik toch redelijk veilig in de drieramer veel beter dan in de tienraams kast die het niet warm kon houden en het grote niet voor die paar bijen te verdedigen vlieggat.
Freek
-
- Imker sinds: 1957
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Freek
Als het goede volk sterk genoeg is zou ik daar een raam uitlopend broed met aanhangende bijen (zonder koningin)uithalen en in het andere volk hangen, zodat het wat sterker wordt.
ad staals
Als het goede volk sterk genoeg is zou ik daar een raam uitlopend broed met aanhangende bijen (zonder koningin)uithalen en in het andere volk hangen, zodat het wat sterker wordt.
ad staals
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ad,
Zit ik ook aan te denken maar moet dan een raam met in de midden een rondje broed zijn o.i.d. anders kunnen ze het met deze koude nachten niet warm houden, zijn helaas maar een half raam bijen die overgebleven zijn. Beste is dat ie zoveel mogelijk dicht blijft, elke keer open is weer afkoelen en voor die paar bijen moeilijk warm te krijgen. Zit apifonda bovenop dus verhongeren doen ze niet.
Freek
Zit ik ook aan te denken maar moet dan een raam met in de midden een rondje broed zijn o.i.d. anders kunnen ze het met deze koude nachten niet warm houden, zijn helaas maar een half raam bijen die overgebleven zijn. Beste is dat ie zoveel mogelijk dicht blijft, elke keer open is weer afkoelen en voor die paar bijen moeilijk warm te krijgen. Zit apifonda bovenop dus verhongeren doen ze niet.
Freek