Ik lees hier wel vaker over dit soort zaai/plantacties. Ik gruwel hiervan.
Zoals al vaker geschreven de varoa is het mooiste en onder imkers meest sprekende voorbeeld. En toch...........

Moderator: maartenkleijne
Heb je wel enig idee hoeveel exoten aan planten bomen en struiken hier zijn? Zou je dus linde, acacia, kastanje, klimop, liguster, enz.enz. kan nog wel een tijdje doorgaan, ook uit willen roeien. Niet te snel oordelen.Jelle Van den Berghe schreef: [.......................] of andere invasieve planten die nectar produceren, dan is het voor veel imkers wel oké om ze uit te zaaien ook al is de schade aan biodiversiteit én economie bewezen. Ik vind dat kortzichtig en dwaas!
Hans,Hans van der Post. schreef: Zoals Maarten al schreef: de grote Balsemien gedraagt zich hier als een pioniersplant. Als de vegetatie maar hoog genoeg wordt kiemen de zaden niet of niet goed meer. Heb er geen studie van gemaakt maar als de oevers wel worden gemaaid ja dan is er veel licht en ruimte om de Balsemienzaden te laten ontkiemen.
Dit is natuurlijk een non-argument. Doordat de aarde betreft mobiliteit een dorp is geworden en de mens tegenwoordig alles en nog wat met zich meesleept is het nu net het probleem dat de natuur onvoldoende tijd heeft om zich aan te passen waardoor soorten en zelfs ganse ecosystemen in het gedrang komen. Het evenwicht is compleet zoek en zal zich inderdaad op langere termijn wel weer herstellen maar dan wel vanuit een veel smallere soortensamenstelling dan voorheen. Het probleem van de invasieve exoten behoort tot de top 3 van de grootste bedreigingen van de wereldwijde biodiversiteit. En dat zeg ik niet maar wel het IUCN (toch geen sukkelaars).maar uiteindelijk is elke inheemse plant ooit wel eens "exoot" geweest. tijdens de laatste ijstijd zullen hier ook geen eiken of lindes hebben gegroeid. dat ging in het verleden op een natuurlijke manier (en toen waren er nog geen of veel minder mensen). de natuur heeft altijd een evenwicht gevonden. als er maar genoeg tijd overheen gaat.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten