Hieronder de tekst met twee foto's die ik toen schreef naar aanleiding een topic van Hennie Oude Essink over de echte golzkast.
Tieme schreef: [.............] Maar als we het dan toch anders doen waarom niet spaarkasten die we met een soort eierkistsluiting naast elkaar aan elkaar kunnen vast klikken. Dan heb je een modulaire platte kast zodat je kleine volkjes niet in een moloch hoeft te huizen.
Best leuk om over na te denken....
16 aug 2012
Tieme je wordt op je wenken bediend! Twee spaarkast bakken naast elkaar. Als je twintig simplex broedramen gebruikt heb je weinig ruimte voor honing.
Sinds 1982 heb ik mijn kasten omgebouwd 6 cm onder de simplex broedbak en je hebt ruimte voor de DUHOKA ramen.
Dit is
de hoogte van twee simplex honingbakken hier passen ramen in van 29 cm hoogte.
De broedruimte voor de "nieuwe" Golz kast is een broedbak waar de duhoka ramen inpassen.
Heb inmiddels zoveel ervaring de duhoka kast dat ik met een gerust "geweten" dit toepas op de nieuwe
combi spaarkast.
De ene helft broedruimte (duhoka) en de andere kant is honing ruimte waarvan de 10 ramen de simplex broedraam maat hebben. De twee ruimtes zijn gescheiden met een moerrooster.
Dit rooster kan worden vervangen door een plaat waar een bijenuitlaat inzit wat blijft zitten tot na de winter.
Je hebt een mooi krachtig wintervolk op de DUHOKA ramen.
Op dit moment staan - hangen - de ramen in de nieuwe
combi spaarkast. in koudbouw.
Een bijenvolk slaat zijn voorraad ook naast het broednest op is mijn gedachte.
2013 wordt een spannend bijenjaar!
De kast - op de foto - is door een plaatsgenoot en imker gemaakt.
Hij is in de gelegenheid om alles precies te laten zagen omdat zijn zoon een studenten baantje in een doe-het-zelf-zaak heeft.

kast

moerrooster
!Hans.