Kastramen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Mette
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard, carnica
Contacteer:

Kastramen

Bericht door Mette »

Nog geheel nieuw als imker (volg momenteel nog de cursus) ben ik nu bezig met het verzamelen van al het materiaal voor een bijenvolkje.

Kast is er al, raampjes moet ik nog aanschaffen. Hoeveel raampjes zijn er nodig voor 1 spaarkast? Is dit een simpele optelling van het aantal raampjes dat in de kamers kan of heb je altijd wat reserve nodig?

En wat is jullie advies wat betreft de aanschaf; zelf maken, kant en klaar kopen? Voornamelijk ook prijstechnisch..
JackC
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Kastramen

Bericht door JackC »

Als je niet veel volken wilt kun je beter de raampjes kant en klaar kopen, dan heb je daar geen extra materiaal voor nodig (spijkertjes, draad, oogjes koop je niet voor 10 of 20 raampjes) voor één kast heb je eigenlijk alleen de raampjes nodig die erin passen in het eerste jaar, maar later heb je er toch meer nodig (voerramen vervangen door kunstraat, aflegger etc.)
Samuel Murray
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Contacteer:

Bericht door Samuel Murray »

Mette schreef:Kast is er al, raampjes moet ik nog aanschaffen. Hoeveel raampjes zijn er nodig voor 1 spaarkast? Is dit een simpele optelling van het aantal raampjes dat in de kamers kan of heb je altijd wat reserve nodig?
Het is altijd beter om wat reserve ramen te hebben, want op het moment dat je erachterkom dat je ze nodig hebben, is het vaak te laat, of die imkershop is dicht, of het is zondag, of je heb een drukke week, etc.
En wat is jullie advies wat betreft de aanschaf; zelf maken, kant en klaar kopen? Voornamelijk ook prijstechnisch.
Voor een spaarkast heb je al snel 30-50 ramen nodig. Zelf inelkaarzetten kost je dan eur 40-45 plus een spoel draad (eur 5) plus spijkertjes (eur 5). Kant en klaar kopen (zonder raat) kosten ze echter eur 65-70. Zelf maken kan zelfs goedkoper zijn, als je de juiste gereedschap heeft (nauwkeurig tafelzaag, goede hout).
Femke1
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bericht door Femke1 »

Je kan beter wat ramen op voorraad hebben. Straks gaat je volk zwermen en dan zal je de zwerm in een eigen kast moeten onderbrengen, met daarin ook weer raampjes. Vorig jaar was mijn eerste jaar als imker en ik heb het hele jaar een raampjestekort (en kastentekort) gehad omdat mijn bijen gingen zwermen.
Kant en klaar kosten de raampjes ongeveer €2 per stuk, als je ze zelf in elkaar zet €1 per stuk. Je moet er wel een avondje voor vrij maken om ze in elkaar te zetten, want als de zwerm in de boom hangt heb je geen tijd meer om ze rustig in elkaar te zetten!
Plaats reactie