zwerm
Moderator: Hans van der Post.
zwerm
Dag,
Vandaag terug van vakantie, hangt er een hele baard bijen aan de kast (zie bijlage). Is dit een zwerm die wacht op het juiste moment? En zit de moer hier dan automatisch bij? Er zaten overigens inderdaad doppen in de kast dus de stemming zat er goed in.
Mvg
Peter
Vandaag terug van vakantie, hangt er een hele baard bijen aan de kast (zie bijlage). Is dit een zwerm die wacht op het juiste moment? En zit de moer hier dan automatisch bij? Er zaten overigens inderdaad doppen in de kast dus de stemming zat er goed in.
Mvg
Peter
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: zwerm
Ik zou de bijen afvegen in eek nieuwe kast. Als de moer er niet bij zou zijn zullen de bijen terugvliegen.
Als het om plaatsgebrek zou gaan, zet er dan een extra hoogsel op. Ik denk wel dat de bijen dan dichter bij de vliegopening zouden zitten..
Als het om plaatsgebrek zou gaan, zet er dan een extra hoogsel op. Ik denk wel dat de bijen dan dichter bij de vliegopening zouden zitten..
Dag Johan,
Bedankt voor je reactie. Dat eerste heb ik inderdaad gedaan. Maar als de moer er niet bijzit heb ik alsnog een zwerm. Ik heb namelijk 1 dop laten staan aangezien ik over 13 dagen weg ben.
Mvg
Peter
Bedankt voor je reactie. Dat eerste heb ik inderdaad gedaan. Maar als de moer er niet bijzit heb ik alsnog een zwerm. Ik heb namelijk 1 dop laten staan aangezien ik over 13 dagen weg ben.
Mvg
Peter
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Peter, heb je de koningin niet een merkteken gegeven en niet geknipt
omdat je biologisch wilt imkeren ?
Als je ze wel genipt hebt dan is het mogelijk dat ze zo netjes is geweest om
niet in de kast terug te gaan en de bijen zo netjes zijn geweest om haar massaal
gezelschap te houden. Meestal loopt de geknipte koningin verder weg als ze
de vliegopening niet meer kan vinden. Je kunt haar dan terug vinden met een
hoopje bijen verderop in de tuin.
Het is goed dat je de zwerm hebt geschept en een nieuwe onderkomen hebt bezorgd.
Mocht jouw koningin nog steeds in de Segeberger zitten, dan legt ze nog eitjes.
Je hebt één gesloten dop laten staan. Kijk voor de zekerheid of er nog nieuwe
doppen worden gemaakt nu je twijfelt of de koningin nog in het volk zit. B3
P.S. De zwerm kan ook een zwerm zijn die uit de buurt is aangevlogen op jouw kast.
omdat je biologisch wilt imkeren ?
Als je ze wel genipt hebt dan is het mogelijk dat ze zo netjes is geweest om
niet in de kast terug te gaan en de bijen zo netjes zijn geweest om haar massaal
gezelschap te houden. Meestal loopt de geknipte koningin verder weg als ze
de vliegopening niet meer kan vinden. Je kunt haar dan terug vinden met een
hoopje bijen verderop in de tuin.
Het is goed dat je de zwerm hebt geschept en een nieuwe onderkomen hebt bezorgd.
Mocht jouw koningin nog steeds in de Segeberger zitten, dan legt ze nog eitjes.
Je hebt één gesloten dop laten staan. Kijk voor de zekerheid of er nog nieuwe
doppen worden gemaakt nu je twijfelt of de koningin nog in het volk zit. B3

P.S. De zwerm kan ook een zwerm zijn die uit de buurt is aangevlogen op jouw kast.
Dag bee-tree,
Dat niet merken en niet knippen is niet vanuit een ideologie maar uit onervarenheid. Dit is mijn 3e imkerjaar en ben nog bang de moer te verknippen.
Als het een zwerm uit een andere kast is zou dat betekenen dat mijn moer er nog in zit en dus ook gaat zwermen. Lastig, zal dus moeten zoeken naar eitjes in de aflegger en het oorspronkelijke volk. Als in beide eitjes zitten gaat jouw hypothese dus op. Bedankt voor het meedenken.
Mvg
Peter
Dat niet merken en niet knippen is niet vanuit een ideologie maar uit onervarenheid. Dit is mijn 3e imkerjaar en ben nog bang de moer te verknippen.
Als het een zwerm uit een andere kast is zou dat betekenen dat mijn moer er nog in zit en dus ook gaat zwermen. Lastig, zal dus moeten zoeken naar eitjes in de aflegger en het oorspronkelijke volk. Als in beide eitjes zitten gaat jouw hypothese dus op. Bedankt voor het meedenken.
Mvg
Peter
-
- Imker sinds: 2013
- Aantal volken: 4
- Contacteer:
Ik als BDI laat gewoon zwermen, je weet wanneer dat ongeveer gaat gebeuren en ze strijken bij mij altijd de eerste keer neer binnen tien meter van de kast.
Dus merken en zeker knippen doe ik niet. Zwermen komt ten goede van het volk en zo blijf je gezonde volken houden. En krijg je te veel kasten kan je deze in het voorjaar weer verenigen. Daarnaast is het een prachtig schouwspel als ze gaan zwermen.
Dus merken en zeker knippen doe ik niet. Zwermen komt ten goede van het volk en zo blijf je gezonde volken houden. En krijg je te veel kasten kan je deze in het voorjaar weer verenigen. Daarnaast is het een prachtig schouwspel als ze gaan zwermen.
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 5
- Contacteer:
En geen hoge bomen in de buurt. Bij mij zitten ze altijd meer dan 15 meter hoog boven in de dennen. Dus niet te vangen.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.
-
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
En moet je dan bij je bijen gaan zitten om te kijken of er een zwerm afkomt.
Een hoop mensen hebben hun bijen niet thuis staan en of werken.
Een hoop mensen hebben hun bijen niet thuis staan en of werken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior