Schudzwerm: waar zitten de jonge bijen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Schudzwerm: waar zitten de jonge bijen?

Bericht door Ewout »

Ik heb vorig jaar schudzwermen gemaakt met bijen uit de honingkamer, zoals ook op imkerpedia wordt geadviseerd:
De bijen uit de honing kamer hebben de juiste leeftijd om een moer op in te voeren.
Zitten er niet veel meer jonge bijen op het open broed? Wat zorgt ervoor dat het vooral jonge bijen zijn die in de HK zitten? En maakt het uit of de raat verzegeld is?
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Re: Schudzwerm: waar zitten de jonge bijen?

Bericht door Hans van der Post. »

Ewout de hele jonge bijen(grijsjes) voeren de moer niet.
Gebruik om de apidea kastjes te vullen altijd bijen uit de honingkamer.
Als je deze honingkamer bijen aankijk - hun bontjas - dan lijkt mij het bijen die tussen de 8 a 20 dagen oud zijn.
Nog een voordeel als je een moerrooster gebruikt heb je geen overbodige darren in de schudzwerm.
!Hans.
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Bericht door Ewout »

Bedankt Hans! Ik heb een darrenzeef, dat gaat ook goed.
Ik dacht dat je jonge bijen moest hebben omdat die de koningin makkelijker accepteren, niet zozeer omdat ze de koninginnen goed voeren/verzorgen, heb ik dat mis? Op een paar ramen open broed lopen toch ook wel genoeg bijen rond die de koningin kunnen voeren? En het aantal hele jonge bijen (veel toleranter naar koninginnen) is daar groter.
Let wel: het gaat hier niet om een apidea (2 koffiebekertjes), maar om een dikke zesramer!

Van imkerpedia:
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

Ok een dikke zesramer bijen? die kun je ook uit de honingkamers halen.
Hou niet zo van die oude bijen, je kunt ze wel af laten vliegen maar dan vliegen ook de tiendaagse bijen af.
Zelf doe ik dit op deze wijze als ik een zuivere carnica moer van elders gekocht heb.
Als je zo'n schudzwerm drie uur laat gonzen nemen ze de moer goed aan. Om de moer dan in te voeren in zo'n zoemende kast kan een probleem zijn.
Op het voergat leg ik een stukje stevig plastiek wat groter is dan een voerbakje (die gele 2 l bak) daarop de het bakje.
Als de tijd daar is leg ik de moer in het met suikerdeeg afgesloten moerhuisje in het voor compartiment beetje suikerwater of honing sprenkelen dan trek je het plastiek weg en de bijen stromen het voerbakje binnen. Verder laat ik het "geheel" dan nog twee dagen in de donkere schuur en zet dan de tweede dag in de avond het kastje buiten.
Zelf geef ik nooit uitlopend broed mee.
!Hans.
Plaats reactie