gedrag volkje in apidea met onbevruchte moer

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

gedrag volkje in apidea met onbevruchte moer

Bericht door imker Marinus »

Gisteren heb ik een viertal apidea's gevuld met bijen uit de honingkamer en elke apidea voorzien van een onbevruchte moer. Die moeren zijn zussen van elkaar, dochters van een teeltmoer. Zaterdag aanstaande gaan ze naar Ameland.

Nu viel me vanochtend op dat bij 2 apidea's het meerendeel van de dames in het voerbakje verbleef (dat gevuld is met apifonda en voorzien is van 'reddingsboeien'). Dat lijkt me niet zo'n goed teken. ik vrees dat het moertje wat is overkomen.

1) Zal ik kijken? Of maak ik me voor niks zorgen?

2) Een van de volkjes moet ook nog voorzien worden van een darrenrooster (van binnen), is dat een beetje te doen, werken in zo'n klein volkje? Ik ben bang dat de dames het hazepad kiezen.

Vriendelijke groet,

MP,

P.S. Grappig vond ik wel dat bij een van de andere volkjes je een moertje kon horen.
Laatst gewijzigd door imker Marinus op di 26 mei 2015, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
willem
Contacteer:

Re: gedrag volkje in apidea met onbevruchte moer

Bericht door willem »

imker Marinus schreef:.......
2) Een van de volkjes moet ook nog voorzien worden van een moerrooster (van binnen), is dat een beetje te doen, werken in zo'n klein volkje? Ik ben bang dat de dames het hazepad kiezen.
Ik hoop maar dat dat een verschrijving is, zo niet dan is het niet nodig naar Ameland af te reizen want de moer kan er niet uit.
Ik denk dat je darrenrooster bedoeld
Groeten, Willem :violin:
imker Marinus
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Contacteer:

Re: gedrag volkje in apidea met onbevruchte moer

Bericht door imker Marinus »

willem schreef: Ik hoop maar dat dat een verschrijving is, zo niet dan is het niet nodig naar Ameland af te reizen want de moer kan er niet uit.
Ik denk dat je darrenrooster bedoeld
Scherp hoor Willem. Maar inderdaad het was een verschrijving, het zal je maar gebeuren :lol: . Maar kun je me helpen met de vragen die ik heb?
Plaats reactie