Orientatie kasten
Moderator: Hans van der Post.
-
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Orientatie kasten
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op het forum en heb een vraagje. Volgend jaar start ik met 1 DB kast.
Enig probleem is dat de enige vrij plaats in mijn tuin Noord gericht is (tussen tuinhuis en 3m hoge haag).
Zou dit problemen kunnen veroorzaken?
Dank voor uw reactie!
Olivier
Ik ben nieuw op het forum en heb een vraagje. Volgend jaar start ik met 1 DB kast.
Enig probleem is dat de enige vrij plaats in mijn tuin Noord gericht is (tussen tuinhuis en 3m hoge haag).
Zou dit problemen kunnen veroorzaken?
Dank voor uw reactie!
Olivier
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
-
- Imker sinds: 2013
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Re: Orientatie kasten
Tussen de ideale oriëntatie en minst goede oriëntatie is er een grote ruimte voor discussie. het kan zijn dat de bijen in het voorjaar iets minder snel zullen uitvliegen, maar als ze te snel uitvliegen is het ook niet goed want dan bestaat de kans dat ze verkleumen.
die ideale oriëntatie varieert bovendien van situatie tot situatie.
de natuurlijke woonplaats van de bij is bovendien in een holle boom , dus meestal onder een bladerdek van een bos. of dat dan 'idealer' is in onze ogen is dan nog maar de vraag. en toch houden ze het al 50 miljoen jaar vol....
die ideale oriëntatie varieert bovendien van situatie tot situatie.
de natuurlijke woonplaats van de bij is bovendien in een holle boom , dus meestal onder een bladerdek van een bos. of dat dan 'idealer' is in onze ogen is dan nog maar de vraag. en toch houden ze het al 50 miljoen jaar vol....
-
- Contacteer:
Bedankt voor jullie snelle reactie, blij dat het geen problemen zal geven
. Heb na 17 jaar terug leven geblazen in mijn hobby. Destijds begonnen
met 2 Langstroth kastjes op een terrein voor mijn ouderlijk huis, en dit viel reuze mee, toen werd mijn vader ook geïnteresseerd en begon spontaan kasten te bouwen, 2 - 3, en totaal werd plots 8 kasten. Resultaat, veeeeeel werk en een boze echtgenote
. Uiteindelijk dan maar gestopt maar het bleef steeds kriebelen. Nu kreeg ik onlangs terug groen licht van mijn vrouw en ben ik meteen begonnen met het bouwen van een Dadant Blatt kast.
Bedoeling is om op een rustige manier te imkeren met enkel 2 kastjes.
Zo, dit was eventjes mijn voorstelling.

met 2 Langstroth kastjes op een terrein voor mijn ouderlijk huis, en dit viel reuze mee, toen werd mijn vader ook geïnteresseerd en begon spontaan kasten te bouwen, 2 - 3, en totaal werd plots 8 kasten. Resultaat, veeeeeel werk en een boze echtgenote

Bedoeling is om op een rustige manier te imkeren met enkel 2 kastjes.
Zo, dit was eventjes mijn voorstelling.
- maartenkleijne
- Moderator
- Imker sinds: 1974
- Aantal volken: 3
- Bijenras(sen): bastaard
- Contacteer:
Als kind heb ik geleerd: 'vogelkastjes en bijenkasten moeten altijd op het zuidoosten gericht staan, want een specht zou ook nooit een nest op het westen maken'. Ik geloofde dat tot ik een keer in een beukenbos kwam waar minstens drie families zwarte spechten woonden. Zwarte spechten zijn heel ijverig want in elke boom zat wel minstens één spechten-gat, ook tot groot genoegen van talrijke groene spechten, kauwen, holenduiven en spreeuwen. Het verbazingwekkende feit deed zich voor dat bijna al die nesten op het westen uitkeken. Sindsdien geloof ik dit soort verhalen van mensen die het menen te weten minder makkelijk.
gr,
m
m
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Neem je het van Seeley wel aan?maartenkleijne schreef: Sindsdien geloof ik dit soort verhalen van mensen die het menen te weten minder makkelijk.
(uit: Honeybee Democracy)[...] an entrance that faces south provides a warm, solar-heated porch from which foragers can take of and on which they can land. Beekeepers, incidentally, face their hives to the south to help their bees fly out in cool weather. This southern orientation is particularly important in the winter months, when bees go outside on sunny days to make their critical “cleansing flights,” that is, to defecate. A Canadian bee researcher based in Alberta, Tibor Szabo, compared colonies living in south-facing and north-facing hives. He found that those in south-facing hives were less apt to suffer a hive entrance plugged by ice in winter and were more populous in spring.
Gelukkig betekent voorkeur niet hetzelfde als vereiste, en blijkt ook een stal op het noorden het prima te doen.
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Olivier,drie imkers hebben je al gerustgesteld. Ik aarzel om er nog wat
aan toe te voegen, maar waag 't toch.
Op de Koolzaadvelden staan de kasten van de vele imkers in alle richtingen.
Wil jij toch op de voorkant van de kast wat zon laten vallen, dan moet je
een grote spiegel voor de heg zetten op het Zuiden gericht. Dat doe ik wel eens.
P.S.Omdat vandaag en morgen de kans op zwermerij op 't Koolzaad bij mij groot is, kan ik
m'n ervaringen niet toelichten. Auto moet geladen worden met jerrycans koelwater
voor de zwermkiepsen. De kunstraten moeten veilig opgeborgen worden,
opdat ze in de auto niet door de hitte smelten enz. enz. Zjef
Wil jij toch op de voorkant van de kast wat zon laten vallen, dan moet je
een grote spiegel voor de heg zetten op het Zuiden gericht. Dat doe ik wel eens.
P.S.Omdat vandaag en morgen de kans op zwermerij op 't Koolzaad bij mij groot is, kan ik
m'n ervaringen niet toelichten. Auto moet geladen worden met jerrycans koelwater
voor de zwermkiepsen. De kunstraten moeten veilig opgeborgen worden,
opdat ze in de auto niet door de hitte smelten enz. enz. Zjef

-
- Contacteer:
Een spiegel... had ik ook aan gedacht maar vond het een beetje vreemd. Gezien ik niet de enige ben met dit idee zal ik dit dan maar doen ook.
-
- Imker sinds: 1973
- Aantal volken: 15
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
bee-treebee-tree schreef:Olivier,drie imkers hebben je al gerustgesteld. Ik aarzel om er nog wat
Toch even bij zeggen dat op het Koolzaad inderdaad de kasten alle richtingen in staan en niet in de schaduw van hagen ,bomen of afsluitingen.
Ik heb hier bij me thuis al jaren enkele kasten op Noordrichting staan en er zijn voor en nadelen. Nadeel is dat in het vroege voorjaar veel bijen verkleumen die maar amperkes thuis geraken en even willen rusten voor de kast, maar anderzijds staan ze heerlijk koel als het echt warm wordt en dat is juist goed om lang te blijven vliegen op een dracht als bv; Linde.
Maar verder zie ik het echt geen probleem om kasten Noord te zetten.
MVG CP
-
- Imker sinds: 1965
- Aantal volken: 30
- Bijenras(sen): Westerwolds landras
- Contacteer:
Primus, ik ben het met al je opmerkingen eens.
Te zonnige stand tijdens de warmste
tijd van het jaar zoals tijdens de Lindedracht, eist van de bijen grote
ventilatie-activiteit, zoals je bedoelt. Ik zet dan de deksels op 'n kier.
Ervaring met onbezonde stand:
Afgelopen winter had ik 6 volken in de schaduw van 'n bos staan. Ze kregen
geen spiertje zon. De reinigingsvlucht(en) kwamen veel later en verliepen moeizaam.B3
P.S.Olivier, misschien kun je een tekening maken van je stand en maten geven.
Het mooiste zou zijn als je een foto plaatst.
Te zonnige stand tijdens de warmste
tijd van het jaar zoals tijdens de Lindedracht, eist van de bijen grote
ventilatie-activiteit, zoals je bedoelt. Ik zet dan de deksels op 'n kier.
Ervaring met onbezonde stand:
Afgelopen winter had ik 6 volken in de schaduw van 'n bos staan. Ze kregen
geen spiertje zon. De reinigingsvlucht(en) kwamen veel later en verliepen moeizaam.B3
P.S.Olivier, misschien kun je een tekening maken van je stand en maten geven.
Het mooiste zou zijn als je een foto plaatst.