zwerm in de buurt van andere volken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
RienvB
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

zwerm in de buurt van andere volken?

Bericht door RienvB »

Vandaag had ik een zwerm. Niet eentje die vertrekt en keurig netjes een paar meter verderop in een boom gaat hangen, maar een aankomende. De spouw van mijn schuur (gemetselde binnenmuur, ca 12cm luchtspouw, gepotdekselde houten buitenmuur, dus voldoende ruimte en voldoende vliegspleetjes) was duidelijk gekozen als nieuwe verblijfplaats. Eerst waren het er maar een paar en sloeg ik er geen acht op. Maar het werden er meer en meer en meer, allemaal enthousiast de spouw in!

Nu heb ik graag bijen bij mijn huis, maar niet in de muur van mijn schuur. Dus mijn zorg was: hoe krijg ik ze hier op een bij-vriendelijke manier weg? Eerst flink met een handdoek wapperen, dat hielp niet. Hun aantal bleef maar groeien... Toen had ik het gouden idee: water, daar hebben ze een hekel aan! Dus met de tuinslang voortdurend beneveld en gelukkig... ze besloten dat deze plek misschien toch iets te nat is om een nieuw huis te bouwen. Ik zal je zeggen: de opluchting was groot...

Naar aanleiding van dit verhaal heb ik de volgende vraag: Is er een verhoogde kans dat zwermende bijen een nieuw onderkomen vinden in de buurt van andere bijenvolken (in dit geval mijn eigen kasten, circa 15 meter verderop)?

En zo ja, heb je dus kans op succes als je ergens in de buurt van je stal een lege kast plaatst, om een zoekende zwerm onderdak te bieden?
Ewout
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Contacteer:

Re: zwerm in de buurt van andere volken?

Bericht door Ewout »

Hoi Rien,
Ik denk niet dat bijenvolken zwermen aantrekken, ik zou juist verwachten dat het natuurlijke instinct ze verder uit elkaar laat nestelen.

Een lege kast zal waarschijnlijk voorkeur hebben boven een spouw. Ideaal: 40 liter inhoud (vorm/afmetingen niet zo belangrijk), liefst hoog geplaatst en als je er een paar druppels citroengrasolie (dat lijkt qua samenstelling heel veel op de feromonen uit de nasonov klier) in doet dan zal een zwerm daar graag in trekken. Lees 'Honeybee Democracy' van Thomas Seeley (echt een aanrader!) als je meer wilt weten over hoe zwermen hun nieuwe huis uitzoeken en waar ze zich graag nestelen. Op imkerpedia staat een korte samenvatting van de dingen die Seeley in zijn onderzoek heeft ontdekt: Nestselectie
Plaats reactie