Klaprozen!

Over het voedsel van bijen en hommels en hun rol bij de bestuiving in natuur en cultuur.

Moderator: maartenkleijne

Plaats reactie
Bart de Coo
Moderator
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Klaprozen!

Bericht door Bart de Coo »

image.jpg
Mijn tuintje staat lekker vol met deze klaprozen. Ik heb ze in het geel en in het oranje. Ik probeer ze met De Dikke Koster (Plantenvademecum, 2007) te determineren, maar het lukt me niet zo. Dondert niet, het zijn overduidelijk klaprozen uit de papaverfamilie. Ze zijn eenjarig en ze verspreiden zich heel makkelijk door mijn hele tuin, ieder jaar weer, jaar in jaar uit. Erg fijn voor de liefhebber van de bloementuin is dat ze zich gemakkelijk tussen andere planten nestelen en even gemakkelijk lege plekken opvullen. Het gaat helemaal vanzelf. En als er eens eentje niet zo'n handige plek gekozen heeft? Geen probleem, dan trek je hem weg; hij maakt ondiepe wortels en zelfs als er wat wortel blijft zitten, dan overleeft ie het niet. Mooier, leuker en makkelijker kan haast niet.

Mijn klaprozen worden dag in dag uit intensief door de hommels bezocht. Op de foto zie je er in één bloem zelfs twee zitten! Het aardige is dat de hommels met hun vleugelspieren gaan trillen om het stuifmeel los te krijgen. Daarbij maken ze een merkwaardig en zeer herkenbaar zoemgeluid. In de loop der jaren is dat geluid een soort 'soundtrack' geworden die onlosmakelijk verbonden is met mijn tuin. Als je 's zomers in de tuin zit, dan hoor je dat gezoem altijd, ook als het weer niet zo geweldig is.

Ik vergeet nog een voordeel te noemen. Deze klaprozen bloeien al heel vroeg in het seizoen en de bloei. Gaat. Maar. Door. Er lijkt geen einde aan te komen.

Waarom heeft u eigenlijk geen klaprozen in uw tuin, mevrouw of meneer de imker van likmevessie! Regel dat! Zoek uitgebloeide bloemen, verzamel het zaad en zaai!

Groet,

Bart
Wim Joosten
Erelid
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Klaprozen!

Bericht door Wim Joosten »

Hallo Bart.
Dit is toch het slaapmutsje? Eschscholzia californica

http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapmutsje

Ik heb mijn tuin er ook vol van staan.
Met vriendelijke groet,
Wim
FrancA
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Bericht door FrancA »

Aha, Wim, zijn dat al die oranjige en gelige 'klaprozen' die ik de laatste jaren steeds veelvuldiger in de bermen rond Apeldoorn zie? :)
Exoot uit Californie.
Vroeger nooit gezien.
maartenkleijne
Moderator
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Contacteer:

Bericht door maartenkleijne »

Welke grond hebben jullie Wim en Bart? Hier op het droge zand zaai ik ze elke jaar en er komt weinig van terecht......
gr,
m
Wim Joosten
Erelid
Contacteer:

Ik heb hier ook zandgrond.
Waar ze vandaan komen weet ik niet. Ik ben hier 22 jaar geleden komen wonen en toen stonden ze hier al in de tuin. Ik hoef er niets aan te doen, ze blijven terug komen.
Met vriendelijke groet,
Wim
Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Bericht door Hans van der Post. »

De Naam van de Klaproos van Bart is Meconopsis cambrica. Het is een meerjarige plant die in Europa in bergstreken groeit.
Deze cambrica komt in twee kleuren voor geel en oranje. Heb hem al jaren in de tuin staan.
Hier wat meer:over de Schijnpapaver.
!Hans.
Wim Joosten
Erelid
Contacteer:

Hans, je hebt gelijk. Die heb ik ook en ik altijd maar denken dat het slaapmutsjes zijn. Ze lijken erg op elkaar maar ik zie dat het blad anders is.
Met vriendelijke groet,
Wim
Plaats reactie