Mijn bijen hebben de winter just overleefd. Ze waren niet talrijk.
Ik had het niet echt door om eerlijk te zijn. Mijn mentor is na de winter komen kijken en zag dat er iets niet klopte.
De bijen vlogen naast de kast en wouden niet naar binnen. Dit probleem is dan verholpen door te kuisen van de bodem.
Na dit opgelost te hebben had ik ook nog eens last van kalkbroed. Mijn bijenkast staat gericht richting ochtendzon. (hierbij foto ingevoegd van de de kast en standplaats)

Mijn mentor zegt dat mijn volk moeilijkheden heeft doordat er te weinig direct zon is mijn kast krijgt de volledige ochtendzon en dit tot de zon hoog staat. Achter mijn kast heb je een groot bos met acacia kastanje,... en dan voor de kast heb je mij tuin en andere tuintjes en dus de bewoonde wereld. Met hier en daar een akker.
Nu vorig jaar is de kast bij Pasen hier gekomen en heeft hij de winter dus overleefd ( wel moeilijkheden gehad). Komt dit echt doordat er te weinig direct zon op schijnt? Ik laat mijn kast zwermen zodat ik elk jaar een nieuwe koningin heb. Ik heb dadantblad met 1 broedkamer en 1 honingzolder.
Dus ik zet geen extra honingzolders of broedkamers (mijn mentor ook niet en imkert al vele jaren).
Mijn bijen lijken ook wat kleiner te zijn dan vorig jaar. Of dit verbeeld ik me dan. Nu zijn we 5 juni heb in mei niet geoogst en heb de honingzolder pas begin mei geplaatst want volk was te klein. Nu is mijn volk redelijk. Maar toen ik gisteren keek waren ze nog geen honing in de honingzolder aan het maken zijn is dit normaal? Zouden ze niet beginnen?
Groetjes Pieter