Daaruit krijg ik niet het beeld van 'n junior-imker die snel wil scoren.
Dus excuses, mocht jij je aangesproken voelen. Zjef

P.S. Ik hoop dat je ons in de komende tijd op de hoogte houdt van je ingrepen
en de ontwikkeling van je volk.
Moderator: Hans van der Post.
Zoals vele reacties al hebben geschreven "haal het moerrooster tijdelijk weg"! Nu 7 juni is het hier in mijn omgeving geen dracht meer over veertien dagen gaat de eerste linde bloeien. Dus hou je omgeving in de gaten dit zal je moeten leren wat, wat is.Johannus70 schreef:Ls,
Laat ik beginnen met mede te delen dat ik een beginner ben en wellicht wat ongeduldig.
Bij mijn kastcontrole vandaag is gebleken dat er erg veel honing in de broedkamers wordt opgeslagen en niets in de honingkamer.
Ik heb twee bk's vol met brias, voer en honing. 1 koninginne rooster met daarop een hk met niet uitgebouwde kunstraat (als beginner beschik ik niet over uitgebouwde raampjes).
Heeft iemand tips op de honing op de juiste plek te krijgen?
Johan
Mijn ervaring: de zwerm heeft alle honing meegenomen waardoor het restvolk 'leeg' achterblijft. Dat zal zodanig verzwakt zijn dat je er geen honing meer van moet verwachten dit jaar. Maar veel hangt af van drachtgebied , grootte van de zwerm, het weer, en hoe snel het nieuwe volk een nieuwe leggende moer heeft.Marianne schreef:Beste Johannes,
Ik ben ook dit voorjaar pas begonnen. Mijn volk is enorm groot geworden. Er is al gezwermd. Deze zwerm heb ik samen met mijn buurvrouw gevangen en is naar haar gegaan. Gisteren alle moerdoppen verwijderd om nazwermen te voorkomen. De 2 Broedkasten zijn enorm vol, terwijl in de honingkamer een verdwaalde bij zit. De honingkamer is een hele nieuwe kast met kunstraat. Er is in de honingkamer geen raat uitgebouwd.
Ik ga ook vandaag het rooster voor een week weghalen.
Ik hou je op de hoogte wat er gaat gebeuren.
Groetjes, Marianne
Hoe groot moet die zwerm dan wel niet zijn? Hoeveel denk je dat in de honingmagen gaat?johan schreef: Mijn ervaring: de zwerm heeft alle honing meegenomen waardoor het restvolk 'leeg' achterblijft. Dat zal zodanig verzwakt zijn dat je er geen honing meer van moet verwachten dit jaar. Maar veel hangt af van drachtgebied , grootte van de zwerm, het weer, en hoe snel het nieuwe volk een nieuwe leggende moer heeft.
Daar heb je een punt.Hans van der Post. schreef:als er doppen worden aangezet is de tijd van bouwen voorbij.
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 4 gasten