Orientatie kasten
Moderator: Hans van der Post.
-
- Aantal volken: 0
- Contacteer:
Re: Orientatie kasten
De stand is pas voor volgend jaar. Hier foto van achterkant en voorkant waar stand evt zal komen. Breedte is 1m (2 kasten naast elkaar) zal deze minstens 80 cm boven grond plaatsen, zo komt dit boven warmtepomp uit (die zelden draait en weinig lawaai maakt).
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Het is handiger om de kasten slechts 25-40cm boven de grond te plaatsen.
De bijen hebben geen last van de pomp en het is beter voor jou rug wanneer je een volk op 2 broedbakken met 2 honingbakken heb staan
De bijen hebben geen last van de pomp en het is beter voor jou rug wanneer je een volk op 2 broedbakken met 2 honingbakken heb staan

-
- Contacteer:
De reden dat ik ze 80cm boven grond zou plaatsen is omdat ze zo dicht mogelijk bij de pomp komen en het vlieggat iets hoger komt dan de warmtepomp. Zie tekeningetje. Zal mss moeten op een verhoogje staan als er 2 honingkamers op staan daar ikzelf niet te groot ben van gestalt
e 
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 12
- Bijenras(sen): Carnica
- Contacteer:
Wat ik eigenlijk bedoelde is dat je de kast niet hoger hoef te zetten, omdat er een "obstakel" voor staat. De bijen vliegen er wel overheen.
Als de bijen vanmiddag mooi vliegen kan ik wel een foto maken van mijn stal, dan zie je hoeveel "obstakels" is voor mijn stal heb.
Als de bijen vanmiddag mooi vliegen kan ik wel een foto maken van mijn stal, dan zie je hoeveel "obstakels" is voor mijn stal heb.
-
- Contacteer:
Ah zo, dacht dat er altijd een vrije ruimte van minstens 2,5 tot 3m moest zijn? Een andere reden is de geringe zuigkracht van de pomp achteraan.
Die "zuigt" namelijk warme lucht en blaast koude lucht langs voor uit, misschien zou dit wel een probleem kunnen geven denk ik.
Bedankt voor uw reacties!
Olivier
Die "zuigt" namelijk warme lucht en blaast koude lucht langs voor uit, misschien zou dit wel een probleem kunnen geven denk ik.
Bedankt voor uw reacties!
Olivier