Darrenraat inhoningkamer
Moderator: Hans van der Post.
- Teake de Jong
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
- Contacteer:
Darrenraat inhoningkamer
Een vraag aan de ervaren Imkers:
Enkele weken terug heb ik i.v.m. het groeien van de volken en het verbeteren van de weersomstandigheden op beide kasten van mij een honingkamer deels met uitgebouwde ramen van vorig jaar en deels met nieuwe ramen voorzien van kunstraam.
Er wordt flink gevlogen en ook flink gebouwd in de honingkamer ramen, maar ik zie dat er ook behoorlijk wat darrenraat in de honingkamer wordt gebouwd, meerdere ramen hebben wel zo'n 20% darrenraat.
De honingkamer is helemaal broedvrij, dus het moerrooster doet goed zijn werk en in de broedkamer is de moer is flink aan de leg, acht van de tien ramen hebben open en gesloten broed.
Gaan de dames deze grotere darrencellen straks ook vullen met honing, of hebben ze daar andere bedoelingen mee?
Moet ik deze lege darrencellen uitsnijden/uit krabben, zodat ze normale cellen kunnen gaan bouwen?
Vriendelijke groet,
Teake
Enkele weken terug heb ik i.v.m. het groeien van de volken en het verbeteren van de weersomstandigheden op beide kasten van mij een honingkamer deels met uitgebouwde ramen van vorig jaar en deels met nieuwe ramen voorzien van kunstraam.
Er wordt flink gevlogen en ook flink gebouwd in de honingkamer ramen, maar ik zie dat er ook behoorlijk wat darrenraat in de honingkamer wordt gebouwd, meerdere ramen hebben wel zo'n 20% darrenraat.
De honingkamer is helemaal broedvrij, dus het moerrooster doet goed zijn werk en in de broedkamer is de moer is flink aan de leg, acht van de tien ramen hebben open en gesloten broed.
Gaan de dames deze grotere darrencellen straks ook vullen met honing, of hebben ze daar andere bedoelingen mee?
Moet ik deze lege darrencellen uitsnijden/uit krabben, zodat ze normale cellen kunnen gaan bouwen?
Vriendelijke groet,
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
- Tieme
- Imker sinds: 2003
- Aantal volken: 25
- Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
- Contacteer:
Re: Darrenraat inhoningkamer
HI Taeke,
Ik heb wel eens met natuurbouw gewerkt in de honingkamer. Daar zat ook veel darrenraat tussen. Mijn ervaring is dat de bijen deze cellen zo lang mogelijk open houden en als ze honing nog elders kunnen opslaan dat niet in de darrencellen zullen doen. Ik ben om die reden begonnen deze raampjes weer uit de honingkamers te halen om ze om te smelten.
Groeten,
Tieme
Ik heb wel eens met natuurbouw gewerkt in de honingkamer. Daar zat ook veel darrenraat tussen. Mijn ervaring is dat de bijen deze cellen zo lang mogelijk open houden en als ze honing nog elders kunnen opslaan dat niet in de darrencellen zullen doen. Ik ben om die reden begonnen deze raampjes weer uit de honingkamers te halen om ze om te smelten.
Groeten,
Tieme
- Hans van der Post.
- Moderator
- Imker sinds: 1962
- Aantal volken: 4
- Bijenras(sen): F1 carnica VSH
- Contacteer:
Het antwoordt van Tieme klopt wel in het voorjaar.
In de zomer daarin tegen wordt wel darren raat gebruikt om honing op te slaan.
Wordt darrenraat in de zomer/inwintering niet voor opslag gebruikt dan is het een indicatie dat de bijen de moer niet voor vol aanzien. (stille wissel)
In de zomer daarin tegen wordt wel darren raat gebruikt om honing op te slaan.
Wordt darrenraat in de zomer/inwintering niet voor opslag gebruikt dan is het een indicatie dat de bijen de moer niet voor vol aanzien. (stille wissel)
!Hans.
- Ewout
- Imker sinds: 2011
- Aantal volken: 10
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ik heb dezelfde ervaring: weggesneden stukken van uitgebouwde honingraampjes worden gerepareerd met darrenraat en pas gevuld als alle andere cellen al lang en breed vol zitten.
Ik denk dat het ook een signaal is dat de bijen vinden dat er nog niet genoeg darrenbroed in het volk zit. Omdat honingoogst niet mijn eerste prioriteit heeft geef ik ze daarom meer bouwramen, kunnen ze daar hun behoeftes op botvieren
Weet iemand of er ooit studies zijn gedaan waarbij de honingopbrengst van volken met 'normale' hoeveelheden darrenraat (naar inzicht van het volk) zijn vergeleken met volken die met kunstraat bijna geheel op werksterraat worden geforceerd? Ik heb gelezen dat darren ook hun steentje bijdragen aan de warmte huishouding, dus dat zou werksters van die taak ontlasten.
Ik denk dat het ook een signaal is dat de bijen vinden dat er nog niet genoeg darrenbroed in het volk zit. Omdat honingoogst niet mijn eerste prioriteit heeft geef ik ze daarom meer bouwramen, kunnen ze daar hun behoeftes op botvieren

Weet iemand of er ooit studies zijn gedaan waarbij de honingopbrengst van volken met 'normale' hoeveelheden darrenraat (naar inzicht van het volk) zijn vergeleken met volken die met kunstraat bijna geheel op werksterraat worden geforceerd? Ik heb gelezen dat darren ook hun steentje bijdragen aan de warmte huishouding, dus dat zou werksters van die taak ontlasten.
- Ewout
- Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
- Contacteer:
Ha, natuurlijk - Thomas Seeley weet raad 
Scheelt dus iets minder dan de helft honing, best veel (maar ik lig er niet wakker van, eigen darren eerst
)!

The effect of drone comb on a honey bee colony’s production of honeyAbstract – This study examined the impact on a colony’s honey production of providing it with a natural amount (20%) of drone comb. Over 3 summers, for the period mid May to late August, I measured the weight gains of 10 colonies, 5 with drone comb and 5 without it. Colonies with drone comb gained only 25.2 ± 16.0 kg whereas those without drone comb gained 48.8 ± 14.8 kg. Colonies with drone comb also had a higher mean rate of drone flights and a lower incidence of drone comb building. The lower honey yield of colonies with drone comb apparently arises, at least in part, because drone comb fosters drone rearing and the rearing and maintenance of drones is costly. I suggest that providing colonies with drone comb, as part of a program of controlling Varroa destructor without pesticides, may still be desirable since killing drone brood to kill mites may largely eliminate the negative effect of drone comb on honey yields.
Scheelt dus iets minder dan de helft honing, best veel (maar ik lig er niet wakker van, eigen darren eerst

- Teake de Jong
- Imker sinds: 2014
- Aantal volken: 8
- Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
- Contacteer:
Mannen bedankt voor de antwoorden!
Daar ik al flink wat darren over de ramen zie lopen en er in de broedkamer nog zat gesloten darrencellen aanwezig zijn, en ook het honingkamer raampje in de broedkamer aan de onderzijde helemaal met darrenraat is uitgebouwd, ga ik hetzelfde doen wat Thieme heeft gedaan.
Ik vervang met tussen pozen de ramen met de darrencellen door een nieuw raam met voorbouw en laat de dames lekker verder bouwen.
Hopelijk bouwen ze de nieuwe ramen dan met minder of misschien zelfs zonder darrencellen.
Vriendelijke groet,
Teake
Daar ik al flink wat darren over de ramen zie lopen en er in de broedkamer nog zat gesloten darrencellen aanwezig zijn, en ook het honingkamer raampje in de broedkamer aan de onderzijde helemaal met darrenraat is uitgebouwd, ga ik hetzelfde doen wat Thieme heeft gedaan.
Ik vervang met tussen pozen de ramen met de darrencellen door een nieuw raam met voorbouw en laat de dames lekker verder bouwen.
Hopelijk bouwen ze de nieuwe ramen dan met minder of misschien zelfs zonder darrencellen.
Vriendelijke groet,
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.
-
- Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
- Contacteer:
Bij ons stoppen ze die darrenraat in de honingkamers gewoon vol met honing hoor.
Ik hang er zelfs expres darrenraat in
Ik hang er zelfs expres darrenraat in

met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior
Ferry Bantjes senior
- Tieme
- Contacteer:
Ik had er nog eentje in de honingkamers zitten. Alle ramen verzegeld, behalve het darrenraat
-
- Imker sinds: 2010
- Aantal volken: 2
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Ik heb bij een volk ook gezien dat ze in de honingkamer een raampje (midden in de HK) hebben met een rond deel waar ze nog geen honing in gestopt hebben, terwijl ze verder al aan het verzegelen waren. Heb dit nog niet eerder gezien
- Tieme
- Contacteer:
Misschien een rasverschil. Mijn volken hebben namelijk ook 2 darrenraten in het broednest. Dus dat zal de reden niet zijn.
Groeten,
Tieme
Groeten,
Tieme